T. Halíkovi byla 13. března 2014 udělena Templetonova cena.

K věcem veřejným

PRODAVAČI STRACHU (říjen 2018)

Letošní svatováclavské kázání Petra Piťhy bylo skutečně skandální a fakt, že bylo proneseno v katedrále a navíc v den velké církevní i státní slavnosti, znamená, že tento skandál (opravdu „veřejné pohoršení“) nelze jen tiše přejít a „zamést pod koberec“ tak, jak se v církvi bohužel dlouho se skandály zacházelo. Právní experti se domnívají, že byla naplněna skutková podstata trestného činu rozšiřování poplašných zpráv, někteří ten projev zřejmé ztráty soudnosti omlouvají vysokým věkem mons. Piťhy. Bohužel se nejednalo o okamžitý „úlet“, podobné a ještě skandálnější výroky se vyskytovaly v jeho kázáních a textech už několik let. Pro mne je to zvláště bolestné, protože v době našeho společného působení v „podzemní církvi“ a křesťanském disentu patřil Petr Piťha k mým nejbližším spolupracovníkům a přátelům a z té doby má opravdu zásluhy o naši církev; nyní však jsme – mnozí, kteří jsme mu kdysi byli blízcí – z jeho postojů a projevů opravdu konsternováni. Zdá se, že k změnám u něho došlo až s jeho vstupem do politiky v okruhu Václava Klause. Současná církevní funkce mons. Piťhy, probošt kapituly Všech svatých, je sice spíše formální, avšak znepokojující je to, že řadu let patřil k nejbližším poradcům kardinála Duky a jeho rukopis bylo možné snadno rozpoznat v mnohých církevních dokumentech. Bez kardinálova souhlasu by mons. Piťha jistě nemohl v katedrále vystupovat.

Mezi klérem bychom asi těžko našli někoho, kdo by se plně ztotožnil s absurdními výroky v tom afektovaném kázání. Avšak část kléru se opravdu posouvá k ultrakonzervativním náboženským postojům, spojujícím se nebezpečně s politickým pravicovým extrémismem. Je to ona opozice proti papeži Františkovi, která je vůči jeho snahám o nutnou reformu církve stále agresivnější, protože se bojí o své pozice a začíná si uvědomovat, že návrat před Františkovy reformy je nemožný: to by se z církve stala opravdu marginální zahořklá sekta. Přesto se snaží církev do této slepé uličky tlačit. V určitých kruzích ultrakonzervativních katolíků – nejen u nás, ale i v Polsku, Maďarsku a na Slovensku – ožívá to, čeho jsme byli svědky za druhé republiky, kdy odpor části katolíků vůči liberální demokracii a sympatie k autoritativním režimům je přivedly do blízkosti fašismu; někteří lidé jsou nepoučitelní. Tyto sklony jsou dnes často využívány ruskou propagandou, která šířením fake-news vyvolává odpor proti EU s cílem odpoutat své bývalé satelity od Západu a vtáhnout je do sféry svého vlivu.

Situace se nyní vyhrotila tím, že v katolické církvi – u nás bohužel za podpory episkopátu – se šíří hysterie proti Istanbulské smlouvě a „genderové ideologii“, přičemž Istanbulská smlouva je dezinterpretována a ve vztahu ke genderovým studiím jejich rozčílení „kritici“ nejsou schopni kriticky rozlišit pravdivé jádro od extrémních podob. Vracejí se k neudržitelné ahistorické koncepci „neměnné přirozenosti“ – nerozlišují to, co je skutečným smyslem lidství a rodiny a co jsou kulturně a dějinně proměnné role – nechávají se tak přehnanými formami genderových teorií zatlačit do podobně extrémních opačných pozic. Plamenní obhájci „tradiční rodiny“ zapomínají uvést, který z mnoha modelů rodinného života, které se vystřídaly v dějinách a v různých kulturách, pokládají za ten tradiční; žádný totiž nespadl hotový přímo z nebe. Pokud v těchto emocionálních debatách chybí odbornost, věcnost a „zdravý střed“, pak se jen překřikují extrémisté zprava i zleva, agresivní sekularisté s náboženskými fundamentalisty.

Na projevech, jako bylo to ostudné kázání Petra Piťhy, je snad nejhorší to, že odrazuje od křesťanství a skutečně pohoršuje zejména mladé a vzdělané lidi. Mám tuto zkušenost z univerzity, z akademické farnosti, z Křesťanské akademie a zejména z rozhovorů s katechumeny a konvertity. Ti očekávají od církve v této době moudré a laskavé orientující slovo, a proto podobné militantní apokalyptické výkřiky a absurdní strašení hrozícím odebíráním a prodáváním dětí a vyhlazovacími tábory v nich vzbuzují pochybnosti, zda církev tohoto typu mohou brát vážně. Pro mne a pro mnohé bude skutečně důležitým signálem o stavu naší církve to, jak se její vedení k této kauze postaví (pozn.: prohlášení D. Duky bylo zveřejněno 11.10.), zda si včas uvědomí vážné nebezpečí, že nebude-li podobným tendencím rázně čelit, může přijít i o ten zbytek věrohodnosti a morální a duchovní autority, který snad církev ve společnosti ještě má. Podle evangelia máme být „služebníky radosti“ a šiřiteli naděje; když kněz místo zvěstování evangelia dává průchod svým depresivním náladám, straší lidí chorobnými vizemi zkázy a nenabízí žádné jiné východisko než obrnit hranice a střílet na všechny strany, pak místo pokrmu dává jedovatého hada. Obávám se, že zvláště dnes, kdy populističtí politici kupčí se strachem, by Ježíš s těmi, kdo toto nebezpečné zboží zavlékají do kostelů, naložil ještě tvrději než s těmi, kteří v jeruzalémském chrámu prodávali ovce a holuby.


psáno 10. 10. 2018, uveřejněno v LN 13. 10. 2018, převzal ChristNet

K věcem veřejným

NEVZDÁVEJME SE KRITICKÉHO "ALE" (březen 2024)
.
POLITIKA „ZUB ZA ZUB“ ODPORUJE EVANGELIU I ZDRAVÉMU ROZUMU (únor 2024)
.
CO NÁM ŘÍKÁ TENTO ČAS? (březen 2020)
.
KŘESŤANÉ A VZEDMUTÍ OBČANSKÉ NELHOSTEJNOSTI (červen 2019)
.
VÝKŘIK DO SVĚDOMÍ (leden 2019)
.
ČAPEK JAKO VYCHOVATEL (prosinec 2018)
.
VSTUPUJEME DO 30. ROKU SVOBODY (listopad 2018)
.
KLAUS HÁJÍ NEOBHAJITELNÉ (říjen 2018)
.
PRODAVAČI STRACHU (říjen 2018)
.
CO JE PRAVDA? (březen 2018)
.
POVOLEBNÍ ÚVAHA (únor 2018)
.
NAROZENINY PAPEŽE FRANTIŠKA (prosinec 2017)
.
SLOUPOVNÍCI A JEJICH NEPŘÁTELÉ (září 2017)
.
STRAŠIDLO POPULISMU V GLOBALIZOVANÉM SVĚTĚ (červen 2017)
.
ÚNOR 1948 A JEHO NEBLAHÉ DĚDICTVÍ (únor 2017)
.
ROK VÝZNAMNÝCH VÝROČÍ (leden 2017)
.
ZÁPAS O NADĚJI PO AMERICKÉ VOLBĚ (listopad 2016)
.
HLAS ZE SRDCE EVROPY - výzva k společné odpovědnosti (červen 2016)
.
15. června 2016
A VOICE FROM THE HEART OF EUROPE – an appeal for joint responsibility
.
Udavačům a mystifikátorům neodpovídám (Otevřený dopis redakci Parlamentních listů)
.
NENÍ ATEISTA JAKO ATEISTA (listopad 2015)
.
O UPRCHLÍCÍCH I SEBEVRAŽEDNÉM DEMOKRATICKÉM SKOKU (říjen 2015)
.
ROZUM A VĚCNOST MÍSTO HYSTERIE A PANIKAŘENÍ (září 2015)
.
PŘÍPAD CHARLIE (únor 2015)
.
10 ODPOVĚDÍ NA OTÁZKY PETRA HONZEJKA (leden 2015)
.
EVROPA VS. MUSLIMOVÉ. MAŘÍME HISTORICKOU ŠANCI (leden 2015)
.
PROČ NEJSEM CHARLIE (leden 2015)
.
KAMBERSKÝ, PODEJTE MI INDEX! (srpen 2014)
.
DESET ZÁSAD – VIZE PRO BUDOUCNOST DEMOKRACIE V ČR
.
DIALOG O POVOLEBNÍ SITUACI (únor 2013)
.
KLAUS K OLTÁŘI NEPATŘÍ (říjen 2011)
.
PARÁDA RŮŽOVÉ HRDOSTI (srpen 2011)
.
MODLITBA ZA JIŘINU ŠVORCOVOU (srpen 2011)
.
OTÁZKA PILÁTOVA (duben 2011)
.
K VOLEBNÍM VÝSLEDKŮM 2010 (červen 2010)
.
TENTOKRÁT PODPORUJI KLAUSE (únor 2006)
.
VELKÝ BRATR A ZVÍŘECÍ FARMA (září 2005)
.
KLAUSOVA POLITICKÁ FILOZOFIE - A "NĚCO NAVÍC" (únor 2004)
.
VÁLKA MEZI METAFOROU A REALITOU (září 2002)
.
POCHODEŇ 2003? (únor 2002)
.
O (NE)PŘESADITELNOSTI DEMOKRACIE NEBO KULTURNÍ EKOLOGIE OTEVŘENÉ SPOLEČNOSTI (říjen 2001)
.
NEŽ SE NÁM SVĚT ZNOVU STANE DOMOVEM (září 2001)
.
PROČ NEJSEM CTITELEM VÁCLAVA KLAUSE (listopad 2000)
.
ZAMEŤME STŘEPY, NE VŠAK TÉMATA (září 2000)
.

Kontakt

Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D.

profesor Univerzity Karlovy
ÚFaR FF UK, nám. Jana Palacha 2,
110 00 Praha 1

prezident České Křesťanské akademie
ČKA, Vyšehradská 49, 128 00 Praha 2
e-mail: tomas.halik(o)gmail.com

ČKA: Project Templeton
e-mail: projekt.templeton@gmail.com

farář Akademické farnosti Praha
(audio archiv kázání)
Křižovnické nám., 110 00 Praha 1
e-mail: halik(o)farnostsalvator.cz

předseda rady
Centra pro studium politické filozofie, etiky a náboženství
ÚFAR FF UK

předseda správní rady
Nadačního fondu Tomáše Halíka - NR

člen správní rady
Nadace The SEKYRA FOUNDATION

člen poradního výboru Evropské hodnoty

člen expertní rady Gymnázium Paměti národa

vicepresident
Council for Research ...

Myšlenka na den

Ano, obávám se a straním se „neochvějných“, protože z nich cítím chlad smrti a nepřátelství k životu, k jeho pohyblivosti, teplu a rozmanitosti; vyhýbám se jim, protože prostě nevěřím deklarované pevnosti jejich víry. Nemohu si pomoci, za jejich úporností cítím křečovitě potlačované otázky a nezpracované problémy, nevyřešené vnitřní konflikty, kterým se marně snaží uniknout do bojů s „jinak smýšlejícími“.