T. Halíkovi byla 13. března 2014 udělena Templetonova cena.

Kázání

15. dubna 2017

VELKÁ NOC 2017

Včera, na Velký pátek, jsme slyšeli výkřik Ukřižovaného: Bože můj, proč jsi mě opustil? A řekli jsme si, že Ježíš sestoupil do pekel lidské krutosti, do pekla tragické možnosti lidského údělu setrvat v odervanosti od Boha. Člověk bez Boha není celý. Ježíš přišel, aby zacelil ránu opuštěnosti od Boha, ono odcizení člověka od jeho smyslu a poslání, odcizení, které nazýváme hřích. V Ježíšově výkřiku na kříži jsme slyšeli nářek obětí násilí a nenávisti celých dějin, i naší doby. Ježíš se ptá: proč? Ono temné „proč“, tu těžkou otázku, kterou vzbuzuje utrpení, však vznáší formou modlitby.

Ježíš nám nepřinesl „teorii o Bohu“. V hodině smrti vznesl otázku po Bohu ze samého dna lidské existence. Proměnil jednu velkou lidskou zkušenost – poznal hořkost a tíhu Božího mlčení v tragických okamžicích. Bože můj, proč jsi mě opustil? volá Ježíš na kříži. Ježíš poznal pokušení k zoufalství.

Ale řekli jsme si také, že Ježíš v opuštěnosti na kříži překonává pokušení k zoufalství. Jeho výkřik „Bože můj, proč jsi mě opustil?“ není zoufalstvím, není zavržením mlčícího Boha. Je otázkou a je modlitbou, adresovanou Bohu.

Křesťanství nemáme chápat jako teorii o Bohu. Varujme se před příliš snadnými a příliš rychlými odpověďmi, ať už zbožnými, nebo ateistickými. Křesťanství nám nabízí něco jiného – učí nás vzít na sebe kříž, celou realitu života a světa i s jeho tíží a bolestí a proměňovat ty příliš laciné odpovědi v otázky a v modlitbu. Otázku, jíž se ptáme na Boha, může zodpovědět jen Bůh sám. Ve světě plném zla a násilí se musíme odvážit důvěry, potřebné k modlitbě a tázání. Musíme se nejen odvážit ptát, ale i odvážit se slyšet a přijmout Boží odpověď. Ta může změnit náš život – a také pak přispět skrze nás ke změně světa, do něhož jsme postaveni.

Ježíš se na kříži ptá: Proč? K čemu to všechno? A tajemství Velké noci, které si dnes připomínáme, je Boží odpovědí na tuto Ježíšovu otázku.

To, co opisujeme slovy vzkříšení a zmrtvýchvstání, není odpověď na otázku, co se stalo s Ježíšovou mrtvolou. Je to vážnější, důležitější sdělení: Je to Boží odpověď na Ježíšovu otázku na kříži: K čemu to všechno? Boží odpovědi můžeme rozumět například takto: To všechno se stalo proto, aby Bůh mohl být s námi v Kristu novým způsobem.

Vzkříšení není resuscitace, oživení mrtvoly, jako bylo probuzení Lazara do tohoto smrtelného života. Ježíš se nevrací do tohoto života, podrobeného smrti. Sv. Pavel píše: Kristus vzkříšený už neumírá, smrt nad ním už moci nemá. Kristus vstává do prostoru naší víry: žijeme-li v Kristu, ve víře, v lásce, v naději, pak o nás platí Pavlovo: nežiju už sám, ale žije ve mně Kristus.

Kristův život po Velikonocích jistě není plodem naší víry (to by byla hereze, zplošťující tajemství Ježíšova vítězství nad smrtí), spíše je tomu naopak, naše víra je Jeho darem. Naše víra je však branou, kterou do našeho života vchází Kristus, když ji sám předtím otevřel silou své milosti, své lásky.

Kristus žije v prostoru své církve: Kde jsou dva nebo tři ve jménu mém, tam jsem já uprostřed nich. Kristus žije ve svém slově: To slovo je plné života a síly. Kristus však žije i za hranicemi své církve, především v potřebných kolem nás, kteří potřebují naši pomoc a naši solidaritu: Cokoliv jste učinili nejmenším z mých bratří, mně jste učinili.


Dnes, za malou chvíli, učiníme to, co tvoří jádro křesťanské bohoslužby: Budeme slavit tři iniciační svátosti: křest, biřmování, eucharistii. Kristus žije ve svátostech církve, Kristus vstupuje trvalým způsobem do života těch, kdo přijímají křest, Kristus sytí ty, kdo jsou pozváni k jeho stolu, Kristus dává dary svého Ducha těm, kterým je vtištěna pečeť Ducha svatého ve svátosti biřmování, Kristus oživuje svou přítomnost v těch, kteří dnes zde společně obnoví své křestní sliby.

Je tu s námi šedesát katechumenů, kteří se víc než rok a půl připravovali na tuto chvíli. Co se s nimi dnes v noci stane? Budou snad za hodinu svatí? Ano, budou. V jistém smyslu.

Nebudou svatí v tom smyslu, jak si svaté představují lidé v naivní zbožné fantazii (podobně jako vzkříšení, nebe či peklo není to, co si vybájila lidská představivost). Neslibujeme jejich příbuzným a přátelům, že jim je po skončení dnešní bohoslužby vrátíme se svatozáří a že z nich okamžitě a trvale na všechny strany bude kapat jen vonný olej ctností a dobrých skutků. Křest není magie. Nově pokřtění se nezbaví okamžitě všech svých slabostí a nedokonalostí; ostatně ani kanonizovaní svatí nebyli vždy bezchybní morální úderníci, byli prostě autentickými křesťany, odpovídajícími velkoryse na Boží potřeby ve své době a ve svém prostředí. Svatý Pavel mluví o křesťanech, které pokřtil, jako o svatých – a jedním dechem je napomíná, aby se mezi sebou nehádali apod., nemá iluze o jejich bezchybnosti. Původní smysl slova svatý v této souvislosti znamená prostě: patřící Bohu, vyhrazený pro Boha. Ano, to je to velké a svaté, co se s našimi katechumeny stane.

Obřad křtu a biřmování znamená (a působí): Tito lidé patří ke Kristu navěky. A dostávají skrze svátosti sílu k tomu, aby tuto novou důstojnost uchovali a rozvíjeli po celý život. To, jak s tímto darem naloží, nakolik budou spolupracovat s Boží milostí a Kristu otevírat prostor v nejrůznějších situacích a oblastech svého života, to už z velké části záleží na nich, to bude součástí jejich nezaměnitelného příběhu s Kristem. Dnes jsou v cíli své katechumenátní přípravy, ale ve skutečnosti jsou na startu, startu své křesťanské existence.

Jistě, Boží milost – energie Božího života – nepůsobí jen ve svátostech a jen v hranicích církve. Duch vane, kam chce. Svátosti – i církev sama – jsou „jen“ viditelným znamením neviditelné milosti, jsou povzbuzujícím symbolem toho, že Bůh volá všechny lidi ke spáse a má své způsoby, jak žije v životě každého, i nevěřícího – s každým člověkem má Bůh svůj příběh. Proto bych chtěl zakončit tento letošních cyklus velikonočních úvah slovem žalmu: Když dnes uslyšíte jeho hlas, nezatvrzujte svá srdce. Amen.


K poslechu v audio archivu Akademické farnosti
Cyklus postních zamyšlení
Zpět na Rozcestník velikonočních kázání

Proslovy a kázání

19. listopadu 2016 Proslovy
PONTIFICI 2016
.
17. listopadu 2016 Proslovy
PEVNÝ NÁROD V PEVNÉ ZEMI
.
3. března 2016 Proslovy
HLEDÁNÍ EVROPSKÉ IDENTITY
.
5. prosince 2015 Proslovy
PAKT Z KATAKOMB
.
18. září 2015 Proslovy
REQUIEM ZA PROF. RADIMA PALOUŠE
.
28. března 2015 Proslovy
Pozdrav účastníkům shromáždění na podporu našeho členství v NATO
.
8. prosince 2014 Proslovy
PŘEDNÁŠKA NA UK PŘI TEMPLETON DAY
.
13. listopadu 2014 Proslovy
JEŽÍŠŮV PŘÍBĚH ZŮSTÁVÁ OTEVŘENÝ
.
6. listopadu 2014 Proslovy
EVROPA DNEŠKA A ZÍTŘKA POTŘEBUJE VELKÉ EVROPANY (oxfordská přednáška)
.
14. května 2014 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEVZETÍ TEMPLETONOVY CENY V LONDÝNĚ
.
13. března 2014 Proslovy
TEMPLETONOVA CENA
.
2. října 2013 Proslovy
VÍTĚZSTVÍ PRAVDY MEZI ILUZÍ A NADĚJÍ (Nedokončená revoluce Václava Havla)
.
23. dubna 2011 Proslovy
POZDRAV ÚČASTNÍKŮM BOHOSLUŽBY V KRUPCE
.
8. května 2010 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEDÁVÁNÍ CEN PAMĚTI NÁRODA
.
6. května 2010 Proslovy
PROJEV K ROZŠÍŘENÉMU ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA
.
12. listopadu 2009 Proslovy
PROMLUVA V BRNĚNSKÉ KATEDRÁLE PŘI POŘADU K VÝROČÍ SVATOŘEČENÍ ANEŽKY ČESKÉ
.
5. března 2009 Proslovy
REFERÁTY NA MEZINÁRODNÍM KŘESŤANSKO-ŽIDOVSKÉM SETKÁNÍ V KRAKOVĚ
.
25. prosince 2008 Proslovy
PROJEV O KARLU ČAPKOVI
.
10. ledna 2008 Proslovy
MEZINÁBOŽENSKÝ DIALOG MEZI VÝZVOU A REALITOU
.
1. listopadu 2007 Proslovy
ŽIDÉ, KŘESŤANÉ A KULTURA PAMĚTI
.
1. června 2007 Proslovy
CELOEVROPSKÁ KONFERENCE „ČLOVĚK – CESTA PRO EVROPU“
.
12. května 2007 Proslovy
PROSLOV PŘI PIETNÍM AKTU KONFEDERACE POLITICKÝCH VĚZŇŮ ZA OBĚTI KOMUNISMU NA MOTOLSKÉM HŘBITOVĚ
.
4. listopadu 2005 Proslovy
DUCHOVNÍ ZKUŠENOST EVROPY
.
16. září 2005 Proslovy
MODLITBA TOHOTO VEČERA
.
30. ledna 2003 Proslovy
POCTA VÁCLAVU HAVLOVI
.
8. února 2002 Proslovy
POCTA KRÁLI KOMIKŮ
.
16. října 2001 Proslovy
FORUM 2001
.
17. května 2001 Proslovy
ZAHÁJENÍ MEZINÁRODNÍ KONFERENCE ROMŮ
.
27. června 2000 Proslovy
50. VÝROČÍ POPRAVY MILADY HORÁKOVÉ
.
12. října 1998 Proslovy
FORUM 1998
.
1. října 1997 Proslovy
HOLOKAUST - POKUS O FILOZOFICKOU REFLEXI
.
1. prosince 1995 Proslovy
ADVENTNÍ PROMLUVA V PARLAMENTU (prosinec 1995)
.
27. srpna 2017 Kázání
KÝM JSEM PRO VÁS?
.
2. července 2017 Kázání
SMETANOVA LITOMYŠL 2017
.
16. dubna 2017 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2017
.
15. dubna 2017 Kázání
VELKÁ NOC 2017
.
14. dubna 2017 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2017
.
13. dubna 2017 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2017
.
9. dubna 2017 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2017
.
4. října 2016 Kázání
ZAHÁJENÍ AKADEMICKÉHO ROKU 2016/2017
.
25. září 2016 Kázání
KÁZÁNÍ O NEBI A O PEKLE
.
4. září 2016 Kázání
KŘESŤANSTVÍ JAKO ŠKOLA SVOBODY
.
28. srpna 2016 Kázání
O VNITŘNÍM BOHU, VNITŘNÍM ČLOVĚKU A PŘEDNÍCH MÍSTECH NA HOSTINĚ
.
14. srpna 2016 Kázání
O MEČI, POSVÁTNÝCH TEXTECH A TAŠCE PAPEŽE FRANTIŠKA
.
3. července 2016 Kázání
SVATÝ TOMÁŠ (Litomyš)
.
29. března 2016 Kázání
MŠE ZA OBĚTI KOMUNISTICKÉHO REŽIMU V ČÍNĚ
.
27. března 2016 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2016
.
26. března 2016 Kázání
VELKÁ NOC 2016
.
25. března 2016 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2016
.
24. března 2016 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2016
.
20. března 2016 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2016
.
14. června 2015 Kázání
REQUIEM ZA LUDVÍKA VACULÍKA
.
21. března 2015 Kázání
BŮH PŘEKVAPENÍ (kázání v Rožnově pod Radhoštěm)
.
18. března 2015 Kázání
DEN PRO KUBU (kázání v kostele sv. Martina ve zdi)
.
10. ledna 2012 Kázání
EKUMÉNA JE BOŽÍ HRA
.
20. prosince 2011 Kázání
VÍRA VÁCLAVA HAVLA
.
2. listopadu 2011 Kázání
PAMÁTKA VŠECH VĚRNÝCH ZEMŘELÝCH
.
16. října 2011 Kázání
NEDÁVEJTE CÍSAŘI, CO JE BOŽÍ
.
17. listopadu 2009 Kázání
KÁZÁNÍ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA PŘI SLAVNOSTNÍ BOHOSLUŽBĚ
.
28. května 2009 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU VÁCLAVA VAŠKO
.
25. února 2009 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI POPELCI UMĚLCŮ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA
.
6. února 2008 Kázání
PROMLUVA NA POPELEČNÍ STŘEDU
.
1. března 2006 Kázání
POPELEC UMĚLCŮ U NEJSV. SALVÁTORA
.
27. června 2004 Kázání
SVOBODA - OLTÁŘ NEZNÁMÉHO BOHA
.
22. června 2003 Kázání
DVANÁCTÁ NEDĚLE V MEZIDOBÍ
.
18. dubna 2003 Kázání
VELKÝ PÁTEK
.
9. března 2003 Kázání
PRVNÍ NEDĚLE POSTNÍ
.
15. prosince 2002 Kázání
TŘETÍ NEDĚLE ADVENTNÍ
.
2. července 2000 Kázání
UZDRAVUJÍCÍ DOTYK VÍRY
.
1. června 1999 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU ZDENKY K. A JEJÍCH DĚTÍ, ZABITÝCH PŘI SILNIČNÍM NEŠTĚSTÍ
.
7. dubna 1999 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI REKVIEM ZA IVANA DIVIŠE
.
19. července 1998 Kázání
PROMLUVA PŘI MŠI ZA PANÍ OLGU HAVLOVOU
.
11. dubna 1998 Kázání
VELKÁ NOC VZKŘÍŠENÍ
.
9. dubna 1998 Kázání
ZELENÝ ČTVRTEK
.
29. května 1997 Kázání
SLAVNOST TĚLA A KRVE PÁNĚ
.
25. prosince 1996 Kázání
SLAVNOST NAROZENÍ PÁNĚ - VE DNE
.

Kontakt

Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D.

profesor Univerzity Karlovy
ÚFaR FF UK, nám. Jana Palacha 2,
110 00 Praha 1

prezident České Křesťanské akademie
ČKA, Vyšehradská 49, 128 00 Praha 2
e-mail: tomas.halik(o)gmail.com

farář Akademické farnosti Praha
(audio archiv kázání)
Křižovnické nám., 110 00 Praha 1
e-mail: halik(o)farnostsalvator.cz

předseda rady
Centra pro studium politické filozofie, etiky a náboženství
ÚFAR FF UK

Myšlenka na den

Pracuji-li s předpokladem, že jak víra, tak nevíra mají svůj kus pravdy, pak se nechci spokojit s lacině postmoderním heslem „každý má svou pravdu!“ Zajímá-li mne „pravda nevíry“, pak ne proto, abych ji blazeovaně „uznal“, nýbrž abych jejím promyšlením a protrpěním obohatil svou víru.