T. Halíkovi byla 13. března 2014 udělena Templetonova cena.

Text

HLEDEJME ZNAMENÍ DOBY, ALE NEPODLEHNĚME JEJÍMU DUCHU (září 2025)

Když jste ve zlomové době, v prosinci 1989, mluvil k českým kněžím o obnově církve, řekl jste tehdy, že skončila doba babylonského zajetí a je čas stavět. Na úvod jste vyzval: „Pochopme znamení této doby!“ Co jste tím tehdy myslel?

Pamatuji, bylo to přesně měsíc po listopadové revoluci. Znamení času je pojem, který má biblický základ. Ježíš říká svým učedníkům, že podle počasí poznají, jak bude přes den. V řečtině, mateřštině Nového zákona, existují pro čas dva pojmy, chronos a kairos. Chronos je čas hodinek a kalendářů, kairos je časem příležitosti. Dobou, která nazrála pro čin. V Bibli se Bůh vyslovuje především skrze události dějin. Snažím se obohatit současnou teologii o disciplínu, kterou nazývám kairologie. Jde o způsob porozumění tomu, co se děje ve společnosti a v kultuře. Kontemplativní přístup, vycházející z teologie, umožňuje porozumět hlubinné rovině dění ve společnosti a v kultuře jako Boží komunikaci s námi. Kairologie může doplnit ekonomické nebo sociologické analýzy. Velkým úkolem teologie je rozeznávat znamení doby jako „Boží řeč“ od ducha doby, nazývaného „Zeitgeist“, který se vyjadřuje v ideologiích, módách a náladách. Pojem „znamení doby“ je součástí církevních dokumentů především od Druhého vatikánského koncilu, kdy se objevil v klíčovém textu Gaudium et spes, tedy Radost a naděje. Vypočítávají se v něm určitá znamení doby, tedy co je pro dobu charakteristické. V naší epoše papež František zahájil velký proces synodální reformní církve. Jedním z hlavních úkolů je naslouchání, jelikož Bůh k nám může promlouvat skrze názory a perspektivy druhých. Kultura komunikace vytváří společnou cestu, v řečtině syn-hodos.

Jak číst znamení současnosti?

Často se zabýváme tím, zda se znamení dnešní doby odlišují od toho, co církev jako znamení doby rozpoznala v 60. letech na Druhém vatikánském koncilu. Tehdy se církev začíná snažit o vstřícný dialog s moderní kulturou. Problém však vidím v tom, že koncil přichází v době, kdy modernita končí a začíná nová epocha, někdy nazývaná postmodernitou. S ní přicházejí nová znamení doby, například ohromné technologické změny. Obrovský dopad na život lidí nejen v ekonomické oblasti, ale i v kulturní bude mít umělá inteligence. Dalším znamením doby je, že zřejmě skončila dlouhá epocha globalizace, která svět propojila ekonomicky a technologicky, avšak nikoliv kulturně a duchovně. Reakcí je pak dnešní nárůst nacionalismu, populismu, náboženského fundamentalismu a izolacionismu. Dokonce i to, co mělo být nástrojem propojení, tedy internet a sociální sítě, se dnes rozpadá do jednotlivých bublin, a jak se ukazuje, přispívá k izolaci a vzájemnému napětí. Existuje snaha přicházet s jednoduchou odpovědí na složité otázky, kanalizovat pocity paniky, dezorientace a pocitu ztracenosti. Ve stále složitější civilizaci to může znamenat dokonce příčinu válek, čehož jsme také svědky.

S potřebou duchovní obnovy jste přišel už v roce 1987 v tehdejším programu Desetiletí duchovní obnovy. Jak by takový plán mohl vypadat dnes?

S Desetiletím duchovní obnovy jsem přišel v polovině 80. let, spolupracovali jsme na něm s lidmi v tehdejší podzemní církvi. Cítili jsme, že se blíží velké změny, a přáli jsme si, aby nezůstaly jen na rovině ekonomické a politické, aby nešlo jen o perestrojku. Uvědomovali jsme si, že má-li se totalitní společnost proměnit ve svobodnou, potom demokracie nemůže být jen politický režim, ale také kultura vztahů mezi lidmi. Že proces proměny vyžaduje změnu mentality, což znamená změnu hodnot a klimatu ve společnosti. Věděli jsme, že tento proces nelze příliš urychlit, že je to úkol přinejmenším pro jednu generaci. Proto jsme volili období deseti let. Zároveň šlo o přípravu na vstup do nového tisíciletí. Naše tehdejší výzva byla adresována nejen církvi, ale všem lidem dobré vůle, jimž záleželo na morální kvalitě společenského života. Snažili jsme se, aby se spojili lidé dobré vůle přes politické a náboženské hranice. Později, při rozpadu komunismu, mohla církev počítat s velkým morálním a v určitém smyslu také intelektuálním kapitálem, naopak neměla žádný kapitál finanční nebo politický. Snažili jsme se o to, aby církev svůj kapitál využila k prospěchu celé společnosti. Když dnes hledím nazpět, řekl bych, že šlo o první projekt synodality, společné cesty. Symbolem úvodního roku Desetiletí duchovní obnovy, který se odehrál ještě v době komunismu, byla postava Anežky České. Rok měl být zaměřen na oblast zdravotnictví a sociální péče. Církvi tehdy nebylo dovoleno vstupovat do oblasti sociální charity, Arménii však v prosinci 1988 postihlo hrozivé zemětřesení a to znamenalo příležitost k zakládání výborů křesťanské pomoci. Pomoc sovětské Arménii nám nemohli dost dobře zakázat, upozornili jsme však, že i u nás je mnoho těch, kdo potřebují blízkost a pomoc, například senioři nebo mnohopočetné rodiny. Tím vznikl základ pozdější katolické Charity. Také každý následující rok zmíněného desetiletí byl výzvou pro obnovu jedné z oblastí společnosti, například rodinného života, kultury práva, práce nebo sociální zodpovědnosti. Za důležité jsme považovali, že by církev neměla přistupovat ke společnosti „shora“, že církev ve vztahu k tuzemské společnosti nebude zaujímat mesiánskou roli, ale bude si naopak vědoma, že ona sama potřebuje vnitřní obnovu

Základní myšlenkou Desetiletí duchovní obnovy tedy bylo, že se křesťané nehodlají starat jen sami o sebe, nechystají se prosazovat svoje vlastní institucionální zájmy, ale projeví solidaritu se společností jako celkem.

Pamatuji, jak vaše Desetiletí duchovní obnovy zapůsobilo v dospívání koncem 80. let na mě. Všude byla vidět hesla o zářné budoucnosti a přátelství se SSSR na věčné časy, ale nikdo je nebral vážně. Překvapilo mě, že vůbec někdo počítá s budoucností a bere do úvahy dějiny. Co by na dnešní dospívající udělalo srovnatelný dojem?

Zaměření na budoucnost by mělo být a je důležitým prvkem křesťanské víry. Zatímco se přírodní náboženství zaměřovala na stále se opakující cykly, na stálý návrat téhož, židovství a křesťanství ukázaly, že Bůh je Bohem zaslíbení. Otevírá budoucnost, tedy rovněž církev má být „communio viatorum“, společenství poutníků putující k Bohu, který je nejen na počátku jako bod Alfa a Stvořitel, ale také jako bod Omega, bod konečného završení dějin a kosmu. Existují však i falešné eschatologie, slibující nebe na zemi, což byl komunismus, ale také teorie, které se domnívají, že technologickým a ekonomickým rozvojem vybudujeme ráj na zemi. Křesťanství říká, že se nedá dost dobře říci, že vlastními silami vybudujeme ráj na zemi. Což je jednak vymezení vůči pozemským eschatologiím a rozmanitým projekcím ráje na zemi, ale zároveň vymezení vůči křesťanskému triumfalismu, který chce ukazovat církev už jako dokonalou společnost zde na zemi. Vidíme tedy důraz na vývoj, který není mechanickým nástrojem neustálého pokroku. Spíš se jedná o drama, z něhož lze čerpat naději tím, že člověk rozvíjí svůj duchovní život. V tomto směru se snažím spojovat dvojí odbornou kompetenci – teologickou a filosofickou, ale také sociologickou, což je moje původní vzdělání a profese. Na českou společnost se proto dívám z úhlu sociologie náboženství.

Češi si někdy téměř hrdě připomínají, že jsou možná nejvíce ateistickou společností na světě. Souhlasíte?

Domnívám se, že jde o nepravdivé klišé. Skutečných ateistů, programově odmítajících náboženství, je u nás relativně malý počet, srovnatelný s  jinými zeměmi. Skutečně však stále ubývá těch, kteří se identifikují s církvemi, s jejich praxí a učením, podobně jako se zmenšuje počet dogmatických ateistů. Myslím, že velký úkol, významný pro společnost jako celek, je zamyslet se nad významným segmentem české společnosti, který bych nazval meziprostorem. Ten není vůči organizovanému náboženství nepřátelský jako spíš lhostejný, vlastně apatický. V kontrastu s církevními nebo náboženskými organizacemi, které mají sklon někdy až k sektářské uzavřenosti do sebe samých, u nás zároveň existují křesťanské instituce, které jsou otevřené vůči společnosti jako celku. Jsou tu křesťanské iniciativy a směry vstřícné k lidem mimo konkrétní náboženské instituce. Spolu s nimi existuje oblast občanské společnosti, která není zaměřena pouze na sekulární aktivity, ale uvědomuje si, že společnost, v níž se dobře žije, musí být otevřena rovněž vůči duchovní dimenzi. Tedy například dobře chápe, proč papež František považoval zájem o životní prostředí za jednu z důležitých oblastí křesťanského života a svědectví víry. Příkladem vstupování do tohoto meziprostoru je služba nemocničních, vězeňských, armádních nebo univerzitních kaplanek a kaplanů. Nejde o misionáře, kteří by chtěli vtahovat druhé do svých náboženských institucí, ale chtějí je doprovázet a pomáhat s hledáním tvořivých a zodpovědných odpovědí na existenciální otázky, které se primárně otevírají v náročných a hraničních situacích. Pak jsou tu příklady dalších aktivit, třeba Milion chvilek pro demokracii, jejichž iniciátory byli, nikoliv náhodou, studenti teologie. Pamatuji, že na manifestacích, které svolali, byla úplně jiná atmosféra než na běžných politických demonstracích. Byly to vlastně velké fiesty svobody, v proslovech nebyla cítit nenávist, ale na druhou stranu ani explicitní odkazy na náboženství. Nemávalo se kříži, nemluvilo o Bohu, ale člověk, který trochu rozumí křesťanství, tam křesťanskou dimenzi vnímal. Mluvilo se o podstatných otázkách lidského života, které nepochybně mají duchovní rozměr.

Co tedy může být zdrojem naděje pro lidi ve zmíněném meziprostoru, aby nešlo o lacinou útěchu a chlácholení?

Naději čerpáme ze zkušenosti setkávání těch, které přes všechny možné názorové nebo politické a konfesijní hranice spojuje pocit zodpovědnosti. Současně se až příliš často zdá, že nejhlasitěji jsou ve veřejném prostoru slyšet ideologové nacionalismu a populisté. Což vytváří falešný dojem, že tito lidé a tato agenda u nás vlastně převládají. Účastním se však řady aktivit, které přesahují jak církevní, tak čistě sekulární oblast a kde se prakticky potvrzuje, že péče o společnost vyžaduje také rozvoj spirituální dimenze. V tomto prostoru se setkávám s vynikajícími společenskými iniciativami. Jednou z takových je například skaut, který svým občanským i duchovním rozměrem vede mladé a dospívající k budoucí občanské zodpovědnosti. Je tu také spousta dalších iniciativ, jako je Nadace Benetheo, a mnohé jiné. V tom prostředí, které jsem pojmenoval jako meziprostor, se setkávám s řadou lidí různého zaměření, které však spojuje právě tento pocit zodpovědnosti, nezištnosti a obětavosti, touha prospět společnosti jako celku. Ze setkání s těmito lidmi čerpám naději, že toto úsilí nikdy nevzdáme.

Text

HLEDEJME ZNAMENÍ DOBY, ALE NEPODLEHNĚME JEJÍMU DUCHU (září 2025)
.
TOHLE PŘESAHUJE MOŽNOSTI SLOV (prosinec 2023)
.
LIDI, PROBOHA, ZASTAVTE SE, VZPAMATUJTE SE,... (listopad 2023)
.
ROZHOVOR K OCENĚNÍ ŘÁDEM T. G. MASARYKA (říjen 2023)
.
NEVÍM, JESTLI BYCH ZPRÁVU O PUTINOVĚ SMRTI PŘIJAL S RADOSTÍ, ALE S ÚLEVOU ANO (květen 2022)
.
RUSKO ROZUMÍ JEN ŘEČI SÍLY. JE V ZÁJMU CELÉHO SVOBODNÉHO SVĚTA HO ZASTAVIT (květen 2022)
.
PALACHŮV ČIN SE STAL TRVALÝM ZÁVAZKEM NEKOLABOROVAT (leden 2022)
.
ROZHOVOR PRO SME (prosinec 2021)
.
ROZHOVOR PRO TÝŽDEŇ.SK (duben 2021)
.
NEPATRNÝ VIRUS OTŘÁSL PLANETOU (prosinec 2020)
.
TRUTH IS GREATER THAN POWER (June 2020)
.
CÍRKEV SE MUSÍ ZMĚNIT (duben 2020)
.
NADĚJE V NEMOCNÉM SVĚTĚ (březen 2020)
.
CESTOU DO BOSTONU (leden 2020)
.
ODMÍTÁM DÉMONIZOVÁNÍ HOMOSEXUÁLŮ, CÍRKEV MÁ SAMA KOSTLIVCE VE SKŘÍNI (září 2019)
.
CÍRKEV JE JAKO NĚMECKO PO HOLOCAUSTU (březen 2019)
.
ČAPUTOVÉ JSEM SE OMLUVIL ZA ÚTOKY NA JEJÍ ADRESU Z JISTÝCH KATOLICKÝCH KRUHŮ (březen 2019)
.
VAŘILI SI NÁS JAKO ŽÁBY A POSTUPNĚ ZVYŠOVALI TEPLOTU (leden 2019)
.
ROZHOVOR PRO AHA/BLESK - 50. VÝROČÍ JANA PALACHA (leden 2019)
.
VĚŘIT ZNOVU – A JINAK (prosinec 2018)
.
O JEŽÍŠKOVI NELŽETE. DÍTĚ NENÍ MALÝ HLUPÁČEK (prosinec 2018)
.
STOLETÉ DĚDICTVÍ NÁS VŠECHNY ZAVAZUJE (prosinec 2018)
.
CÍRKVI PŘÍSLUŠÍ POKORA (říjen 2018)
.
50. VÝROČÍ SRPNOVÉ OKUPACE ČESKOSLOVENSKA (srpen 2018)
.
ROZHOVOR PRO LN (červen 2018)
.
ROZHOVOR PRO ČTK (květen 2018)
.
ROZHOVOR PRO KT (květen 2018)
.
MÁME ODVÁŽNÉHO PAPEŽE (březen 2018)
.
KOHO BY DNES JEŽÍŠ HNAL BIČEM Z CHRÁMU (březen 2018)
.
ROZHOVOR PRO LN (leden 2018)
.
PŘEDVOLEBNÍ ROZHOVOR PRO EUROZPRÁVY.CZ (říjen 2017)
.
ZEMAN CHÁTRÁ. PROKREMELSKÉ MAFIE SI MOŽNÁ NAJDOU NÁHRADNÍKA (květen 2017)
.
PRAVDA A LÁSKA ZVÍTĚZÍ AŽ NA POSLEDNÍM SOUDU (květen 2017)
.
NÁBOŽENSKÝ FUNDAMENTALISMUS? LIDÉ HLEDAJÍ PŘIROZENĚ JEDNODUCHÉ ODPOVĚDI NA SLOŽITÉ OTÁZKY (únor 2017)
.
DOSAVADNÍ CÍRKEVNÍ PRAXE JE NELIDSKÁ A NEKŘESŤANSKÁ (leden 2017)
.
ROZHOVOR PRO EURO (srpen 2016)
.
ZEMAN NENÍ HODEN VYKONÁVAT FUNKCI PREZIDENTA (červen 2016)
.
SPOJIT NÁBOŽENSTVÍ S POLITICKOU MOCÍ JE OHROMNÉ POKUŠENÍ (červen 2016)
.
RUSKO ZA BREŽNĚVA BYLO MENŠÍ HROZBOU (červen 2016)
.
ZEMAN TRAGICKY ROZDĚLIL SPOLEČNOST. UŽ NELZE USTUPOVAT (duben 2016)
.
FRANTIŠEK JAKO LAKMUSOVÝ PAPÍREK (duben 2016)
.
ROZHOVOR PRO STUDENT TIMES (prosinec 2015)
.
PŘEDVÁNOČNÍ ROZHOVOR PRO PRÁVO (prosinec 2015)
.
VIDEA S POPRAVAMI JSOU PORNO NÁSILÍ! (únor 2015)
.
V REFERENDÁCH VIDÍM NEBEZPEČNÝ NÁSTROJ POPULIZMU (únor 2015)
.
ROZHOVOR PRO DENNÍK N (leden 2015)
.
NOVINÁŘ BY MĚL UMĚT ROZLIŠIT MEZI SATIROU A URÁŽKOU (leden 2015)
.
FANATICI SE JIŽ SPOJILI, ROZUMNÉ TO ČEKÁ (prosinec 2014)
.
NAŠE ZEMĚ PATŘÍ NA ZÁPAD (listopad 2014)
.
ROZHOVOR PRO ECHO24 (září 2014)
.
TEĎ UŽ NA MĚ NEDOPLIVNOU / ZEMANOVI PŘIROSTLA MASKA PŘIHLOUPLÉHO STRÝCE (červenec 2014)
.
BŮH NENÍ POKLADNIČKA (květen 2014)
.
PŘEVLÁDÁ TU NÁBOŽENSKÝ ANALFABETISMUS (březen 2014)
.
PŘÍBĚH JEDINÉHO SYNA (březen 2014)
.
CENU CHÁPU JAKO MORÁLNÍ ZÁVAZEK, ABYCH DÁL POKRAČOVAL VE SVÉ PRÁCI (březen 2014)
.
ROZHOVOR PRO LN (prosinec 2013)
.
ROZHOVOR PŘED VOLBAMI (říjen 2013)
.
ROZHOVOR PRO "ČESKOU POZICI" (leden 2013)
.
PŘED VOLBOU PREZIDENTA (leden 2013)
.
TOMÁŠ HALÍK: K PREZIDENTSKÉ VOLBĚ (leden 2013)
.
SPÁSA JE NA CESTĚ DO HLOUBKY (prosinec 2012)
.
ROZHOVOR S RENÁTOU KALENSKOU A VÝTVARNÍKEM DAVIDEM ČERNÝM PRO ČAS. TÝDEN (prosinec 2011)
.
ČESKÉ SPOLEČNOSTI CHYBÍ KULTURA PRÁVA (leden 2012)
.
BŮH SI CENÍ SVOBODY – VAŽME SI JÍ TAKÉ (prosinec 2011)
.
LÁSKA JE BEZPEČNÝ PROSTOR (prosinec 2011)
.
DUKA TO S KLAUSEM PŘEHÁNÍ (listopad 2011)
.
ROZHOVOR PRO INT. PORTÁL VAŠE LITERATURA (říjen 2011)
.
PŮVODNÍ TEXT ROZHOVORU PRO DENÍK E15 (srpen 2011)
.
NOVINKY.CZ - CHAT (srpen 2011)
.
ROZHOVOR PRO DENÍK E15 (srpen 2011)
.
ROZHOVOR PRO KATOLICKÝ TÝDENÍK (srpen 2011)
.
ROZHOVOR PRO CHRISTNET (srpen 2011)
.
DIALOG O TRANSFORMACI (březen 2011)
.
KLAUS MÁ PORUCHU OSOBNOSTI (březen 2011)
.
ROZHOVOR PRO BULLETIN SALVATORE (prosinec 2010)
.
ROZHOVOR PRO WEB CESTOMILA (léto 2010)
.
ROZHOVOR PRO KULTURNÍ NOVINY (prosinec 2010)
.
ROZHOVOR PRO REVUE SPOLEČNOSTI KŘESŤANŮ A ŽIDŮ (prosinec 2010)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS ROZHLAS (prosinec 2010)
.
I DNES JE V ŽIVOTĚ MÍSTO NA ZÁZRAK (prosinec 2010)
.
ROZHOVOR PRO CHRISTNET (září 2010)
.
ROZHOVOR PRO KATOLICKÝ TÝDENÍK (září 2010)
.
ROZHOVOR PRO FINANČNÍ KOŠER PORTÁL SHEKEL (srpen 2010)
.
ROZHOVOR PRO DOMAŽLICKÝ DENÍK (srpen 2010)
.
CESTA KAŽDÉHO KONVERTITY JE NEZAMĚNITELNÁ (březen 2010)
.
VŠECHNO VYZKOUŠEJTE, CO JE DOBRÉ, TOHO SE DRŽTE (březen 2010)
.
POLITIKY KONTROLUJME, ALE PORAĎME SI BEZ NICH (leden 2010)
.
ROZHOVOR PRO PROFIT (leden 2010)
.
SE SATANEM NELZE VYJEDNÁVAT (prosinec 2009)
.
BÝT PŘIPRAVEN, TOŤ VŠE (prosinec 2009)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS ROVNOST, BRNĚNSKÝ DENÍK (prosinec 2009)
.
ROZHOVOR PRO CHRISTNET (listopad 2009)
.
VZPOMÍNKA NA SVATOŘEČENÍ ANEŽKY ČESKÉ (listopad 2009)
.
KRIZE JAKO ŠANCE (listopad 2009)
.
VZTAH VÍRY A FILOZOFIE (říjen 2009)
.
PAPEŽ MÁ KUPODIVU SMYSL PRO HUMOR (září 2009)
.
O VÝCHOVĚ A VZDĚLÁVÁNÍ (2009)
.
ROZHOVOR S RENATOU KALENSKOU PRO LN (prosinec 2008)
.
ROZHOVOR S M. URBANEM PRO JEHO DIPLOMOVOU PRÁCI O FILOZOFICKÝCH ASPEKTECH DÍLA V. HAVLA (prosinec 2008)
.
ROZHOVOR O K. ČAPKOVI PRO KATOLICKÝ TÝDENÍK (prosinec 2008)
.
O FRANCII (říjen 2008)
.
TOMÁŠ HALÍK: "MNOHO ČECHŮ SE ZA ATEISTY POKLÁDÁ VLASTNĚ OMYLEM." (září 2008)
.
ROZHOVOR O HUSOVI (červenec 2008)
.
ROZHOVOR PRO CHRISTNET (červen 2008)
.
TRPĚLIVOST SE SVĚTEM, CÍRKVÍ A MLČÍCÍM BOHEM (červen 2008)
.
NENECHTE SI VYMÝVAT MOZEK (březen 2008)
.
NEJSEM ANI HOMOSEXUÁL, ANI EUNUCH (březen 2008)
.
ROZHOVOR PRO INTERNETOVÝ ČASOPIS 25FPS, TÉMA: DUCHOVNÍ FILM (březen 2008)
.
TŘI AKTUÁLNÍ DIALOGY (březen 2008)
.
ROZHOVOR PRO CHRISTNET (leden 2008)
.
O VEŘEJNÉM SLYŠENÍ V EVROPSKÉM PARLAMENTU (leden 2008)
.
O KÁZÁNÍ – ODPOVĚĎ DO ANKETY ČASOPISU SALVE (leden 2008)
.
O HUSOVI A ČESKÉM CIVILNÍM NÁBOŽENSTVÍ (2008)
.
NAŠE DĚJINY NEKONČÍ NA VELKÝ PÁTEK ODPOLEDNE (prosinec 2007)
.
NESMÍME ZTRÁCET NADĚJI (prosinec 2007)
.
ROZHOVOR NEJEN O VÝSTAVĚ MRTVÝCH TĚL V PRAŽSKÉ LUCERNĚ (květen 2007)
.
TĚLO NENÍ ŽÁDNÉ ZAVAZADLO, PATŘÍ MU ÚCTA (květen 2007)
.
NAPREPAROVANÉ MRTVOLY BANALIZUJÍ SMRT (květen 2007)
.
NA PREZIDENTA JE MĚ ŠKODA (23.4.2007)
.
MŮJ NEVĚŘÍCÍ PARTNER (březen 2007)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS „EVANJELICKY POSOL SPOD TATIER“ (únor 2007)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS REGENERACE (leden 2007)
.
KŘÍŽ A UKŘIŽOVANÁ MADONNA (září 2006)
.
K TELEVIZNÍMU SERIÁLU >PROLÍNÁNÍ SVĚTŮ< (září 2006)
.
SPOR MUSLIMŮ S BENEDIKTEM XVI. (září 2006)
.
CÍRKEV A MÉDIA (červen 2006)
.
PRO LIDI MUSÍME BÝT PARTNERY V JEJICH HLEDÁNÍ (duben 2006)
.
ODPOVĚDI V ANKETĚ MEZINÁRODNÍHO ČASOPISU GEO (2006)
.
ŽIVOT SÁM JE BOŽÍ HLAS (prosinec 2005)
.
SV. TOMÁŠ A KRÁLÍK, KTERÝ HRAJE NA HOUSLE (listopad 2005)
.
ČASOPIS CHRISTNET (listopad 2005)
.
CÍRKEV MUSÍ ROZVÍJET SOLIDARITU I SPIRITUALITU (duben 2005)
.
PAPEŽ OSLOVIL CELÝ SVĚT (duben 2005)
.
NÁDEJ NA POROZUMENIE NIE JE STRATENÁ (únor 2005)
.
ČASOPIS ANTHROPOS (2005)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS NAŠE RODINA (duben 2004)
.
ROZHOVOR S JAKUBEM HUČÍNEM PRO ČASPIS PSYCHOLOGIE DNES (prosinec 2003)
.
ROZHOVOR S JANEM PAULASEM PRO KATOLICKÝ TÝDENÍK (prosinec 2003)
.
„S POŘÁDNĚ ODŘENOU KŮŽÍ“ (září 2003)
.
ROZHOVOR PRO JIHLAVSKÉ LISTY (únor 2003)
.
ROZHOVOR S RENATOU KALENSKOU PRO LIDOVÉ NOVINY (prosinec 2002)
.
ROZHOVOR PRO INTERNETOVÝ ČASOPIS CHRISTNET (říjen 2002)
.
ROZHOVOR S JANEM JANDOURKEM PRO MF DNES (září 2002)
.
ROZHOVOR PRO LIDOVÉ NOVINY (červenec 2002)
.
ROZHOVOR S ANDREOU ZUNOVOU PRO MAGAZÍN PRÁVA (květen 2002)
.
ROZHOVOR S ANDREOU ZUNOVOU PRO MAGAZÍN PRÁVA (únor 2002)
.
ROZHOVOR S JOSEFEM GREŠEM PRO ČASOPIS RESPEKT (nepublikováno, červenec 2001)
.
ROZHOVOR PRO STUDENTSKÝ ČASOPIS (březen 2001)
.
O ŽIVOTĚ A PŮSOBENÍ PAPEŽE JANA PAVLA II. (listopad 2000)
.
MLÁDÍ A STÁŘÍ (duben 2000)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS XANTYPA (prosinec 1999)
.
ROZHOVOR PRO ČASOPIS NOVÁ PŘÍTOMNOST (1999)
.

Kontakt

Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D.

profesor Univerzity Karlovy
ÚFaR FF UK, nám. Jana Palacha 2,
110 00 Praha 1

prezident České Křesťanské akademie
ČKA, Vyšehradská 49, 128 00 Praha 2
e-mail: tomas.halik(o)gmail.com

ČKA: Project Templeton
e-mail: projekt.templeton@gmail.com

farář Akademické farnosti Praha
(audio archiv kázání)
Křižovnické nám., 110 00 Praha 1
e-mail: halik(o)farnostsalvator.cz

předseda rady
Centra pro studium politické filozofie, etiky a náboženství
ÚFAR FF UK

předseda správní rady
Nadačního fondu Tomáše Halíka - NR

člen správní rady
Nadace The SEKYRA FOUNDATION

člen poradního výboru Evropské hodnoty

člen expertní rady Gymnázium Paměti národa

vicepresident
Council for Research ...

Myšlenka na den

Sekulární čili implicitní víra nesahá výslovně až k „absolutnímu Ty“, k Bohu. Avšak pokud bere vážně „ty“ svých bližních, bude jí nakonec řečeno, že právě v těchto setkáním bylo ono „absolutní Ty“ plně přítomno. Což jsme zapomněli na Ježíšovo podobenství o posledním soudu, kde se milosrdní a solidární lidé s údivem dovídají, že službou trpícím posloužili samotnému Kristu?