T. Halíkovi byla 13. března 2014 udělena Templetonova cena.

Náboženství a společnost

STÁTEM VNUCENÝ ATEISMUS (srpen 2000)

Jsem přesvědčen, že hlavním protikladem a nepřítelem víry - onoho specifického náboženského postoje, který vyrůstá z profetické tradice Bible - není ateismus, nýbrž idolatrie. Státem vnucený ateismus je idolatrie, podobně, jako státem vnucené náboženství je idolatrií; bohem, který je adorován, je státní moc sama, případně její nositelé (strana, vůdce) a její symboly. Proto musí být státem vnucenému ateismu - stejně jako státem vnucenému náboženství , ať tímto náboženstvím je cokoliv - řečeno radikální NE ze strany každého, kdo bere vážně víru v jednoho Boha, stvořitele nebe a země, stejně jako toto NE musí říci každý, kdo bere vážně lidskou svobodu. Obhájci víry a obhájci svobody svědomí musí být spojenci, podobně jako na straně opačné státem vnucené náboženství a státem vnucený ateismus jsou - ač o tom zpravidla nevědí - ve smyslu mravním dvojníky. Nejdůležitější hranice vede mezi těmito dvěma tábory - to je má základní teze.

Státem vnucený ateismus se totiž nutně stává "náboženstvím" svého druhu - v jazyce víry: idolatrií, vírou ve falešné bohy. Je-li víra (máme teď na mysli např. určitou křesťanskou konfesi) vnucena státem, který nerespektuje náboženskou svobodu a svobodu svědomí, dochází tím k vnitřní distorzi víry, víra se odcizuje od své vlastní podstaty; to, co stát vnucuje, může mít vnější podobu křesťanských symbolů, ale není to víra v biblickém slova smyslu. Svoboda je biosférou víry.

Idolatrie je jednou z forem nesvobody, je to duchovní zotročení člověka. K víře, oné nové formě náboženského vztahu, která se objevuje u izraelských proroků a na niž navazuje Ježíš Nazaretský a zejména apoštol Pavel, podstatně patří snaha o osvobození od idolatrie. Profetická tradice usiluje o to, strhnout všem mocnostem posvátné masky, zbavit je aury božství: je pouze jeden Bůh. Kritika pohanského náboženství v bibli a v polemikách prvních křesťanských staletí je velmi zajímavá. Židé a křesťané netvrdí, že "bohové pohanů" prostě neexistují, ale že jsou to špatní, falešní bohové - nezaslouží si, aby existovali.

Základním politickým paradigmatem víry v biblickém smyslu zůstává exodus: odvaha říci NE božskému faraonovi a nastoupit cestu ze země otroctví do zaslíbené země svobody.

Důležité je, že cesta k svobodě dostává záhy eschatologický charakter. Bez eschatologické dimenze se cesta k svobodě stává idolatrií dějinné budoucnosti, utopie se stává ideologií - jak jsme viděli v marxismu v tvrdé podobě a v "měkké formě" v osvícenecké víře v pokrok či očekáváních "New Age". Dědictví Joachima z Fiore v nejrůznějších formách evropských ideologií je neobyčejně bohaté a mnohotvárné. Pokud však osvobozující cesta víry ztrácí dějinný charakter, je spiritualizována, stává se péčí o duši bez zodpovědnosti za svět, odcizuje se rovněž svým biblickým kořenům. K prorocké tradici podstatně patří opozice vůči všem vladařům, kteří si osobují božská práva a zneužívají svou moc - od vystoupení proroka Nathana vůči hřešícímu Davidovi po křesťanské mučedníky v totalitních režimech 20. století. Zastánci božího práva se mnohdy stávají zastánci lidských práv a svobody.Velkým plodem politického a mravního zápasu proti totalitním režimům 20.století bylo i to, že křesťané (alespoň někteří) rozpoznali v bojovnících za lidská práva, občanské svody a sociální spravedlnost - byť tito bojovníci byli ateisté - své bratry a sestry, své spojence.

Smyslem této úvodní části mé přednášky o státem vnucovaném ateismu bylo překonat velmi rozšířené mínění, že základní bojová linie vede mezi vírou a ateismem. Ne, opakuji: základní hranice vede mezi svobodou a idolatrií a místo víry je na straně svobody.

Kdykoliv lidé víry nedůvěřovali svobodě a spoléhali se více na státní moc, vedlo to k jevům, které s upřímnou lítostí papež Jan Pavel II. vyznal na prahu postní doby v jubilejním roce 2000 jako hříchy a selhání církve. (V této souvislosti musím však poznamenat, že je pro mne velkou zkouškou loajality k tomuto papeži, kterého z celého srdce miluji a obdivuji, jeho rozhodnutí beatifikovat spolu s Janem XXIII. i Pia IX. Jakkoliv vím, že beatifikace se vztahuje k osobní svatosti a není kanonizací názorů, nemohu lehce strávit to, že Pius IX. vydal ohledně náboženské a politické svobody dokumenty, které nám připadají ohavné nejen vzhledem k dokumentům II. vatikánského koncilu a encyklikám naší doby, ale i vzhledem k myšlenkám, které vyjadřovali stateční a prozíraví - a církevní hierarchií často pronásledovaní - katolíci tehdejší doby.)

Jestliže tvrdím, že základní linie rozlišení nevede mezi vírou a ateismem, měl bych připojit pár poznámek na téma ateismu. Ateismus jako státem vnucovaná ideologie je totiž jen jedním druhem ateismu. Nezapomeňme, že v antickém, zejména římském světě, byli lidé víry, vyznavači neviditelného a nepojmenovatelného Boha, Židé a křesťané, považováni za ateisty. S hlediska tehdejšího pojetí náboženství , náboženství jako kultu státem uznaných božstev, to bylo ostatně oprávněné. Když se křesťanů prvních staletí dotazovalo jejich pohanské okolí, co to vlastně přinášejí, zda nové náboženství, novou filozofii či nový směr gnóze, odpovídali s výhradami. Ano, jde o cestu k moudrosti, ne však gnostickou sektu, jde o něco podobného filosofii, avšak o "philosophia Christi", neboť gnózi a filozofii, "moudrost tohoto světa", pokládal apoštol Pavel za pošetilost. Také pojem "náboženství" - v tehdejším chápání: veřejný kult - přijímali křesťané zpočátku pro označení své "cesty" s výhradami a nanejvýš jako pojem analogický; jde o "vera religio" na rozdíl od všeho, co se dosud za náboženství pokládalo. Po celý středověk křesťané používali raději a častěji slova fides,víra (articula fidei, mysteria fidei) než religio, náboženství.

Pojem náboženství, tak jak je většinou chápán dnes, stejně jako pojmy theismus, monotheismus, polytheismus je především dílem cambridgských teologů 17. století (blíže o tom v brilantní studii Nicholase Lashe "The Beginning and the End of ´Religion´", Cambridge, University Press 1996). Pojetí náboženství jako jednoho partikulárního sektoru života vedle hospodářství, politiky, umění etc. je plodem sekularizace. Cambridgští teologové se snaží v době náboženských válek jako alternativu proti rostoucímu ateismu na straně jedné a "pohanskému papeženství" na straně druhé rekonstruovat čisté, "přirozené náboženství", o němž věří, že je blízké původnímu křesťanství. V dalším století Immanuel Kant mluví o "náboženství v mezích rozumu", jehož základem je mravní povinnost.

Filozofická kritika náboženství, které často dáváme etiketu "ateismus", dílo Feuerbacha, Nietzscheho, Freuda, se obrací především proti tomuto náboženství , založenému na morálce a filosofickém idealismu. Jak ukázal např. Paul Ricoeur, tento druh "ateismu" nebo lépe filozofické kritiky náboženství může dnešní křesťanství chápat spíše jako službu, jako očistný oheň, jako dekonstrukci osvíceneckého pojetí náboženství, která umožňuje znovu objevit a nově interpretovat základní hodnoty křesťanství, víru, naději a lásku.

Jaké místo má v dějinách filozofické kritiky náboženství marxismus? Erich Fromm vykládá Marxe a jeho kritiku náboženství jako pokračování tradice proroků hebrejské bible, profetické kritiky idolatrie. Jestliže Marx poukázal na dvojí politickou roli náboženství - jako výraz protestu a zároveň petrifikaci sociálních poměrů, statu quo, měl nepochybně pravdu - nebo alespoň část pravdy. Náboženství jistě hrálo v dějinách obě role - Karl Manheim v návaznosti na Marxe později mluví o ideologii a utopii. U samotného Marxe (srovnáme-li mladého Marxe s Marxem Kapitálu) a zejména v pozdějším marxismu došlo k přechodu od kritického myšlení k dogmatickému. Systém "vědeckého ateismu" už neměl nic společného s profetickou kritikou idolatrie, ale stal se náhražkovým náboženstvím. Zuřivost, s níž se "vědecký ateismus" jako ideologie bolševického státu stal nástrojem represe a násilí proti náboženství, prozradila, že tu ve skutečnosti šlo o snahu "nového náboženství" zničit svého předchůdce a konkurenta.

Bolševická ideologie počítala s automatickým odumíráním náboženství v okamžiku, kdy se změní ekonomické poměry, neboť podle Marxova učení nebylo náboženství "nic jiného než" nadstavba a reflexe třídní společnosti, výraz odcizení a rozdvojení člověka. Když se však experiment socializace výrobních vztahů uskutečnil, revoluce v nadstavbě se nekonala. Křesťanství v sovětském Rusku a později v jeho satelitních státech odmítlo odumírat.Násilí, které komunisté začali používat proti církvím a věřícím, bylo ve skutečnosti důkazem selhání jejich teorie v praxi. Nepomohlo však ani násilí.

V Sovětském svazu byl jednou proces násilné likvidace náboženství suspendován. Ve chvíli smrtelného nebezpečí pochopil Stalin, že obrana komunismu není dostatečnou motivací obyvatel ve válce proti Hitlerovi; neváhal pragmaticky nahradit komunistickou ideologii nacionalismem a istrumentalizovat církev jako tradiční oporu nacionalismu a státu. Pravoslaví, nejvíce "náboženská" forma křesťanství, v němž liturgie a spiritualita zcela potlačily prorockou dimenzi víry a její schopnost kritického odstupu od moci, splnilo zcela v duchu byzantské tradice cezaropapismu roli ideologického ornamentu totalitního státu. I později, když Stalin opět obnovil perzekuci náboženství, zůstala značná část hierarchie ve službách moci. Procento agentů tajné policie v řadách biskupů a kněží ruské pravoslavné církve je zahanbující; o to více je třeba ctít mučedníky této církve. Přes všechny špatné zkušenosti se dnes opět hierarchie ruského pravoslaví dává v naprosté většině zcela nekriticky do služeb nacionalismu a státu a neváhá ospravedlňovat i zločiny dnešního Ruska jako je genocida v Čečensku. Slovo "svoboda" asociuje často v prostředí ruského pravoslaví liberalismus nenáviděného Západu; za ním tuší pikle ďábelské trojice: židé, zednáři, katolíci.Budiž tu však s úctou vzpomenut ruský pravoslavný kněz, který proti této mentalitě vlastní církve bojoval a byl průkopníkem ekumenismu a kritického myšlení, otec Alexander Meň: za měsíc uplyne deset let od jeho záhadné mučednické smrti.

V satelitních státech Sovětského svazu uplatňovali komunisté vpodstatě jednotný scénář postupné likvidace veškeré politické a duchovní svobody, včetně svobody náboženské, destrukci všech struktur občanské společnosti včetně institucí církevních a totální etatizaci veřejného života; všechny složky života, kultura, politika i hospodářství se musely podřídit ideologii marxismu-leninismu, jejíž integrální složkou byl militantní ateismus. Pokud se realita vymykala předpovědím ideologie, platilo: tím hůře pro realitu! Ideologie platila za neomylnou a neměnnou, bylo třeba pomocí policejního teroru měnit realitu; ideologie plus teror se tak stala "selfulfiling prophecy". Marxismus tak postavil na hlavu svou vlastní teorii o vztahu materiální základny a jejího odrazu, ideologické nadstavby - dějinná realita musela zrcadlit ideologii, marxismus v praxi se stal nejmilitantnějším idealismem, snažícím se potlačit přirozenost lidského života ve jménu revoluční utopie. Jan Pavel II. zpětně v encyklice Centesimus annus diagnostikoval "realný socialismus" jako antropologickou katastrofu : nebylo možné odstranit Boha z lidského srdce, aniž bylo zraněno toto srdce samo. V Praze pak papež v dubnu 1990 citoval verše českého básníka Vladimíra Holana: "bez ryzí transcendentály se žádná stavba nedostaví, nikdy, ach nikdy nedostaví".

Marxismus byl svého druhu křesťanskou herezí. Chesterton nazval herezi "zblázněnou pravdou", částečkou pravdy, která se vymkla z kontextu a nabobtnala do hrozivých rozměrů. Marxismus byl jakousi inverzí křesťanské eschatologie do časoprostoru dějinné budoucnosti, kterou je možno naplánovat a uskutečnit revolučními zásahy do dějin. Znovu se však potvrdilo, že ti, kdo slibují nebe na zemi, postupně přetvářejí zemi v peklo. "Poručíme větru, dešti, kdy má pršet, kdy má vát", zpívalo se v jedné písni komunistické mládeže. Komunismus dovršil hybris, latetně přítomnou v osvícenecké tradici: člověk měl nyní vzít do své režie všechno - přírodu i dějiny, osudy lidí i jejich duše, srdce a svědomí.

Nový komunistický člověk však už nebyl svobodným a odpovědným jedincem, osobou - stal se anonymní součástí kolektivu, de facto kolečkem v mašinérii byrokratického státu. Podle původní marxistické teorie měl stát být zrušen: ve skutečnosti však "reálný socialismus" zplodil všemocný totalitní stát s mohutným byrokratickým a policejním aparátem a stále těžkopádnější ekonomikou. Tento typ společnosti začal produkovat člověka podle svého obrazu; nedávno zesnulý polský filozof Jozef Tischner ho nazýval homo sovieticus - člověka bez vlastní zodpovědnosti, iniciativy a tvořivosti, člověka konformního a uniformního.

Když se vyčerpal revoluční teror padesátých let a komunismus zestárl a ztučněl, byla euforie jedné části společnosti a strach a zloba zbývající části nahrazena všeobecnou nudou. Dva pokusy o revizi komunistických režimů - v roce 1956 a v roce 1968 - ztroskotaly; po roce 1968 se v naprosté většině komunistických států komunistická ideologie změnila v kuriózní typ státního náboženství - nevěřil v něj už nikdo, ani jeho vlastní velekněží. Pojmy a symboly komunistické ideologie se dokonale vyprázdnily, jak ukazují hry Václava Havla : šlo o absurdní drama, velký kýč, zakrývající nihilismus, cynismus a nekonečnou nudu. Otevřený dopis disidenta Václava Havla prezidentu Husákovi z poloviny sedmdesátých let podává přesnou diagnózu "Biafry ducha" a "Absurdistanu", jímž se stalo Československo za "normalizačního režimu" po porážce Pražského jara roku 1968: nic se neděje, dějiny jsou nahrazeny rituálem oslav a státních svátků, režimu je podezřelý každý, kdo vybočuje z řady, schopní jsou pokláni za nebezpečné a nebezpečným by se jevil i ten, kdo by snad skutečně věřil ve státní ideologii - režim snese už jen ty, kteří neustále předstírají a nemají žádné vlastní přesvědčení.

Tajemstvím trvání režimu, který vyžadoval vnější konformitu a loajalititu k ideologii, kterou už nikdo nevyznával, státu, kde nikdo ničemu a nikomu nevěřil , byl zřejmě nepsaný pakt mezi vládnoucími a ovládanými: když občan nebude jevit žádný zájem o věci veřejné, nebude se straně a vládě plést do vládnutí, moc ho také nechá na pokoji, dokonce bude mnoho tolerovat: špatnou pracovní morálku, nevýkonnost, drobné krádeže ze "společného" (tj. státního) majetku, zajistí všem (s výjimkou úzké elity funkcionářů) stejnou životní úroveň a "sociální jistoty". Kdo necítil potřebu duchovní svobody a vlastní iniciativy (kdo "prodal svou duši") , mohl si v poslední dekádě komunismu docela klidně a pohodlně žít. Není divu, že poté, co události z podzimu 1989 otevřely exodus z domu otroctví do země svobody, stýská se mnohým po egyptských hrncích masa a ohlížejí se zpět.

Navíc první desetiletí svobody přineslo trpké zjištění: měnit politické a ekonomické struktury nestačí, homo sovieticus není schopen obstát ve svobodné společnosti. Představa, že sama existence volného trhu a privatizace majetku zplodí nový kvalitnější lidský typ je stejně naivní jako bylo marxistické očekávání, že to dokáže sama kolektivizace a socializace. Člověk prostě není natolik určován ekonomickými faktory společenského vývoje, jak se to domníval marxismus nebo jak se to domnívají někteří teoretici "marxismu naruby", postkomunistického tržního fundamentalismu jako bývalý český premiér Václav Klaus. Motivace souvisí s přesvědčením, hodnotovou orientací a vírou člověka. Jak jsme konstatovali, v průběhu desetiletí komunistické vlády militantní ateismus přešel v cynický nihilismus, sobeckou vypočítavost a skepsi - toto naladění, které je jistě "bezbožnější" než deklarovaný souboj s vírou , se v desetiletí po listopadu 1989 u mnoha lidí příliš nezměnil. Jistě nejde o "státem vnucovaný ateismus", jde však o jeho potomka a dědice. Idolatrie státu a strany, skrytá v militantním ateismu Lenina a Stalina, vedla k destrukci svobody, nuda, prázdnota a skepse pozdního komunismu a raného postkomunismu nemá sílu svobodnou společnost obnovit.

Vrstva lidí, kteří aktivně bojovali proti komunistickému totalitarismu nebo vytvořili a obhájili skutečnou duchovní alternativu (v Čechách se hovořilo o "paralelní polis", kterou tvořily ilegální bytové semináře , "létající univerzita", samizdatové knihy a časopisy a v neposlední řadě "podzemní církev") byla velice úzká a její vliv na společnost omezený. Jistě přispěla svým dílem k pádu komunismu a nabídla své síly a zkušenosti v první porevoluční euforii obnovy politického i církevního života, další vývoj ji však až na výjimky odsunul stranou.

To, co skutečně porazilo komunismus, byl proces globalizace. Proces ekonomické a následně politické integrace znemožnil režimy, postavené na uzavřených, státně plánovaných ekonomikách. Rozvoj komunikační technologie vytvořil síť, v níž nemohly obstát státy, postavené na kontrole informací a ideologické cenzuře. Komunismus se udusil v ostrém větru myšlenkové i ekonomické soutěže. Poklidná ospalá maloměsta komunistických států se přes noc stala součástí postmoderní megapole. Následná změna mentality zaskočila všechny, včetně odpůrců komunistického režimu.

Filozofie lidských práv, mravní odpovědnosti a hledání autenticity a hlubšího smyslu života, jak ji tlumočí Václav Havel, se pro mnohé stala sice výhodným exportním zbožím pro zahraniční konference, ale nikoliv vizí, podle které by se sami řídili ve svém soukromém životě a už vůbec ne při vytváření nových politických, sociálních a ekonomických poměrů. Slova humanistů i křesťanů chápala většina společnosti jako něco, coby mohlo nahradit nudnou rétoriku komunistické ideologie, čemu je možné s jistým zalíbením naslouchat ve sváteční dny jako hudbě, podmalovávající nedělní oběd , co však naprosto není bráno vážně. Tak jako pod duněním komunistických revolučních frází se po desetiletí odehrávalo tiché, ospalé tlení pasivní společnosti, tak pod větami o obnově humanismu, demokracie a morálky probíhal na jedné straně bezohledný darwinistický zápas o moc a co nejrychlejší zbohatnutí, na druhé straně naprostá dezorientace těch, kteří se stávali slabšími a slabšími (mezi ně náležela většina křesťanů).

Zpočátku poměrně rozšířená představa, že by v postkomunistických zemích mohl "marxismus být nahrazen křesťanstvím" se brzy ukázala jako naprostá iluze. Ostatně pod frází o nahrazení ateismu vírou či jedné víry druhou vírou si bylo možné představit ledacos. Předně: marxismu v marxistických režimech středovýchodní Evropy už dvacet let nevěřil nikdo včetně vládců a ideologů; na Západě bylo v posledním půlstoletí vždy mnohem více přesvědčených marxistů než na Východě. Někteří chápali slova o nadějích křesťanství v postkomunistickém světě dokonce tak, že by se křesťanství mohlo stát něčím jako novou státní ideologií - odtud proklamativní a konjunkturální konverze některých komunistických funkcionářů na straně jedné a strach a obnovení antiklerikálních nálad na straně druhé (např.v Čechách se v debatě o restitucích církevního majetku objevily jednak spontánní, jednak uměle živené obavy z bohaté a vlivné církve, "černé totality" po totalitě rudé atd.). Ke cti českých křesťanů lze říci, že po takovém pokušení mocenské role církve nesáhly - ostatně brzy se ukázalo, že přes dočasné oživení zájmu o náboženství budou církve v české společnosti v příštích generacích hrát spíše marginální roli. Bohužel, v některých postkomunistických zemích, zejména v Rusku a v některých oblastech Balkánu, církve skutečně lačně sáhly po nabídce dědice státní ideologie. Brzy se však ukázalo, že nejvhodnějším nástupcem komunistické ideologie a pseudonáboženství je nacionalismus - a tak pokud církve chtějí hrát svou roli v blízkosti trůnu, musí často z křesťanství učinit apendix nacionalismu, neboť oním bohem na státním oltáři je nyní Národ.

Představa, že katolicismus sehraje při obnově Evropy po pádu berlínské zdi podobnou roli, jakou v Evropě - a zejména v Německu - sehrál po pádu nacismu, se rovněž nenaplnila - neukázal se žádný Adenauer ani Nell-Beruning, Schuman či DeGasperi. Sociální učení církve nemá v postkomunistické Evropě příliš přitažlivou sílu. Vize "jednotné Evropy od Atlantiku po Ural", Evropy "dýchající oběma plícemi, Západu a Východu" byla velmi inspirující a užitečná pro povzbuzení touhy, která pomohla odstranit berlínskou zeď. Duchovně jednotná Evropa včetně Balkánu a Ruska je však v nedohlednu. Je třeba si přát, aby země středovýchodní Evropy s latinskou tradicí se vbrzku staly integrální částí západoevropských a euroatlantických ekonomických, kulturních, politických i obranných struktur, ale zbytek Evropy dýchá zcela jinak a onen rozšířený Západ ve své většině nabídku "nové evangelizace" přiliš nepřijímá.

Zdá se, že spirituální hledání alespoň části mladé generace, které trvá, se bude obracet převážně mimo institucionalizované a církevně-orientované náboženství. Dlouho jsem byl velmi kritický k převažující strategii a celkovému stavu katolické církve v naší vlasti; nyní jsem mnohem tolerantnější, protože jsem si uvědomil, že se jedná o daleko hlubší krizi náboženských institucí v celé Evropě a že tyto domácí obtíže jsou jen dílčím aspektem globálních trendů a změn sociokulturních paradigmat. Pád komunismu a rychlejší tempo globalizace ukázaly, že určitý typ náboženství umírá .

Papežská rada pro dialog s nevěřícími, jíž jsem byl několik let členem, se před časem rozpustila. Nejen státem vnucovaný, ale i institucionálně vyhraněný ideologický ateismus je skutečně mrtev, v tomto smyslu nemá církev jasného partnera k dialogu. Ale je třeba se ptát, zda i ona podoba náboženství, která vzbuzovala filozofickou kritiku náboženství, kritiku, která pak v jedné své větvi degenerovala na ateismus jakožto státní ideologii, se nevyčerpala a nezaniká.

Státem vnucovaný marxistický ateismus v naší zemi jednu dobu pozoruhodně kopíroval církevní politiku josefinismu. To, jak se Josef II. pokusil dostat církev do područí státní byrokracie, bylo možné především proto, že církev předtím sama ochotně vstoupila do aliance s habsburskou monarchií. Je možné se přít o to, zda v období násilné rekatolizace českých zemí v 17.století spíše církev využila státní moc nebo státní moc instrumentalizovala církev a náboženství pro své účely. Je možné poukázat také na to, že v protestantském táboře té doby bylo spojení politických vládců a náboženství přinejmenším stejně silné, a touha světské moci po církevním majetku byla mnohde silnějším vehiklem zavádění církevní reformy než nová teologická a spirituální inspirace.

Vraťme se ještě jednou k citovanému názoru cambrigdského teologa a filosofa náboženství Nicholase Lashe: právě v 17.století se ustálilo určité pojetí náboženství jako partikulárního sektoru života, a tento typ náboženství dnes končí. Nekončí víra, naděje a láska, nekončí modlitba, kázání, práce pro mír a spravedlnost a integritu Božího stvoření. Dodal bych: Sledujeme zánik jedné formy křesťanství a vyhlížíme známky podoby nové. V dvoutisíciletých dějinách křesťanství docházelo vícekrát ke změně paradigmat. Osobně vidím velkou šanci pro katolickou církev v budoucnosti v tom, bude-li schopna pokračovat v komunikaci na dvě strany: nestraně jedné podat ruku sekulárnímu humanismu Západu, jak to naznačil 2. vatikánský koncil a na straně druhé pokračovat v dialogu s ostatními náboženstvími a spiritualitami, k čemuž odvážně otevřel dveře Jan Pavel II. Bude-li katolická církev schopna pokračovat tímto směrem a do jisté míry sbližovat tyto tak rozdílné světy (jako je např. současná Amerika a islámský svět), pak může sehrát významnou duchovní, mravní a v určitém smyslu i politickou a kulturní roli v budoucím světě, kde bude tolik záležet na tom, aby proces globalizace se stal procesem komunikace a porozumění, nikoliv pohlcování slabších silnějšími. Perspektivy a možné proměny náboženství vůbec a křesťanství zvlášt je ovšem téma, přesahující možnosti této přednášky.

Státem vnucený ateismus je v dnešní Evropě a velké části světa věcí minulosti, i v Číně vidíme náznaky změn v kulturní politice vůči náboženství. Bylo by však laciné a pošetilé, kdyby křesťané chtěli zaujmout triumfální pozici nad hrobem ateismu a házet tak říkajíc všechny projevy a druhy ateismu do jednoho pytle.

Kniha, kterou připravuji, má pracovní název "Ateismus jako druh náboženské zkušenosti". Hegel ukázal "smrt Boha" jako vnitřní moment věčného příběhu Boha, procházejícího dějinami , zážitek Boží nepřítomnosti, "spekulativer Karffreitag" jako účast na Kristově kříži, který odděluje jednu etapu dějin Ducha od druhé. Svatý Jan od Kříže zdůraznil, že zážitek hluboké opuštěnosti Bohem, noc ducha, je nezbytnou zkušeností na cestě duchovního zrání. Možná, že to, co Jan od Kříže a mnozí mystikové objevili jako důležitou etapu na rovině individuálního života a "dějin duše", platí i pro dějiny náboženství a dějiny lidské kultury. Ne každý "ateismus" je idolatrií, ne vše, co bývá označováno nebo někdy i samo sebe označuje za ateismus, musí víra vnímat jako skutečnost sobě vnější a nepřátelskou. I hluboká zkušenost noci, kterou prošli tak mnozí tváří v tvář Gulagu, Osvětimi a dalším peklům našeho končícího se staletí, je něco, co víra musí brát vážně, má-li zůstat vírou v toho, který vede skrze poušť k svobodě a skrze noc kříže k světlu naděje.

Předneseno na mezinárodní konferenci "Náboženství a svoboda" v Praze v budově RFE v srpnu 2000

Tvorba

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
To že byl život? Z podzemní církve do labyrintu svobody.
loading...

Objednat knihu

Štefan Hríb Více o knize Skrýt info
Kam se ztratil Bůh
loading...

Objednat knihu

Anselm Grün, Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Svět bez Boha: Ateismus jako druh náboženské zkušenosti
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Obnovíš tvář země: Texty k obnově církve a společnosti z let 1988-1998
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Žít v dialogu: Podněty k promýšlení víry
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Žít s tajemstvím: Podněty k promyšlení víry
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Chci, abys byl: Křesťanství po náboženství
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Úvahy na prahu tisíciletí (Ranní zamyšlení na vlnách BBC)
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík, Tomasz Dostatni Více o knize Skrýt info
Smířená různost (rozhovor)
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Divadlo pro anděly: Život jako náboženský experiment
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Stromu zbývá naděje: Krize jako šance
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Úvahy na prahu tisíciletí (Ranní zamyšlení na vlnách BBC)
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Dotkni se ran: Spiritualita nelhostejnosti
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík et al. Více o knize Skrýt info
Máš před sebou všechny mé cesty (sborník k 60. narozeninám T. Halíka)
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Vzdáleným nablízku: Vášeň a trpělivost v setkání víry s nevírou
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Prolínání světů: Ze života světových náboženství
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Noc zpovědníka: Paradoxy malé víry v postoptimistické době
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Vzýván i nevzýván: Evropské přednášky k filozofii a sociologii dějin křesťanství
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Oslovit Zachea (soubor proslovů a kázání)
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Co je bez chvění, není pevné: Labyrintem světa s vírou a pochybností
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík, Jan Jandourek Více o knize Skrýt info
Ptal jsem se cest (rozhovor)
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Víra a kultura - Pokoncilní vývoj českého katolicismu v reflexi časopisu Studie
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Sedm úvah o službě nemocným a trpícím
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Večerní modlitby
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
O přítomnou církev a společnost
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
From the Underground Church to Freedom
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
I Want You to Be: On the God of Love
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík, Pavel Hošek (eds.) Více o knize Skrýt info
A Czech Perspective on Faith in a Secular Age
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Night of the Confessor: Christian Faith in an Age of Uncertainty
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Patience with God: The story of Zacchaeus continuing in us
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Theater für Engel. Das Leben als religiöses Experiment
loading...

Objednat knihu

P. Zulehner, T. Halík Více o knize Skrýt info
Wir teilen diesen Traum: Theologinnen und Theologen aus aller Welt argumentieren "Pro Pope Francis"
loading...

Objednat knihu

Anselm Grün, Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Gott los werden: Warum der Glaube den Unglauben braucht
loading...
P. Zulehner, T. Halík Více o knize Skrýt info
Pro Pope Francis. Weltweite Unterstützung für den Papst aus dem Kirchenvolk
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Starker Wein, nicht lauwarmes Wasser: Impulse für einen Glauben, der Zukunft hat
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Glaube und sein Bruder Zweifel
loading...

Objednat knihu

Anselm Grün, Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Gott los werden? Wenn Glaube und Unglaube sich umarmen
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Ich will, dass du bist. Über den Gott der Liebe
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Nicht ohne Hoffnung. Glaube im postoptimistischen Zeitalter
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
All meine Wege sind DIR vertraut. Von der Untergrundkirche ins Labyrinth der Freiheit
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Berühre die Wunden: Über Leid, Vertrauen und die Kunst der Verwandlung
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Nachtgedanken eines Beichtvaters: Glaube in Zeiten der Ungewissheit
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Geduld mit Gott (Die Geschichte von Zachäeus heute)
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Du wirst das Angesicht der erde erneuern - Kirche und Gesellschaft an der Schwelle zur Freiheit
loading...
Anselm Grün, Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Fare a meno di Dio? Se fede e incredulità si cercano
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Voglio che tu sia. L'amore dell'altro e il Dio cristiano
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
La notte del confessore: La fede cristiana in un tempo di incertezza
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Vicino ai lontani: la pazienza della fede nel dialogo con l'ateismo
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
"Mistica, anima della filosofia?"
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Donner du temps à l'éternité. La patience envers Dieu
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Quiero que seas: Sobre el Dios del amor.
loading...

Objednat knihu

Anselm Grün, Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
¿Deshacerse de Dios? Cuando la fe y la increencia se abrazan
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Paradojas de la fe en tiempos posoptimistas
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Paciencia con Dios: Cerca de los lejanos
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Un proyecto de renovación espiritual
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Diante de Ti, os meus caminhos.
loading...

Objednat knihu

Anselm Grün, Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
O abandono de Deus. Quando a crença e a descrença se abraçam
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Quero que Tu sejas! Podemos acreditar no Deus do amor?
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
O Meu Deus é um Deus Ferido
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
A noite do Confessor: A fé cristã numa era de incerteza
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Paciência com Deus: Oportunidade para um encontro
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Não sem esperança. O retorno da religiao em tempos pos-otimistas
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Quero que sejas: Podemos acreditar no Deus do amor?
loading...

Objednat knihu

Anselm Grün, Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Livrar-se de Deus? Quando a crença e a descrença se encontram
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
A Noite do Confessor. A Fé Cristã Num Mundo de Incerteza.
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Toque as feridas. Sobre sofrimento, confiança e a arte da transformação.
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Paciência com Deus. Oportunidade Para Um Encontro - Coleção No Espírito.
loading...

Objednat knihu

Anselm Grün, Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Bóg zagubiony: Wiara w objęciach niewiary
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Żyć w dialogu. Impulsy do rozmyślań nad wiarą
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Żyć z tajemnicą. Impulsy do rozmyślań nad wiarą.
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Zacheuszu! 44 kazania o sensie życia
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Chcę, abyś był
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík, Tomasz Dostatni Více o knize Skrýt info
Różnorodność pojednana. Rozmowy
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Hurra, nie jestem Bogiem!
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Przenikanie światów: Z życia pięciu wielkich religii
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Teatr dla aniołów. Życie jako religijny eksperyment
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Dotknij ran
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Drzewo ma jeszcze nadzieje
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Cierpliwość wobec Boga. Spotkanie wiary z niewiarą
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Noc spowiednika
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Zacheuszu!
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Wzywany czy niewzywany - Bóg się tutaj zjawi
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Przemowic do Zacheusza
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Co nie jest chwiejne, jest nietrwałe
loading...
Tomáš Halík, Jan Jandourek Více o knize Skrýt info
Radzilem sie dróg
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Wyzwoleni, jeszcze nie wolni
loading...

Objednat knihu

Anselm Grün, Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Znebimo se Boga: ko se vera in nevera objameta
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Spovednikova noč: krščanska vera v času negotovosti in novega upanja
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Blizu oddaljenim: gorečnost in potrpežljivost v srečevanju vere z nevero
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Dotakni se ran: duhovnost neravnodušnosti
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Blizu pola: Molk na Antarktiki
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Strpljenje s Bogom: Pripovijest o Zakeju danas
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Terpelivist iz Bogom : zуstrič viri z neviroju
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Nič spovidnika
loading...
Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
A gyóntató éjszakája: A kishitűség ellentmondásai posztoptimista korunkban
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Niet zonder hoop. Religieuze crisis als kans
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Raak de wonden aan van. Over niet zien en toch geloven
loading...

Objednat knihu

Anselm Grün, Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Geloven op de tast. Als geloof en ongeloof elkaar ontmoeten
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Ik wil dat jij bent: over God van liefde
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
De nacht van de biechtvader. Christelijk geloof in een tijd van onzekerheid
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Geduld met God: Twijfel als brug tussen geloven en niet-geloven
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Tålamod med Gud
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
Tanriyi sabirla beklemek: Zakkayin öyküsü bizimle devam ediyor
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
상처 입은 신앙 - “내 상처를 보고 만져라"
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
하느님을 기다리는 시간
loading...

Objednat knihu

Tomáš Halík Více o knize Skrýt info
擁抱懷疑的信仰
loading...

Objednat knihu

11. června 2019 Proslovy
POZDRAV ÚČASTNÍKŮM MANIFESTACÍ ZA SVOBODU A DEMOKRACII
.
4. května 2019 Proslovy
KŘESŤANÉ V SRDCI EVROPY (Evropská pouť, Mariazell)
.
18. ledna 2019 Proslovy
ZAHÁJENÍ VÝSTAVY „SÍLA ČINU“ – KAMPA MUSEUM
.
17. listopadu 2018 Proslovy
VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ - XI. 2018
.
1. července 2018 Proslovy
RŮŽOVÝ PALOUČEK 2018
.
10. března 2018 Proslovy
K VÝROČÍ JANA MASARYKA
.
9. března 2018 Proslovy
POZDRAV ÚČASTNÍKŮM DEMONSTRACE PŘED VELVYSLANECTVÍM SR
.
17. listopadu 2017 Proslovy
POSELSTVÍ K 17. LISTOPADU
.
19. listopadu 2016 Proslovy
PONTIFICI 2016
.
17. listopadu 2016 Proslovy
PEVNÝ NÁROD V PEVNÉ ZEMI
.
3. března 2016 Proslovy
HLEDÁNÍ EVROPSKÉ IDENTITY
.
5. prosince 2015 Proslovy
PAKT Z KATAKOMB
.
18. září 2015 Proslovy
REQUIEM ZA PROF. RADIMA PALOUŠE
.
28. března 2015 Proslovy
Pozdrav účastníkům shromáždění na podporu našeho členství v NATO
.
8. prosince 2014 Proslovy
PŘEDNÁŠKA NA UK PŘI TEMPLETON DAY
.
13. listopadu 2014 Proslovy
JEŽÍŠŮV PŘÍBĚH ZŮSTÁVÁ OTEVŘENÝ
.
6. listopadu 2014 Proslovy
EVROPA DNEŠKA A ZÍTŘKA POTŘEBUJE VELKÉ EVROPANY (oxfordská přednáška)
.
14. května 2014 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEVZETÍ TEMPLETONOVY CENY V LONDÝNĚ
.
13. března 2014 Proslovy
TEMPLETONOVA CENA
.
2. října 2013 Proslovy
VÍTĚZSTVÍ PRAVDY MEZI ILUZÍ A NADĚJÍ (Nedokončená revoluce Václava Havla)
.
23. dubna 2011 Proslovy
POZDRAV ÚČASTNÍKŮM BOHOSLUŽBY V KRUPCE
.
8. května 2010 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEDÁVÁNÍ CEN PAMĚTI NÁRODA
.
6. května 2010 Proslovy
PROJEV K ROZŠÍŘENÉMU ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA
.
12. listopadu 2009 Proslovy
PROMLUVA V BRNĚNSKÉ KATEDRÁLE PŘI POŘADU K VÝROČÍ SVATOŘEČENÍ ANEŽKY ČESKÉ
.
5. března 2009 Proslovy
REFERÁTY NA MEZINÁRODNÍM KŘESŤANSKO-ŽIDOVSKÉM SETKÁNÍ V KRAKOVĚ
.
25. prosince 2008 Proslovy
PROJEV O KARLU ČAPKOVI
.
10. ledna 2008 Proslovy
MEZINÁBOŽENSKÝ DIALOG MEZI VÝZVOU A REALITOU
.
1. listopadu 2007 Proslovy
ŽIDÉ, KŘESŤANÉ A KULTURA PAMĚTI
.
1. června 2007 Proslovy
CELOEVROPSKÁ KONFERENCE „ČLOVĚK – CESTA PRO EVROPU“
.
12. května 2007 Proslovy
PROSLOV PŘI PIETNÍM AKTU KONFEDERACE POLITICKÝCH VĚZŇŮ ZA OBĚTI KOMUNISMU NA MOTOLSKÉM HŘBITOVĚ
.
4. listopadu 2005 Proslovy
DUCHOVNÍ ZKUŠENOST EVROPY
.
16. září 2005 Proslovy
MODLITBA TOHOTO VEČERA
.
30. ledna 2003 Proslovy
POCTA VÁCLAVU HAVLOVI
.
8. února 2002 Proslovy
POCTA KRÁLI KOMIKŮ
.
16. října 2001 Proslovy
FORUM 2001
.
17. května 2001 Proslovy
ZAHÁJENÍ MEZINÁRODNÍ KONFERENCE ROMŮ
.
27. června 2000 Proslovy
50. VÝROČÍ POPRAVY MILADY HORÁKOVÉ
.
12. října 1998 Proslovy
FORUM 1998
.
1. října 1997 Proslovy
HOLOKAUST - POKUS O FILOZOFICKOU REFLEXI
.
1. prosince 1995 Proslovy
ADVENTNÍ PROMLUVA V PARLAMENTU (prosinec 1995)
.
8. září 2019 Kázání
NÁSLEDOVÁNÍ (23. neděle v mezidobí - Lk 14,25)
.
1. září 2019 Kázání
POKORA, POKORA, POKORA (22. neděle v mezidobí - Lk 14,7)
.
25. srpna 2019 Kázání
JE MÁLO TĚCH, KDO BUDOU SPASENI? (21. neděle v mezidobí - Lk 13,22)
.
18. srpna 2019 Kázání
ROZDĚLENÍ (20. neděle v mezidobí - Lk 12,49)
.
30. června 2019 Kázání
SMETANOVA LITOMYŠL 2019: POVOLÁNÍ KE SVOBODĚ
.
12. května 2019 Kázání
NEDĚLE DOBRÉHO PASTÝŘE
.
25. prosince 2018 Kázání
SLAVNOST NAROZENÍ PÁNĚ
.
18. listopadu 2018 Kázání
O PRAVÝCH A FALEŠNÝCH PROROCÍCH
.
29. července 2018 Kázání
BYL JSEM UPRCHLÍK, A NEUJALI JSTE SE MNE...
.
5. července 2018 Kázání
SVÁTEK CYRILA A METODĚJE - SMETANOVA LITOMYŠL 2018
.
3. června 2018 Kázání
PODĚKOVÁNÍ ZA 70 LET ŽIVOTA
.
31. března 2018 Kázání
VELKÁ NOC 2018
.
30. března 2018 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2018
.
29. března 2018 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2018
.
27. srpna 2017 Kázání
KÝM JSEM PRO VÁS?
.
2. července 2017 Kázání
SMETANOVA LITOMYŠL 2017
.
16. dubna 2017 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2017
.
15. dubna 2017 Kázání
VELKÁ NOC 2017
.
14. dubna 2017 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2017
.
13. dubna 2017 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2017
.
9. dubna 2017 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2017
.
4. října 2016 Kázání
ZAHÁJENÍ AKADEMICKÉHO ROKU 2016/2017
.
25. září 2016 Kázání
KÁZÁNÍ O NEBI A O PEKLE
.
4. září 2016 Kázání
KŘESŤANSTVÍ JAKO ŠKOLA SVOBODY
.
28. srpna 2016 Kázání
O VNITŘNÍM BOHU, VNITŘNÍM ČLOVĚKU A PŘEDNÍCH MÍSTECH NA HOSTINĚ
.
14. srpna 2016 Kázání
O MEČI, POSVÁTNÝCH TEXTECH A TAŠCE PAPEŽE FRANTIŠKA
.
3. července 2016 Kázání
SVATÝ TOMÁŠ (Litomyš)
.
29. března 2016 Kázání
MŠE ZA OBĚTI KOMUNISTICKÉHO REŽIMU V ČÍNĚ
.
27. března 2016 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2016
.
26. března 2016 Kázání
VELKÁ NOC 2016
.
25. března 2016 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2016
.
24. března 2016 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2016
.
20. března 2016 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2016
.
14. června 2015 Kázání
REQUIEM ZA LUDVÍKA VACULÍKA
.
21. března 2015 Kázání
BŮH PŘEKVAPENÍ (kázání v Rožnově pod Radhoštěm)
.
18. března 2015 Kázání
DEN PRO KUBU (kázání v kostele sv. Martina ve zdi)
.
10. ledna 2012 Kázání
EKUMÉNA JE BOŽÍ HRA
.
20. prosince 2011 Kázání
VÍRA VÁCLAVA HAVLA
.
2. listopadu 2011 Kázání
PAMÁTKA VŠECH VĚRNÝCH ZEMŘELÝCH
.
16. října 2011 Kázání
NEDÁVEJTE CÍSAŘI, CO JE BOŽÍ
.
17. listopadu 2009 Kázání
KÁZÁNÍ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA PŘI SLAVNOSTNÍ BOHOSLUŽBĚ
.
28. května 2009 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU VÁCLAVA VAŠKO
.
25. února 2009 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI POPELCI UMĚLCŮ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA
.
6. února 2008 Kázání
PROMLUVA NA POPELEČNÍ STŘEDU
.
1. března 2006 Kázání
POPELEC UMĚLCŮ U NEJSV. SALVÁTORA
.
27. června 2004 Kázání
SVOBODA - OLTÁŘ NEZNÁMÉHO BOHA
.
22. června 2003 Kázání
DVANÁCTÁ NEDĚLE V MEZIDOBÍ
.
18. dubna 2003 Kázání
VELKÝ PÁTEK
.
9. března 2003 Kázání
PRVNÍ NEDĚLE POSTNÍ
.
15. prosince 2002 Kázání
TŘETÍ NEDĚLE ADVENTNÍ
.
2. července 2000 Kázání
UZDRAVUJÍCÍ DOTYK VÍRY
.
1. června 1999 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU ZDENKY K. A JEJÍCH DĚTÍ, ZABITÝCH PŘI SILNIČNÍM NEŠTĚSTÍ
.
7. dubna 1999 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI REKVIEM ZA IVANA DIVIŠE
.
19. července 1998 Kázání
PROMLUVA PŘI MŠI ZA PANÍ OLGU HAVLOVOU
.
11. dubna 1998 Kázání
VELKÁ NOC VZKŘÍŠENÍ
.
9. dubna 1998 Kázání
ZELENÝ ČTVRTEK
.
29. května 1997 Kázání
SLAVNOST TĚLA A KRVE PÁNĚ
.
25. prosince 1996 Kázání
SLAVNOST NAROZENÍ PÁNĚ - VE DNE
.
KŘESŤANÉ A VZEDMUTÍ OBČANSKÉ NELHOSTEJNOSTI (červen 2019)
.
VÝKŘIK DO SVĚDOMÍ (leden 2019)
.
ČAPEK JAKO VYCHOVATEL (prosinec 2018)
.
VSTUPUJEME DO 30. ROKU SVOBODY (listopad 2018)
.
KLAUS HÁJÍ NEOBHAJITELNÉ (říjen 2018)
.
PRODAVAČI STRACHU (říjen 2018)
.
CO JE PRAVDA? (březen 2018)
.
POVOLEBNÍ ÚVAHA (únor 2018)
.
NAROZENINY PAPEŽE FRANTIŠKA (prosinec 2017)
.
SLOUPOVNÍCI A JEJICH NEPŘÁTELÉ (září 2017)
.
STRAŠIDLO POPULISMU V GLOBALIZOVANÉM SVĚTĚ (červen 2017)
.
ÚNOR 1948 A JEHO NEBLAHÉ DĚDICTVÍ (únor 2017)
.
ROK VÝZNAMNÝCH VÝROČÍ (leden 2017)
.
ZÁPAS O NADĚJI PO AMERICKÉ VOLBĚ (listopad 2016)
.
HLAS ZE SRDCE EVROPY - výzva k společné odpovědnosti (červen 2016)
.
A VOICE FROM THE HEART OF EUROPE – an appeal for joint responsibility
.
Udavačům a mystifikátorům neodpovídám (Otevřený dopis redakci Parlamentních listů)
.
NENÍ ATEISTA JAKO ATEISTA (listopad 2015)
.
O UPRCHLÍCÍCH I SEBEVRAŽEDNÉM DEMOKRATICKÉM SKOKU (říjen 2015)
.
ROZUM A VĚCNOST MÍSTO HYSTERIE A PANIKAŘENÍ (září 2015)
.
PŘÍPAD CHARLIE (únor 2015)
.
10 ODPOVĚDÍ NA OTÁZKY PETRA HONZEJKA (leden 2015)
.
EVROPA VS. MUSLIMOVÉ. MAŘÍME HISTORICKOU ŠANCI (leden 2015)
.
PROČ NEJSEM CHARLIE (leden 2015)
.
KAMBERSKÝ, PODEJTE MI INDEX! (srpen 2014)
.
DESET ZÁSAD – VIZE PRO BUDOUCNOST DEMOKRACIE V ČR
.
DIALOG O POVOLEBNÍ SITUACI (únor 2013)
.
KLAUS K OLTÁŘI NEPATŘÍ (říjen 2011)
.
PARÁDA RŮŽOVÉ HRDOSTI (srpen 2011)
.
MODLITBA ZA JIŘINU ŠVORCOVOU (srpen 2011)
.
OTÁZKA PILÁTOVA (duben 2011)
.
K VOLEBNÍM VÝSLEDKŮM 2010 (červen 2010)
.
TENTOKRÁT PODPORUJI KLAUSE (únor 2006)
.
VELKÝ BRATR A ZVÍŘECÍ FARMA (září 2005)
.
KLAUSOVA POLITICKÁ FILOZOFIE - A "NĚCO NAVÍC" (únor 2004)
.
VÁLKA MEZI METAFOROU A REALITOU (září 2002)
.
POCHODEŇ 2003? (únor 2002)
.
O (NE)PŘESADITELNOSTI DEMOKRACIE NEBO KULTURNÍ EKOLOGIE OTEVŘENÉ SPOLEČNOSTI (říjen 2001)
.
NEŽ SE NÁM SVĚT ZNOVU STANE DOMOVEM (září 2001)
.
PROČ NEJSEM CTITELEM VÁCLAVA KLAUSE (listopad 2000)
.
ZAMEŤME STŘEPY, NE VŠAK TÉMATA (září 2000)
.
ROZPOR V CÍRKVI NELZE SKRÝVAT (srpen 2019)
.
RÁNY KRISTOVY CÍRKVE (duben 2019)
.
JE ČESKÁ KATOLICKÁ CÍRKEV „DŮM ZE SKLA“? (leden 2019)
.
OD NAPOMÍNÁNÍ K POROZUMĚNÍ (leden 2019)
.
K BOUŘI V NAŠÍ KATOLICKÉ SKLENICI (únor 2018)
.
VYJASNĚNÍ STANOVISEK S PETREM DVOŘÁKEM (říjen 2017)
.
POZVÁNÍ K DIALOGU (říjen 2017)
.
VZPOURA PROTI PAPEŽI? (říjen 2017)
.
TAJEMSTVÍ NEJSVĚTĚJŠÍHO SALVÁTORA (září 2017)
.
NÁVRAT NÁBOŽENSTVÍ? (září 2017)
.
ANKETA MESAČNÍKA EVÝCHOD (září 2017)
.
VELIKONOČNÍ KŘEST A NOVÝ ŽIVOT (duben 2017)
.
11. ZÁŘÍ – VAROVÁNÍ PŘED GLOBÁLNÍM TERORISMEM (září 2016)
.
VZPOMÍNKY NA PŮSOBENÍ V PODZEMNÍ CÍRKVI BĚHEM NORMALIZAČNÍHO REŽIMU (srpen 2016)
.
MÁME S MUSLIMY STEJNÉHO BOHA? (prosinec 2015)
.
The Afternoon of Christianity: Church and Theology for a Post-Secular Age
.
DLOUHÁ CESTA UZDRAVOVÁNÍ (říjen 2015)
.
KDO JE TADY UVĚDOMĚLÝ? (listopad 2014)
.
OTEVŘENÝ DOPIS MUSLIMSKÉ KOMUNITĚ V ČR (květen 2013)
.
PŘEKVAPENÍ NA PAPEŽSKÉM STOLCI (duben 2013)
.
POLEMIKA O VÍŘE A ATEISMU POKRAČUJE (říjen 2010)
.
PŘEDPOKLADEM DIALOGU JE OCHOTA POROZUMĚT (říjen 2010)
.
ZAČ KŘESŤANÉ VDĚČÍ ATEISTŮM (září 2010)
.
"KDO JE ODPOVĚDNÝ ZA PŘÍTOMNOST KŘESŤANSTVÍ" (září 2010)
.
STRUČNÉ PROHLÁŠENÍ PRO ČTK KE KAUZÁM ZNEUŽÍVÁNÍ DĚTÍ (březen 2010)
.
20 LET AKADEMICKÉ PASTORACE V KOSTELE NEJSVĚTĚJŠÍHO SALVÁTORA (únor 2010)
.
CO ČEKÁ NOVÉHO PRAŽSKÉHO ARCIBISKUPA? (únor 2010)
.
KULATÝ STŮL: PŘIBLÍŽILA SE ZA POSLEDNÍ LÉTA (leden 2010)
.
PATNÁCT PURPUROVÝCH LET A CO BYLO PŘEDTÍM (listopad 2009)
.
HLEDÁNÍ ZTRACENÉHO KLÍČE (říjen 2009)
.
MÉDIA – NÁBOŽENSTVÍ NAŠÍ DOBY? (podzim 2009)
.
PAPEŽOVA LEKCE ČESKÉ CÍRKVI I SPOLEČNOSTI (říjen 2009)
.
SETKÁNÍ PAPEŽE BENEDIKTA S AKADEMICKOU OBCÍ (říjen 2009)
.
PŘÍSPĚVEK PRO MEZINÁBOŽENSKÝ PANEL NA KONFERENCI FORUM 2000 (říjen 2009)
.
ROZPAKY Z JEDNÉ VELKORYSOSTI (únor 2009)
.
CO SE DĚJE V HLAVÁCH NÁBOŽENSKÝCH FANATIKŮ (prosinec 2008)
.
ROLE CÍRKVÍ V UDÁLOSTECH ROKU 1989 (říjen 2008)
.
PROMĚNY SVĚTOVÉ NÁBOŽENSKÉ SCÉNY (prosinec 2007)
.
OSLOVIT VZDÁLENÉ (říjen 2007)
.
PAPEŽSKÝ SKANDÁL (září 2006)
.
O TOM NAŠEM BEZBOŽECTVÍ (léto 2005)
.
MYSLITEL „NENÁBOŽENSKÉHO KŘESŤANSTVÍ“ (duben 2005)
.
O ATEISMU, POCHYBNOSTECH A VÍŘE (leden 2005)
.
CÍRKEV A "ČÁSTEČNĚ IDENTIFIKOVANÍ" (květen 2004)
.
JE POSTMODERNÍ KULTURA POSTSEKULÁRNÍ? (říjen 2003)
.
CÍRKVE V OBČANSKÉ SPOLEČNOSTI (únor 2002)
.
SPOR O NÁBOŽENSTVÍ? ()
.
STÁTEM VNUCENÝ ATEISMUS (srpen 2000)
.
KATOLICKÁ CÍRKEV V ČESKÉ REPUBLICE PO ROCE 1989 (2000)
.
NÁBOŽENSTVÍ - POLITIKA - VĚDA: PROMĚNY VE VZTAZÍCH (září 1998)
.
JAK PROMĚNIT TRAGÉDII CÍRKVE V BOŽSKOU KOMEDII? (duben 1998)
.
ODMÍTÁM DÉMONIZOVÁNÍ HOMOSEXUÁLŮ, CÍRKEV MÁ SAMA KOSTLIVCE VE SKŘÍNI (září 2019)
.
CÍRKEV JE JAKO NĚMECKO PO HOLOCAUSTU (březen 2019)
.
ČAPUTOVÉ JSEM SE OMLUVIL ZA ÚTOKY NA JEJÍ ADRESU Z JISTÝCH KATOLICKÝCH KRUHŮ (březen 2019)
.
VAŘILI SI NÁS JAKO ŽÁBY A POSTUPNĚ ZVYŠOVALI TEPLOTU (leden 2019)
.
ROZHOVOR PRO AHA/BLESK - 50. VÝROČÍ JANA PALACHA (leden 2019)
.
O JEŽÍŠKOVI NELŽETE. DÍTĚ NENÍ MALÝ HLUPÁČEK (prosinec 2018)
.
VĚŘIT ZNOVU – A JINAK (prosinec 2018)
.
STOLETÉ DĚDICTVÍ NÁS VŠECHNY ZAVAZUJE (prosinec 2018)
.
CÍRKVI PŘÍSLUŠÍ POKORA (říjen 2018)
.
50. VÝROČÍ SRPNOVÉ OKUPACE ČESKOSLOVENSKA (srpen 2018)
.
ROZHOVOR PRO LN (červen 2018)
.
ROZHOVOR PRO ČTK (květen 2018)
.
ROZHOVOR PRO KT (květen 2018)
.
MÁME ODVÁŽNÉHO PAPEŽE (březen 2018)
.
KOHO BY DNES JEŽÍŠ HNAL BIČEM Z CHRÁMU (březen 2018)
.
ROZHOVOR PRO LN (leden 2018)
.
PŘEDVOLEBNÍ ROZHOVOR PRO EUROZPRÁVY.CZ (říjen 2017)
.
ZEMAN CHÁTRÁ. PROKREMELSKÉ MAFIE SI MOŽNÁ NAJDOU NÁHRADNÍKA (květen 2017)
.
PRAVDA A LÁSKA ZVÍTĚZÍ AŽ NA POSLEDNÍM SOUDU (květen 2017)
.
NÁBOŽENSKÝ FUNDAMENTALISMUS? LIDÉ HLEDAJÍ PŘIROZENĚ JEDNODUCHÉ ODPOVĚDI NA SLOŽITÉ OTÁZKY (únor 2017)
.
DOSAVADNÍ CÍRKEVNÍ PRAXE JE NELIDSKÁ A NEKŘESŤANSKÁ (leden 2017)
.
ROZHOVOR PRO EURO (srpen 2016)
.
ZEMAN NENÍ HODEN VYKONÁVAT FUNKCI PREZIDENTA (červen 2016)
.
SPOJIT NÁBOŽENSTVÍ S POLITICKOU MOCÍ JE OHROMNÉ POKUŠENÍ (červen 2016)
.
RUSKO ZA BREŽNĚVA BYLO MENŠÍ HROZBOU (červen 2016)
.
ZEMAN TRAGICKY ROZDĚLIL SPOLEČNOST. UŽ NELZE USTUPOVAT (duben 2016)
.
FRANTIŠEK JAKO LAKMUSOVÝ PAPÍREK (duben 2016)
.
ROZHOVOR PRO STUDENT TIMES (prosinec 2015)
.
PŘEDVÁNOČNÍ ROZHOVOR PRO PRÁVO (prosinec 2015)
.
VIDEA S POPRAVAMI JSOU PORNO NÁSILÍ! (únor 2015)
.
V REFERENDÁCH VIDÍM NEBEZPEČNÝ NÁSTROJ POPULIZMU (únor 2015)
.
ROZHOVOR PRO DENNÍK N (leden 2015)
.
NOVINÁŘ BY MĚL UMĚT ROZLIŠIT MEZI SATIROU A URÁŽKOU (leden 2015)
.
FANATICI SE JIŽ SPOJILI, ROZUMNÉ TO ČEKÁ (prosinec 2014)
.
NAŠE ZEMĚ PATŘÍ NA ZÁPAD (listopad 2014)
.
ROZHOVOR PRO ECHO24 (září 2014)
.
TEĎ UŽ NA MĚ NEDOPLIVNOU / ZEMANOVI PŘIROSTLA MASKA PŘIHLOUPLÉHO STRÝCE (červenec 2014)
.
BŮH NENÍ POKLADNIČKA (květen 2014)
.
PŘEVLÁDÁ TU NÁBOŽENSKÝ ANALFABETISMUS (březen 2014)
.
PŘÍBĚH JEDINÉHO SYNA (březen 2014)
.
CENU CHÁPU JAKO MORÁLNÍ ZÁVAZEK, ABYCH DÁL POKRAČOVAL VE SVÉ PRÁCI (březen 2014)
.
ROZHOVOR PRO LN (prosinec 2013)
.
ROZHOVOR PŘED VOLBAMI (říjen 2013)
.
ROZHOVOR PRO "ČESKOU POZICI" (leden 2013)
.
PŘED VOLBOU PREZIDENTA (leden 2013)
.
TOMÁŠ HALÍK: K PREZIDENTSKÉ VOLBĚ (leden 2013)
.
SPÁSA JE NA CESTĚ DO HLOUBKY (prosinec 2012)
.
ROZHOVOR S RENÁTOU KALENSKOU A VÝTVARNÍKEM DAVIDEM ČERNÝM PRO ČAS. TÝDEN (prosinec 2011)
.
ČESKÉ SPOLEČNOSTI CHYBÍ KULTURA PRÁVA (leden 2012)
.
BŮH SI CENÍ SVOBODY – VAŽME SI JÍ TAKÉ (prosinec 2011)
.
LÁSKA JE BEZPEČNÝ PROSTOR (prosinec 2011)
.
DUKA TO S KLAUSEM PŘEHÁNÍ (listopad 2011)
.
ROZHOVOR PRO INT. PORTÁL VAŠE LITERATURA (říjen 2011)
.
PŮVODNÍ TEXT ROZHOVORU PRO DENÍK E15 (srpen 2011)
.
NOVINKY.CZ - CHAT (srpen 2011)
.
ROZHOVOR PRO DENÍK E15 (srpen 2011)
.
ROZHOVOR PRO CHRISTNET (srpen 2011)
.
ROZHOVOR PRO KATOLICKÝ TÝDENÍK (srpen 2011)
.
DIALOG O TRANSFORMACI (březen 2011)
.
KLAUS MÁ PORUCHU OSOBNOSTI (březen 2011)
.
ROZHOVOR PRO WEB CESTOMILA (léto 2010)
.
ROZHOVOR PRO BULLETIN SALVATORE (prosinec 2010)
.
I DNES JE V ŽIVOTĚ MÍSTO NA ZÁZRAK (prosinec 2010)
.
ROZHOVOR PRO KULTURNÍ NOVINY (prosinec 2010)
.
ROZHOVOR PRO REVUE SPOLEČNOSTI KŘESŤANŮ A ŽIDŮ (prosinec 2010)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS ROZHLAS (prosinec 2010)
.
ROZHOVOR PRO CHRISTNET (září 2010)
.
ROZHOVOR PRO KATOLICKÝ TÝDENÍK (září 2010)
.
ROZHOVOR PRO FINANČNÍ KOŠER PORTÁL SHEKEL (srpen 2010)
.
ROZHOVOR PRO DOMAŽLICKÝ DENÍK (srpen 2010)
.
CESTA KAŽDÉHO KONVERTITY JE NEZAMĚNITELNÁ (březen 2010)
.
VŠECHNO VYZKOUŠEJTE, CO JE DOBRÉ, TOHO SE DRŽTE (březen 2010)
.
POLITIKY KONTROLUJME, ALE PORAĎME SI BEZ NICH (leden 2010)
.
ROZHOVOR PRO PROFIT (leden 2010)
.
SE SATANEM NELZE VYJEDNÁVAT (prosinec 2009)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS ROVNOST, BRNĚNSKÝ DENÍK (prosinec 2009)
.
BÝT PŘIPRAVEN, TOŤ VŠE (prosinec 2009)
.
ROZHOVOR PRO CHRISTNET (listopad 2009)
.
VZPOMÍNKA NA SVATOŘEČENÍ ANEŽKY ČESKÉ (listopad 2009)
.
KRIZE JAKO ŠANCE (listopad 2009)
.
VZTAH VÍRY A FILOZOFIE (říjen 2009)
.
PAPEŽ MÁ KUPODIVU SMYSL PRO HUMOR (září 2009)
.
O VÝCHOVĚ A VZDĚLÁVÁNÍ (2009)
.
ROZHOVOR S RENATOU KALENSKOU PRO LN (prosinec 2008)
.
ROZHOVOR S M. URBANEM PRO JEHO DIPLOMOVOU PRÁCI O FILOZOFICKÝCH ASPEKTECH DÍLA V. HAVLA (prosinec 2008)
.
ROZHOVOR O K. ČAPKOVI PRO KATOLICKÝ TÝDENÍK (prosinec 2008)
.
O FRANCII (říjen 2008)
.
TOMÁŠ HALÍK: "MNOHO ČECHŮ SE ZA ATEISTY POKLÁDÁ VLASTNĚ OMYLEM." (září 2008)
.
ROZHOVOR O HUSOVI (červenec 2008)
.
TRPĚLIVOST SE SVĚTEM, CÍRKVÍ A MLČÍCÍM BOHEM (červen 2008)
.
ROZHOVOR PRO CHRISTNET (červen 2008)
.
NENECHTE SI VYMÝVAT MOZEK (březen 2008)
.
NEJSEM ANI HOMOSEXUÁL, ANI EUNUCH (březen 2008)
.
TŘI AKTUÁLNÍ DIALOGY (březen 2008)
.
ROZHOVOR PRO INTERNETOVÝ ČASOPIS 25FPS, TÉMA: DUCHOVNÍ FILM (březen 2008)
.
O VEŘEJNÉM SLYŠENÍ V EVROPSKÉM PARLAMENTU (leden 2008)
.
ROZHOVOR PRO CHRISTNET (leden 2008)
.
O HUSOVI A ČESKÉM CIVILNÍM NÁBOŽENSTVÍ (2008)
.
O KÁZÁNÍ – ODPOVĚĎ DO ANKETY ČASOPISU SALVE (leden 2008)
.
NAŠE DĚJINY NEKONČÍ NA VELKÝ PÁTEK ODPOLEDNE (prosinec 2007)
.
NESMÍME ZTRÁCET NADĚJI (prosinec 2007)
.
ROZHOVOR NEJEN O VÝSTAVĚ MRTVÝCH TĚL V PRAŽSKÉ LUCERNĚ (květen 2007)
.
TĚLO NENÍ ŽÁDNÉ ZAVAZADLO, PATŘÍ MU ÚCTA (květen 2007)
.
NAPREPAROVANÉ MRTVOLY BANALIZUJÍ SMRT (květen 2007)
.
NA PREZIDENTA JE MĚ ŠKODA (23.4.2007)
.
MŮJ NEVĚŘÍCÍ PARTNER (březen 2007)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS „EVANJELICKY POSOL SPOD TATIER“ (únor 2007)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS REGENERACE (leden 2007)
.
KŘÍŽ A UKŘIŽOVANÁ MADONNA (září 2006)
.
K TELEVIZNÍMU SERIÁLU >PROLÍNÁNÍ SVĚTŮ< (září 2006)
.
SPOR MUSLIMŮ S BENEDIKTEM XVI. (září 2006)
.
CÍRKEV A MÉDIA (červen 2006)
.
PRO LIDI MUSÍME BÝT PARTNERY V JEJICH HLEDÁNÍ (duben 2006)
.
ODPOVĚDI V ANKETĚ MEZINÁRODNÍHO ČASOPISU GEO (2006)
.
ŽIVOT SÁM JE BOŽÍ HLAS (prosinec 2005)
.
SV. TOMÁŠ A KRÁLÍK, KTERÝ HRAJE NA HOUSLE (listopad 2005)
.
ČASOPIS CHRISTNET (listopad 2005)
.
CÍRKEV MUSÍ ROZVÍJET SOLIDARITU I SPIRITUALITU (duben 2005)
.
PAPEŽ OSLOVIL CELÝ SVĚT (duben 2005)
.
NÁDEJ NA POROZUMENIE NIE JE STRATENÁ (únor 2005)
.
ČASOPIS ANTHROPOS (2005)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS NAŠE RODINA (duben 2004)
.
ROZHOVOR S JAKUBEM HUČÍNEM PRO ČASPIS PSYCHOLOGIE DNES (prosinec 2003)
.
ROZHOVOR S JANEM PAULASEM PRO KATOLICKÝ TÝDENÍK (prosinec 2003)
.
„S POŘÁDNĚ ODŘENOU KŮŽÍ“ (září 2003)
.
ROZHOVOR PRO JIHLAVSKÉ LISTY (únor 2003)
.
ROZHOVOR S RENATOU KALENSKOU PRO LIDOVÉ NOVINY (prosinec 2002)
.
ROZHOVOR PRO INTERNETOVÝ ČASOPIS CHRISTNET (říjen 2002)
.
ROZHOVOR S JANEM JANDOURKEM PRO MF DNES (září 2002)
.
ROZHOVOR PRO LIDOVÉ NOVINY (červenec 2002)
.
ROZHOVOR S ANDREOU ZUNOVOU PRO MAGAZÍN PRÁVA (květen 2002)
.
ROZHOVOR S ANDREOU ZUNOVOU PRO MAGAZÍN PRÁVA (únor 2002)
.
ROZHOVOR S JOSEFEM GREŠEM PRO ČASOPIS RESPEKT (nepublikováno, červenec 2001)
.
ROZHOVOR PRO STUDENTSKÝ ČASOPIS (březen 2001)
.
O ŽIVOTĚ A PŮSOBENÍ PAPEŽE JANA PAVLA II. (listopad 2000)
.
MLÁDÍ A STÁŘÍ (duben 2000)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS XANTYPA (prosinec 1999)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS NOVÁ PŘÍTOMNOST (1999)
.

3. března 2019

Trignis 2019 - s V. Malým
29. dubna 2019 ČRo Plus
Hostem pořadu "Interview Plus" - s Janem Bumbou
.
17. března 2019 ČRo Plus
Vertikála: Tomáš Halík a Jan Jandourek v rozhovoru s Evou Hůlkovou
.
4. listopadu 2018 ČRo Plus
Hostem pořadu "Hovory" - rozhovor s Evou Hůlkovou
.
3. června 2018 ČRo Plus
Hostem pořadu "Hovory" - rozhovor s Evou Hůlkovou
.
5. ledna 2018 Radio Proglas
Hostem pořadu "Všimli jsme si"
.
27. prosince 2017 ČRo2, 8.30
Hostem pořadu "Jak to vidí..."
.
20. června 2017 ČRo2, 8.30
Hostem pořadu "Jak to vidí..."
.
24. dubna 2017 ČRo2, 8.30
Hostem pořadu "Jak to vidí..."
.
15. února 2017 ČRo2, 8.30
Hostem pořadu "Jak to vidí..."
.
15. ledna 2017 ČRo2, 10.30
Na návštěvě u Karla Čapka
.
21. prosince 2016 ČRo2, 8.30
Hostem pořadu "Jak to vidí..."
.
19. prosince 2016 ČRo Brno, 15.04
Hostem "Rendez-vous s Marcelou Antošovou"
.
16. listopadu 2016 ČRo2, 8.30
Hostem pořadu "Jak to vidí..."
.
10. srpna 2016 ČRo Plus 7.10
DUEL: Tomáš Halík a Milan Badal
.
1. července 2016 ČRo Plus 11.34
Interview Plus
.
28. června 2016 ČRo2, 8.30
Hostem pořadu "Jak to vidí..."
.
18. května 2016 ČRo2, 8.30
Hostem pořadu "Jak to vidí..."
.
26. dubna 2016 ČRo1 17.05
Hostem pořadu "20 minut Radiožurnálu"
.
30. března 2016 ČRo2 8:30
Hostem pořadu "Jak to vidí..."
.
18. března 2016 ČRo2, 22.30
Hostem Nočního mikrofóra
.
13. března 2016 ČRo Plus 22.35
Hostem pořadu "Hovory"
.
17. února 2016 ČRo2 8.30
Hostem pořadu "Jak to vidí..."
.
25. prosince 2015 ČRo Plus 14.05
Hostem E. Hůlkové ve specálu Studia Leonardo
.
23. prosince 2015 ČRo2 8:30
Hostem pořadu "Jak to vidí"
.
19. prosince 2015 ČRo Plus 11.10
Hostem pořadu "Osobnost Plus"
.
12. června 2015 ČRo2 8:30
Hostem pořadu "Jak to vidí"
.
20. května 2015 ČRo2 8.30
Hostem pořadu "Jak to vidí"
.
14. dubna 2015 ČRo2 8.30
Hostem pořadu "Jak to vidí"
.
11. března 2015 ČRo2 8:30
Hostem pořadu "Jak to vidí"
.
30. ledna 2015 Frekvence 1
Zeman? Po Klausovi nemohlo přijít nic horšího!
.
29. ledna 2015 ČRo2 8:30
Hostem pořadu "Jak to vidí"
.
14. ledna 2015 ČRo1 17.05
Tomáš Halík není Charlie. Novinář by měl umět rozlišit mezi satirou a urážkou (Dvacet minut)
.
25. prosince 2014 ČRo2 11.05
Hostem pořadu Host do domu (25.12.2014 11:05)
.
21. prosince 2014 ČRo Brno 15.05
Hostem Rendez-vous s Marcelou Antošovou 2014
.
23. října 2014 ČRo2 8:30
Hostem pořadu "Jak to vidí"
.
25. června 2014 ČRo2 8:30
Hostem pořadu "Jak to vidí"
.
28. května 2014 ČRo2 8:30
Hostem pořadu "Jak to vidí"
.
24. dubna 2014 ČRo2 8:30
Hostem pořadu "Jak to vidí"
.
20. dubna 2014 ČRo HK
Hostem pořadu "Návštěva"
.
6. dubna 2014 Frekvence 1
Hostem "PressKlubu"
.
25. března 2014 ČRo2 8:30
Hostem pořadu "Jak to vidí"
.
15. března 2014 ČRo 1
Hostem "Doteků víry" - 22.05
.
3. ledna 2014 ČRo 1
Hostem pořadu "Host Radiožurnálu"
.
21. prosince 2013 ČRo Brno
Rendez-vous s Marcelou Antošovou (21.12.2013)
.
18. prosince 2013 ČRo2 8:30
Jak to vidí... Výročí Václava Havla
.
20. listopadu 2013 ČRo2 8:30
Jak to vidí... Výročí sv.Anežky a 17.listopadu
.
30. října 2013 ČRo2 8:30
Jak to vidí... Česko po volbách, potřebovali bychom svého Františka...
.
18. září 2013 ČRo2 8:30
Jak to vidí... Forum 2000 v roce 2013 (audio, přepis)
.

9. září 2019

TV Noe: K jádru věci

10. června 2019

TV Noe: Dům ze skla

29. dubna 2019

ČRo: Interview Plus

12. března 2019

Pod lampou

16. srpna 2018

Rozhovor pro StylTip

10. dubna 2018

Fokus VM: Závislosti

17. ledna 2018

Rozhovor pro Echo TV

26. června 2017

Rozhovory v knihovně: ČKA

9. června 2017

Noc kostelů 2017

5. března 2017

Rozhovor pro StylTip 3/3

16. ledna 2017

Rozhovor pro StylTip 2/3

16. prosince 2016

Rozhovor pro StylTip 1/3

15. června 2016

Hovory o nás

22. dubna 2016

Hostem "Inteview ČT24"

29. listopadu 2015

ČT1: 168 hodin: Oleandr moci

17. března 2015

Hostem TN.cz

14. března 2014

Hostem "Interview ČT24"

11. února 2013

Hostem "Inteview ČT24"

1. ledna 1996

7 čili 7 dní

4. listopadu 2019

Tábor, Jednota:

6. března 2019

Popelec umělců 2019

29. května 2018

"Olomoucká kavárna"

25. března 2018

Květná neděle 2018

13. března 2018

4. úterý postní

10. listopadu 2017

III. Fórum dialogu

15. září 2017

Víra

30. června 2017

Věčný život

29. června 2017

Smysl života

15. dubna 2017

Velká noc 2017

14. dubna 2017

Velký pátek 2017

5. dubna 2017

Kategoriální pastorace

16. února 2017

Společný hlas 2017

23. listopadu 2016

Den Unglauben umarmen

3. července 2016

Smetanova Litomyšl 2016

22. března 2016

Does Society Need Scruples?

16. března 2016

Je smrt stále tabu?

10. února 2016

XXI. Popelec umělců

16. ledna 2016

Odkaz Jana Palacha, FF UK

30. října 2012

Chci, abys byl

9. března 2011

Popelec umělců 2011 (ČT)

8. srpna 2010

Úryvek kázání

25. února 2009

Popelec umělců 2009 (ČT)

31. března 2018

Co je pravda? (Proglas)

10. února 2018

Povolební úvaha (Proglas)

Kontakt

Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D.

profesor Univerzity Karlovy
ÚFaR FF UK, nám. Jana Palacha 2,
110 00 Praha 1

prezident České Křesťanské akademie
ČKA, Vyšehradská 49, 128 00 Praha 2
e-mail: tomas.halik(o)gmail.com

farář Akademické farnosti Praha
(audio archiv kázání)
Křižovnické nám., 110 00 Praha 1
e-mail: halik(o)farnostsalvator.cz

předseda rady
Centra pro studium politické filozofie, etiky a náboženství
ÚFAR FF UK

předseda správní rady
Nadačního fondu Tomáše Halíka - NR

člen správní rady
Nadace The SEKYRA FOUNDATION

člen poradního výboru Evropské hodnoty

vicepresident
Council for Research in Values and Philosophy

Myšlenka na den

Kdyby byl náš vztah k Bohu založen jen na přesvědčení o jeho existenci, k němuž lze

bezbolestně dojít prostřednictvím emocí radosti z harmonie ve vesmíru či rozumovým

kalkulem nad řetězem příčin a následků, pak by nebyl tím, co mám na mysli, když hovořím o

víře. Víra je podle starých učitelů církve paprsek, jímž Bůh sám proniká do temnot lidského

života.