T. Halíkovi byla 13. března 2014 udělena Templetonova cena.

Text

ZEMAN CHÁTRÁ. PROKREMELSKÉ MAFIE SI MOŽNÁ NAJDOU NÁHRADNÍKA (květen 2017)

Politická kultura se zhoršuje i kvůli Andreji Babišovi a Miloši Zemanovi. Jsme v přelomové době, která vynáší populistické a demagogické politiky bez jakýchkoliv morálních skrupulí, říká v rozhovoru pro Echo24 kněz, teolog a filozof Tomáš Halík. Lidé podle něj milují politiky, kteří lžou, podvádí a navíc ukazují, že je to normální.


Sledoval jste vývoj kolem vládní krize v posledních týdnech? Co si o tom myslíte?

Vnímám tyto události ne jako politik nebo politický komentátor, tím nejsem, nýbrž jako člověk, který se intenzivně zabývá studiem interakcí morálně-kulturních, duchovních a politických trendů v současném světě. Proto se snažím i tyto turbulence vidět v širším kontextu, zejména mezinárodním. Zhoršení politické kultury a krize liberální demokracie svědčí o tom, že tzv. „tekutý hněv“ lidí, poškozených vedlejšími efekty procesu globalizace, vynáší populistické a demagogické politiky bez jakýchkoliv morálních skrupulí. Viděli jsme to i na výsledku událostí, jako byl nešťastný brexit nebo prezidentské volby v USA. Populisté se snaží znevážit kriticky myslící vrstvy (dávají jim např. nálepku „kavárenských povalečů“ či „samozvanců“ jako v útocích na Chartu 77) a zastrašovat nebo si kupovat média.

Pokud podle vás tedy dochází ke zhoršování politické kultury, jak si vysvětlujete, že mají Andrej Babiš i Miloš Zeman stále takový úspěch u lidí?

Lidé, kteří ještě podporují politiky typu Babiše a Zemana, žádné argumenty nevnímají a vůbec si nekladou otázku, zda tito lidé jsou věrohodní. Tam jde o čistě emocionální záležitost – demagogové dokážou rezonovat s náladou, s „tekutým hněvem”, dokážou nejasné pocity strachu proměnit v hněv, pro který nabízejí cíle (migranty, „inteligenty”, „Pražáky”, „flanďáky” apod.) a zároveň nabízejí sebe za spasitele proti těm údajným ohrožením. Komunismus i fašismus pracoval se stejnými politickými triky a úspěšně získával masy. Jejich úspěšnost však především závisí na celkové společenské situaci.

Právě proti oběma politikům v minulých týdnech po celé České republice demonstrovaly tisíce lidí. Sice jste tam nebyl, ale četl se tam váš dopis. Co jste jim chtěl sdělit?

Nejsem a nechci být táborovým řečníkem, dávám přednost klidnému dialogu s občany, zejména s mladou generací, na besedách, kde pozorně naslouchám jejich názorům a pak se jim snažím dát na základě svých životních zkušeností a odbornosti inspiraci k jejich vlastnímu kritickému myšlení. Ale nynější masové demonstrace, které jsou jasným vzkazem politikům, že občané nejsou nemyslící masou, která si nechá líbit všechno, vítám a podporuji, občas vzkazem, výjimečně osobní přítomností. Když Miloš Zeman občany, kteří dávají v souladu se zákony a demokratickými pravidly najevo svou občanskou odpovědnost, nazve „patologickou sedlinou a kraválisty” (a občas k tomu přidá „bonmot“ tu o tom, že slušný člověk nevstává před 7 hodinou ráno, nebo že novináře je třeba zlikvidovat) prozrazuje, jak ve skutečnosti všemi občany kromě svých fanoušků hluboce pohrdá. A je dobře, že to lidé teď mohou vidět a slyšet.

Jsme tedy v nějaké přelomové době.

Samozřejmě, že jsme v přelomové době: jde o zásadní mezinárodní směřování země. Buď se staneme součástí jádra Evropské unie, kde lze po vítězství proevropských sil ve Francii a Německu očekávat potřebné pozitivní reformy a větší pružnost, nebo se staneme obětí Putinových snah nasadit veš do EU a NATO či snů čínských oligarchů najít devótního pomocníčka v již oficiálně proklamované snaze o světovládu čínského křížence bezohledného kapitalismu s diktaturou komunistické strany. Pro aktuální půtky politiků nesmíme přehlédnout tuto dějinnou křižovatku.

Dají se v tom hledat paralely s rokem 1989?

Při Anežské pouti 1988, kterou jsem pomáhal připravovat, nastala celostátní policejní mobilizace a při demonstracích v lednu, srpnu a listopadu 1989 režim použil brutální násilí. Dnes nic takového nehrozí, v tom je zásadní rozdíl. Rozdíl je také v tom, že nám šlo o pád celého totalitního komunistického systému, zatímco dnešní demonstrace jsou důkazem toho, že si lidé váží vydobytých demokratických možností, pokojně je využívají a jde jim o kultivaci demokratického systému naší země proti vnitřnímu ohrožení chováním některých politiků. Podobnost je v tom, že občané dávají veřejně najevo, že jim nemorální a cynické jevy ve veřejném životě nejsou lhostejné.

Vybudí to podle vás občany a přijdou k volbám, nebo je chování prezidenta a spory mezi hnutím ANO a ČSSD naopak odradí?

Obávám se, že to u mnoha lidí vyvolá znechucení celou politickou scénou a že mnozí bohužel vyklidí prostor fanouškům populistů a extrémistickým protestním stranám. Ale na druhé straně i ti, kteří budou chtít profitovat ze znechucení vůči tradičním stranám a přijdou s mesiánskými nabídkami, že odklidí korupčníky (neboť „všeci kradnú“), už tentokrát mohou sklidit výsměch, protože si lidé vzpomenou na Věci veřejné a na Babiše a zkušenost, že se zloděj často pozná podle volání „Chyťte zloděje“.

Jak dlouho může tedy podle vás podpora Andreji Babišovi a jeho hnutí vydržet?

Dlouho jim to vychází, ale zlo má nakonec vždy sebezáhubný charakter. Tak v případě Babiše a jeho spojence Zemana najednou lidé uviděli, že ti dva to už opravdu přehnali, že k některým porušováním právní kultury a aroganci nelze být lhostejný. Samozřejmě, že jejich nekritické obdivovatele to ještě více semkne a zfanatizuje.

Může ovlivnit rozhodování lidí fakt, že právě tito vrcholní politici často říkají nepravdu nebo dokonce lžou, mystifikují a ještě se tím veřejně chlubí?

Řada lidí, která sama lže a podvádí, je cynická a obhroublá, miluje politiky, kteří jim ukazují, že je to nejen „normální“, ale může to být výtah k nejvyšším patrům moci. Jiní sice sami nekradou, ale lidi bez skrupulí obdivují (viz kult nájemného vraha Kajínka, na němž si teď i Zeman chce přihřát popularitu). Vždyť i Trumpova cesta k moci byla dlážděna cynismem a lží a je příznačné, kteří čeští politici se v Trumpovi vidí. Ale ani Trump možná do konce období nedovládne, přísloví o božích mlýnech je totiž pravdivé.

Sám jste již několikrát řekl, že na prezidenta kandidovat nebudete. Platí to?

V příštím roce určitě kandidovat nebudu, mám teď jiné poslání.

Z těch, kteří kandidaturu již ohlásili, je pro vás někdo, koho byste podpořil?

Zatím se nechci ke kandidátům příliš jednoznačně vyjadřovat, protože situace před volbou se ještě může radikálně změnit. Zeman viditelně rychle tělesně i duševně chátrá, představa, že by mohl na další dlouhá léta – až prakticky do své osmdesátky – vést stát, je poněkud morbidní, to snad teď vidí každý. Slyšel jsem, že prokremelské a pročínské politické mafie si možná najdou ještě před volbami za něj náhradníka, takže to by mohlo celou scénou zahýbat a zmást opozici, stavící převážně na rostoucím znechucení Zemanem. Uvidíme, zda půjde o tvrdý souboj dvou zcela kulturně odlišných částí společnosti, jako tomu bylo v minulých volbách, nebo zda se bude hledat kompromisní kandidát, který by mohl společnost uklidnit a aspoň trochu sjednotit. Pak by to zřejmě musel být nestraník, nepříliš politicky vyhraněný a proto mnohým přijatelný, nejspíš z akademické sféry.


Publikováno na serveru Echo24 27.5.2017

Text

PŘEDVOLEBNÍ ROZHOVOR PRO EUROZPRÁVY.CZ (říjen 2017)
.
ZEMAN CHÁTRÁ. PROKREMELSKÉ MAFIE SI MOŽNÁ NAJDOU NÁHRADNÍKA (květen 2017)
.
PRAVDA A LÁSKA ZVÍTĚZÍ AŽ NA POSLEDNÍM SOUDU (květen 2017)
.
NÁBOŽENSKÝ FUNDAMENTALISMUS? LIDÉ HLEDAJÍ PŘIROZENĚ JEDNODUCHÉ ODPOVĚDI NA SLOŽITÉ OTÁZKY (únor 2017)
.
DOSAVADNÍ CÍRKEVNÍ PRAXE JE NELIDSKÁ A NEKŘESŤANSKÁ (leden 2017)
.
ROZHOVOR PRO EURO (srpen 2016)
.
ZEMAN NENÍ HODEN VYKONÁVAT FUNKCI PREZIDENTA (červen 2016)
.
SPOJIT NÁBOŽENSTVÍ S POLITICKOU MOCÍ JE OHROMNÉ POKUŠENÍ (červen 2016)
.
RUSKO ZA BREŽNĚVA BYLO MENŠÍ HROZBOU (červen 2016)
.
ZEMAN TRAGICKY ROZDĚLIL SPOLEČNOST. UŽ NELZE USTUPOVAT (duben 2016)
.
FRANTIŠEK JAKO LAKMUSOVÝ PAPÍREK (duben 2016)
.
ROZHOVOR PRO STUDENT TIMES (prosinec 2015)
.
PŘEDVÁNOČNÍ ROZHOVOR PRO PRÁVO (prosinec 2015)
.
VIDEA S POPRAVAMI JSOU PORNO NÁSILÍ! (únor 2015)
.
V REFERENDÁCH VIDÍM NEBEZPEČNÝ NÁSTROJ POPULIZMU (únor 2015)
.
ROZHOVOR PRO DENNÍK N (leden 2015)
.
NOVINÁŘ BY MĚL UMĚT ROZLIŠIT MEZI SATIROU A URÁŽKOU (leden 2015)
.
FANATICI SE JIŽ SPOJILI, ROZUMNÉ TO ČEKÁ (prosinec 2014)
.
NAŠE ZEMĚ PATŘÍ NA ZÁPAD (listopad 2014)
.
ROZHOVOR PRO ECHO24 (září 2014)
.
TEĎ UŽ NA MĚ NEDOPLIVNOU / ZEMANOVI PŘIROSTLA MASKA PŘIHLOUPLÉHO STRÝCE (červenec 2014)
.
BŮH NENÍ POKLADNIČKA (květen 2014)
.
PŘEVLÁDÁ TU NÁBOŽENSKÝ ANALFABETISMUS (březen 2014)
.
PŘÍBĚH JEDINÉHO SYNA (březen 2014)
.
CENU CHÁPU JAKO MORÁLNÍ ZÁVAZEK, ABYCH DÁL POKRAČOVAL VE SVÉ PRÁCI (březen 2014)
.
ROZHOVOR PRO LN (prosinec 2013)
.
ROZHOVOR PŘED VOLBAMI (říjen 2013)
.
ROZHOVOR PRO "ČESKOU POZICI" (leden 2013)
.
PŘED VOLBOU PREZIDENTA (leden 2013)
.
TOMÁŠ HALÍK: K PREZIDENTSKÉ VOLBĚ (leden 2013)
.
SPÁSA JE NA CESTĚ DO HLOUBKY (prosinec 2012)
.
ROZHOVOR S RENÁTOU KALENSKOU A VÝTVARNÍKEM DAVIDEM ČERNÝM PRO ČAS. TÝDEN (prosinec 2011)
.
ČESKÉ SPOLEČNOSTI CHYBÍ KULTURA PRÁVA (leden 2012)
.
BŮH SI CENÍ SVOBODY – VAŽME SI JÍ TAKÉ (prosinec 2011)
.
LÁSKA JE BEZPEČNÝ PROSTOR (prosinec 2011)
.
DUKA TO S KLAUSEM PŘEHÁNÍ (listopad 2011)
.
ROZHOVOR PRO INT. PORTÁL VAŠE LITERATURA (říjen 2011)
.
PŮVODNÍ TEXT ROZHOVORU PRO DENÍK E15 (srpen 2011)
.
NOVINKY.CZ - CHAT (srpen 2011)
.
ROZHOVOR PRO DENÍK E15 (srpen 2011)
.
ROZHOVOR PRO CHRISTNET (srpen 2011)
.
ROZHOVOR PRO KATOLICKÝ TÝDENÍK (srpen 2011)
.
DIALOG O TRANSFORMACI (březen 2011)
.
KLAUS MÁ PORUCHU OSOBNOSTI (březen 2011)
.
ROZHOVOR PRO BULLETIN SALVATORE (prosinec 2010)
.
I DNES JE V ŽIVOTĚ MÍSTO NA ZÁZRAK (prosinec 2010)
.
ROZHOVOR PRO REVUE SPOLEČNOSTI KŘESŤANŮ A ŽIDŮ (prosinec 2010)
.
ROZHOVOR PRO WEB CESTOMILA (léto 2010)
.
ROZHOVOR PRO KULTURNÍ NOVINY (prosinec 2010)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS ROZHLAS (prosinec 2010)
.
ROZHOVOR PRO CHRISTNET (září 2010)
.
ROZHOVOR PRO KATOLICKÝ TÝDENÍK (září 2010)
.
ROZHOVOR PRO FINANČNÍ KOŠER PORTÁL SHEKEL (srpen 2010)
.
ROZHOVOR PRO DOMAŽLICKÝ DENÍK (srpen 2010)
.
CESTA KAŽDÉHO KONVERTITY JE NEZAMĚNITELNÁ (březen 2010)
.
VŠECHNO VYZKOUŠEJTE, CO JE DOBRÉ, TOHO SE DRŽTE (březen 2010)
.
POLITIKY KONTROLUJME, ALE PORAĎME SI BEZ NICH (leden 2010)
.
ROZHOVOR PRO PROFIT (leden 2010)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS ROVNOST, BRNĚNSKÝ DENÍK (prosinec 2009)
.
SE SATANEM NELZE VYJEDNÁVAT (prosinec 2009)
.
BÝT PŘIPRAVEN, TOŤ VŠE (prosinec 2009)
.
ROZHOVOR PRO CHRISTNET (listopad 2009)
.
KRIZE JAKO ŠANCE (listopad 2009)
.
VZPOMÍNKA NA SVATOŘEČENÍ ANEŽKY ČESKÉ (listopad 2009)
.
VZTAH VÍRY A FILOZOFIE (říjen 2009)
.
PAPEŽ MÁ KUPODIVU SMYSL PRO HUMOR (září 2009)
.
O VÝCHOVĚ A VZDĚLÁVÁNÍ (2009)
.
ROZHOVOR S RENATOU KALENSKOU PRO LN (prosinec 2008)
.
ROZHOVOR S M. URBANEM PRO JEHO DIPLOMOVOU PRÁCI O FILOZOFICKÝCH ASPEKTECH DÍLA V. HAVLA (prosinec 2008)
.
ROZHOVOR O K. ČAPKOVI PRO KATOLICKÝ TÝDENÍK (prosinec 2008)
.
O FRANCII (říjen 2008)
.
TOMÁŠ HALÍK: "MNOHO ČECHŮ SE ZA ATEISTY POKLÁDÁ VLASTNĚ OMYLEM." (září 2008)
.
ROZHOVOR O HUSOVI (červenec 2008)
.
TRPĚLIVOST SE SVĚTEM, CÍRKVÍ A MLČÍCÍM BOHEM (červen 2008)
.
ROZHOVOR PRO CHRISTNET (červen 2008)
.
NENECHTE SI VYMÝVAT MOZEK (březen 2008)
.
NEJSEM ANI HOMOSEXUÁL, ANI EUNUCH (březen 2008)
.
ROZHOVOR PRO INTERNETOVÝ ČASOPIS 25FPS, TÉMA: DUCHOVNÍ FILM (březen 2008)
.
TŘI AKTUÁLNÍ DIALOGY (březen 2008)
.
O HUSOVI A ČESKÉM CIVILNÍM NÁBOŽENSTVÍ (2008)
.
ROZHOVOR PRO CHRISTNET (leden 2008)
.
O VEŘEJNÉM SLYŠENÍ V EVROPSKÉM PARLAMENTU (leden 2008)
.
O KÁZÁNÍ – ODPOVĚĎ DO ANKETY ČASOPISU SALVE (leden 2008)
.
NAŠE DĚJINY NEKONČÍ NA VELKÝ PÁTEK ODPOLEDNE (prosinec 2007)
.
NESMÍME ZTRÁCET NADĚJI (prosinec 2007)
.
ROZHOVOR NEJEN O VÝSTAVĚ MRTVÝCH TĚL V PRAŽSKÉ LUCERNĚ (květen 2007)
.
TĚLO NENÍ ŽÁDNÉ ZAVAZADLO, PATŘÍ MU ÚCTA (květen 2007)
.
NAPREPAROVANÉ MRTVOLY BANALIZUJÍ SMRT (květen 2007)
.
NA PREZIDENTA JE MĚ ŠKODA (23.4.2007)
.
MŮJ NEVĚŘÍCÍ PARTNER (březen 2007)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS „EVANJELICKY POSOL SPOD TATIER“ (únor 2007)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS REGENERACE (leden 2007)
.
KŘÍŽ A UKŘIŽOVANÁ MADONNA (září 2006)
.
K TELEVIZNÍMU SERIÁLU >PROLÍNÁNÍ SVĚTŮ< (září 2006)
.
SPOR MUSLIMŮ S BENEDIKTEM XVI. (září 2006)
.
CÍRKEV A MÉDIA (červen 2006)
.
PRO LIDI MUSÍME BÝT PARTNERY V JEJICH HLEDÁNÍ (duben 2006)
.
ODPOVĚDI V ANKETĚ MEZINÁRODNÍHO ČASOPISU GEO (2006)
.
ŽIVOT SÁM JE BOŽÍ HLAS (prosinec 2005)
.
SV. TOMÁŠ A KRÁLÍK, KTERÝ HRAJE NA HOUSLE (listopad 2005)
.
ČASOPIS CHRISTNET (listopad 2005)
.
CÍRKEV MUSÍ ROZVÍJET SOLIDARITU I SPIRITUALITU (duben 2005)
.
PAPEŽ OSLOVIL CELÝ SVĚT (duben 2005)
.
NÁDEJ NA POROZUMENIE NIE JE STRATENÁ (únor 2005)
.
ČASOPIS ANTHROPOS (2005)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS NAŠE RODINA (duben 2004)
.
ROZHOVOR S JAKUBEM HUČÍNEM PRO ČASPIS PSYCHOLOGIE DNES (prosinec 2003)
.
ROZHOVOR S JANEM PAULASEM PRO KATOLICKÝ TÝDENÍK (prosinec 2003)
.
„S POŘÁDNĚ ODŘENOU KŮŽÍ“ (září 2003)
.
ROZHOVOR PRO JIHLAVSKÉ LISTY (únor 2003)
.
ROZHOVOR S RENATOU KALENSKOU PRO LIDOVÉ NOVINY (prosinec 2002)
.
ROZHOVOR PRO INTERNETOVÝ ČASOPIS CHRISTNET (říjen 2002)
.
ROZHOVOR S JANEM JANDOURKEM PRO MF DNES (září 2002)
.
ROZHOVOR PRO LIDOVÉ NOVINY (červenec 2002)
.
ROZHOVOR S ANDREOU ZUNOVOU PRO MAGAZÍN PRÁVA (květen 2002)
.
ROZHOVOR S ANDREOU ZUNOVOU PRO MAGAZÍN PRÁVA (únor 2002)
.
ROZHOVOR S JOSEFEM GREŠEM PRO ČASOPIS RESPEKT (nepublikováno, červenec 2001)
.
ROZHOVOR PRO STUDENTSKÝ ČASOPIS (březen 2001)
.
O ŽIVOTĚ A PŮSOBENÍ PAPEŽE JANA PAVLA II. (listopad 2000)
.
MLÁDÍ A STÁŘÍ (duben 2000)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS XANTYPA (prosinec 1999)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS NOVÁ PŘÍTOMNOST (1999)
.

Kontakt

Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D.

profesor Univerzity Karlovy
ÚFaR FF UK, nám. Jana Palacha 2,
110 00 Praha 1

prezident České Křesťanské akademie
ČKA, Vyšehradská 49, 128 00 Praha 2
e-mail: tomas.halik(o)gmail.com

farář Akademické farnosti Praha
(audio archiv kázání)
Křižovnické nám., 110 00 Praha 1
e-mail: halik(o)farnostsalvator.cz

předseda rady
Centra pro studium politické filozofie, etiky a náboženství
ÚFAR FF UK

předseda správní rady
Nadačního fondu Tomáše Halíka

vicepresident
Council for Research in Values and Philosophy

Myšlenka na den

Každý člověk dostal (od Boha, ať si to uvědomuje či ne), určitou míru moci, tj. svobody něco udělat, něco mohl (a tudíž a tou měrou i za něco mohl). Kdo tuto moc zneužil či zanedbal, kdo raději nebyl ochoten svou svobodu objevit a realizovat (viděl sebe sama jen jako oběť a produkt vnějších poměrů), je vinen. Nebyl věrný onomu nejpodstatnějšímu závazku, který je druhou stranou lidské svobody.