T. Halíkovi byla 13. března 2014 udělena Templetonova cena.

Kázání

1. března 2006

POPELEC UMĚLCŮ U NEJSV. SALVÁTORA

První, co mne dnes oslovilo v tomto evangelijním textu, je téma skrytosti. Jistě si dovedete představit, že není úplně lehké kázat o ctnosti skrytosti ve světle televizních kamer - je to svého druhu paradox. Naštěstí druhé téma dnešní promluvy bude právě paradox.

Proč se má říkat posměšně mezi pohany - slyšeli jsme dnes ve čtení z proroka Joela - kdepak je ten jejich Bůh? Často si přejeme, aby Bůh byl "těm druhým" zřejmý, občas také, aby byl zřejmější nám samým. Ale v dnešním evangeliu slyšíme: Bůh je Bůh skrytý - a i ty k němu najdeš cestu jen tehdy, vzdáš-li se vší vnějškovosti, povrchnosti a náboženského formalismu: když budeš mít odvahu vejít do skrytosti, najít onu vnitřní komůrku - a když nezapomeneš za sebou pořádně zavřít dveře. Boha často neslyšíme prostě proto, že stojíme na špatném místě: kdo se zabydlí na povrchu života, pak je pochopitelné, že v hluku světa Boží hlas neslyší a Bohu nic neví.

Jedním z úkolů, které přináší postní doba, je "zajet na hlubinu", netěkat po povrchu života, hledat to místo uvnitř nás, kde je Bůh - jak učil sv. Augustin "duší naší duše", kde je nám bližší, než jsme my sami sobě. Právě Augustin ukázal, že sebepoznání a poznání Boha nelze od sebe oddělit. Ovšem k opravdovému sebepoznání patří to, co je druhým úkolem postní doby: pokání, umění podívat se na sebe s neúprosnou pravdivostí. Masky patří k masopustu, k Popelci a postu patří odvaha sejmout masky - vždycky jednou přijde konec maškarády. Když jsou všechny převleky spáleny, zůstává jen hrstka popele. Jedna z vět, které mohou provázet udělování popelce, zní: "Pamatuj, že jsi prach a obrátíš se v prach". Tato dramatická rekonstrukce lidské pýchy a poukaz k pomíjivosti byla - jak jistě vít e- v minulosti, zejména v době baroka, oblíbeným tématem kázání - ale i umění, až k jisté dekadentnosti.

Ale je třeba věci nevytrhávat z jejich kontextu: popelec je branou k velikonocím a ona věta o pomíjejícnosti zůstává nedopovězena - až ve velikonočním dramatu uslyšíme její konečné dopovězení: ve zvěsti o vzkříšení. Zvěst o vzkříšení by zas byla pouhou mytologií, kdyby byla řečena mimo kontext dramatu velikonoc - jen když bereme vážně to, co nám říká postní doba a pašijový příběh, můžeme zvěst o konečné spáse přijmout jako slovo naděje, která jako bájný fénix povstává z popele poté, když je všechno spáleno.

Snad každoročně vám v tento den cituji slova rabína, který radil svým žákům: "V jedné kapse noste napsanou větu "Jsi prach a popel" - a v druhé: "Kvůli tobě byl svět stvořen". Jedno i druhé je totiž pravda - ale jedno není pravda bez druhého. Poselství víry, založené na Bibli, je zvěst o paradoxní povaze lidské existence. Pravda o člověku, životě i Bohu má povahu paradoxu. Otec Josef Zvěřina, velký učitel víry naší generace, nám kladl na srdce: základní princip katolicity je "nejen, ale i".

V tomto duchu dodejme, že Bůh nesídlí jen uvnitř nás, a že ono hledání Boha v nitru má rovněž svá úskalí a své meze. Bůh je také ten "zcela jiný" - a jeden z filozofů naší doby právem poukazoval na to, že Boží tvář nejlépe nalezneme v tváři druhého - v tváři cizince, zejména v tváři těch, kdo potřebují naši pomoc. Jedním z úkolů doby postní je učit nesklopit oči před zrakem trpících. Je jich v našem světě stále víc a často neuhýbáme zrakem proto, že bychom byli sobečtí a necitliví, ale také z rozpaků, z jakéhosi studu nad vlastní zajištěností a neschopností najít řešení na tolik bídy - a nejen materiální bídy - kolem nás. Ale i když nemůžeme být řešiteli života druhých a zachránci celého světa, i když nemáme sílu stále se dívat na reálné utrpení - a raději se znecitlivujeme stále většími dávkami násilí a utrpení ve virtuálním světě na obrazovkách - přece alespoň v postní době neodvracejme oči od lidské bídy a nepřestaňme se ptát, co je alespoň to minimum, které mohu učinit - i kdyže mi zdá, že (vzpomeňme na dnes čtené legendy) "já neumím nic".

Když se v posledních letech o Popeleční středě dotýkám posvěceného popele, vždycky se mi maně vrací onen otřesný obraz, který jakoby temně předznamenal naše nové milénium: neposvěceným, krví zbroceným prachem a popelem pokryté ulice a tváře lidí na Manhattanu 11. září 2001. Uhýbáme-li očima před utrpením našeho světa, nechceme-li nést spoluodpovědnost za jeho osud, když nejsme ochotni si sami posypat hlavu popelem a probudit se z iluzí o vlastní nevinnosti, tím spíše zlo, přesahující dnes všechny hranice států a kultur a i všechny hranice představitelného, nás dřív nebo později umaže - anebo smaže ze světa. "Změňte smýšlení" - říká nám Ježíšovými slovy doba postní: teď je příhodný čas.

Dnešní den je dnem setkání světa víry a umění. Hledejme nové spojenectví k obohacení jednoho i druhého a k službě člověku. Nestačí už vzpomínat na dávné doby, kdy víra a umění kráčely pospolu tak těsně, že dějiny náboženství nebylo možné oddělit od dějin umění, kdy církev byla velkorysým mecenášem umění a co více, a vypravěčkou příběhů monopolní strážkyní symbolů, inspirujících všechny druhy umění. Překonejme též pokušení doby, kdy církev předkládala mnohdy místo dramatu víry, plného paradoxů, uzavřený ideologický systém a z umění chtěla mít jen nástroj propagace - takové snahy pak nutně vyústily do banality kýče. Víra a umění mohou být spojenci právě proti banalizaci světa, spojenci ve snaze rozumět životu nikoliv prvoplánově, povrchně, jít na hlubinu, nevytěsňovat paradoxy a tajemství. Jeden z výkladů slova religio - náboženství - je odvozen od slovesa re-legere, znovu číst - vnímat život tak, jako když čteme text znovu, pozorněji, hlouběji, hledáme hlubší skrytý smysl řečeného. Ale zároveň pomáhají skrytému stát se zjevným. Malíř Paul Klee napsal, že úlohou umění je učinit zjevným to, co doposud zůstávalo skryté. I Ježíš hovořil o tom, že činí zjevnými věci, skryté od založení světa. Víra i umění se vyjadřují skrze symboly - věci, které odkazují za sebe a nad sebe, od zjevného ke skrytému. Jen fundamentalisté a lidé, lpějící jen na povrchním, prvoplánovém vnímání neumějí rozeznat symbol jakožto symbol a pletou si - vypůjčíme-li si podobenství z jiného kulturního okruhu - prst, ukazující na měsíc, s měsícem samým. Umění i víra, jsou autentické, musí mít někdy prorockou úlohu - provokovat v nejlepším smyslu slova a tudíž i narážet, být znamením odporu. "Nepřizpůsobujte se tomto světu (nolite coformare, nebuďte konformní)", říká apoštol Pavel, "nýbrž obnovujte se proměnou své mysli" - může být lépe vyjádřeno umění života z víry? A může být nám všem nabídnut lepší program pro dobu postní? Amen.

Proslovy a kázání

19. listopadu 2016 Proslovy
PONTIFICI 2016
.
17. listopadu 2016 Proslovy
PEVNÝ NÁROD V PEVNÉ ZEMI
.
3. března 2016 Proslovy
HLEDÁNÍ EVROPSKÉ IDENTITY
.
5. prosince 2015 Proslovy
PAKT Z KATAKOMB
.
18. září 2015 Proslovy
REQUIEM ZA PROF. RADIMA PALOUŠE
.
28. března 2015 Proslovy
Pozdrav účastníkům shromáždění na podporu našeho členství v NATO
.
8. prosince 2014 Proslovy
PŘEDNÁŠKA NA UK PŘI TEMPLETON DAY
.
13. listopadu 2014 Proslovy
JEŽÍŠŮV PŘÍBĚH ZŮSTÁVÁ OTEVŘENÝ
.
6. listopadu 2014 Proslovy
EVROPA DNEŠKA A ZÍTŘKA POTŘEBUJE VELKÉ EVROPANY (oxfordská přednáška)
.
14. května 2014 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEVZETÍ TEMPLETONOVY CENY V LONDÝNĚ
.
13. března 2014 Proslovy
TEMPLETONOVA CENA
.
2. října 2013 Proslovy
VÍTĚZSTVÍ PRAVDY MEZI ILUZÍ A NADĚJÍ (Nedokončená revoluce Václava Havla)
.
23. dubna 2011 Proslovy
POZDRAV ÚČASTNÍKŮM BOHOSLUŽBY V KRUPCE
.
8. května 2010 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEDÁVÁNÍ CEN PAMĚTI NÁRODA
.
6. května 2010 Proslovy
PROJEV K ROZŠÍŘENÉMU ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA
.
12. listopadu 2009 Proslovy
PROMLUVA V BRNĚNSKÉ KATEDRÁLE PŘI POŘADU K VÝROČÍ SVATOŘEČENÍ ANEŽKY ČESKÉ
.
5. března 2009 Proslovy
REFERÁTY NA MEZINÁRODNÍM KŘESŤANSKO-ŽIDOVSKÉM SETKÁNÍ V KRAKOVĚ
.
25. prosince 2008 Proslovy
PROJEV O KARLU ČAPKOVI
.
10. ledna 2008 Proslovy
MEZINÁBOŽENSKÝ DIALOG MEZI VÝZVOU A REALITOU
.
1. listopadu 2007 Proslovy
ŽIDÉ, KŘESŤANÉ A KULTURA PAMĚTI
.
1. června 2007 Proslovy
CELOEVROPSKÁ KONFERENCE „ČLOVĚK – CESTA PRO EVROPU“
.
12. května 2007 Proslovy
PROSLOV PŘI PIETNÍM AKTU KONFEDERACE POLITICKÝCH VĚZŇŮ ZA OBĚTI KOMUNISMU NA MOTOLSKÉM HŘBITOVĚ
.
4. listopadu 2005 Proslovy
DUCHOVNÍ ZKUŠENOST EVROPY
.
16. září 2005 Proslovy
MODLITBA TOHOTO VEČERA
.
30. ledna 2003 Proslovy
POCTA VÁCLAVU HAVLOVI
.
8. února 2002 Proslovy
POCTA KRÁLI KOMIKŮ
.
16. října 2001 Proslovy
FORUM 2001
.
17. května 2001 Proslovy
ZAHÁJENÍ MEZINÁRODNÍ KONFERENCE ROMŮ
.
27. června 2000 Proslovy
50. VÝROČÍ POPRAVY MILADY HORÁKOVÉ
.
12. října 1998 Proslovy
FORUM 1998
.
1. října 1997 Proslovy
HOLOKAUST - POKUS O FILOZOFICKOU REFLEXI
.
1. prosince 1995 Proslovy
ADVENTNÍ PROMLUVA V PARLAMENTU (prosinec 1995)
.
27. srpna 2017 Kázání
KÝM JSEM PRO VÁS?
.
2. července 2017 Kázání
SMETANOVA LITOMYŠL 2017
.
16. dubna 2017 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2017
.
15. dubna 2017 Kázání
VELKÁ NOC 2017
.
14. dubna 2017 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2017
.
13. dubna 2017 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2017
.
9. dubna 2017 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2017
.
4. října 2016 Kázání
ZAHÁJENÍ AKADEMICKÉHO ROKU 2016/2017
.
25. září 2016 Kázání
KÁZÁNÍ O NEBI A O PEKLE
.
4. září 2016 Kázání
KŘESŤANSTVÍ JAKO ŠKOLA SVOBODY
.
28. srpna 2016 Kázání
O VNITŘNÍM BOHU, VNITŘNÍM ČLOVĚKU A PŘEDNÍCH MÍSTECH NA HOSTINĚ
.
14. srpna 2016 Kázání
O MEČI, POSVÁTNÝCH TEXTECH A TAŠCE PAPEŽE FRANTIŠKA
.
3. července 2016 Kázání
SVATÝ TOMÁŠ (Litomyš)
.
29. března 2016 Kázání
MŠE ZA OBĚTI KOMUNISTICKÉHO REŽIMU V ČÍNĚ
.
27. března 2016 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2016
.
26. března 2016 Kázání
VELKÁ NOC 2016
.
25. března 2016 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2016
.
24. března 2016 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2016
.
20. března 2016 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2016
.
14. června 2015 Kázání
REQUIEM ZA LUDVÍKA VACULÍKA
.
21. března 2015 Kázání
BŮH PŘEKVAPENÍ (kázání v Rožnově pod Radhoštěm)
.
18. března 2015 Kázání
DEN PRO KUBU (kázání v kostele sv. Martina ve zdi)
.
10. ledna 2012 Kázání
EKUMÉNA JE BOŽÍ HRA
.
20. prosince 2011 Kázání
VÍRA VÁCLAVA HAVLA
.
2. listopadu 2011 Kázání
PAMÁTKA VŠECH VĚRNÝCH ZEMŘELÝCH
.
16. října 2011 Kázání
NEDÁVEJTE CÍSAŘI, CO JE BOŽÍ
.
17. listopadu 2009 Kázání
KÁZÁNÍ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA PŘI SLAVNOSTNÍ BOHOSLUŽBĚ
.
28. května 2009 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU VÁCLAVA VAŠKO
.
25. února 2009 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI POPELCI UMĚLCŮ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA
.
6. února 2008 Kázání
PROMLUVA NA POPELEČNÍ STŘEDU
.
1. března 2006 Kázání
POPELEC UMĚLCŮ U NEJSV. SALVÁTORA
.
27. června 2004 Kázání
SVOBODA - OLTÁŘ NEZNÁMÉHO BOHA
.
22. června 2003 Kázání
DVANÁCTÁ NEDĚLE V MEZIDOBÍ
.
18. dubna 2003 Kázání
VELKÝ PÁTEK
.
9. března 2003 Kázání
PRVNÍ NEDĚLE POSTNÍ
.
15. prosince 2002 Kázání
TŘETÍ NEDĚLE ADVENTNÍ
.
2. července 2000 Kázání
UZDRAVUJÍCÍ DOTYK VÍRY
.
1. června 1999 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU ZDENKY K. A JEJÍCH DĚTÍ, ZABITÝCH PŘI SILNIČNÍM NEŠTĚSTÍ
.
7. dubna 1999 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI REKVIEM ZA IVANA DIVIŠE
.
19. července 1998 Kázání
PROMLUVA PŘI MŠI ZA PANÍ OLGU HAVLOVOU
.
11. dubna 1998 Kázání
VELKÁ NOC VZKŘÍŠENÍ
.
9. dubna 1998 Kázání
ZELENÝ ČTVRTEK
.
29. května 1997 Kázání
SLAVNOST TĚLA A KRVE PÁNĚ
.
25. prosince 1996 Kázání
SLAVNOST NAROZENÍ PÁNĚ - VE DNE
.

Kontakt

Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D.

profesor Univerzity Karlovy
ÚFaR FF UK, nám. Jana Palacha 2,
110 00 Praha 1

prezident České Křesťanské akademie
ČKA, Vyšehradská 49, 128 00 Praha 2
e-mail: tomas.halik(o)gmail.com

farář Akademické farnosti Praha
(audio archiv kázání)
Křižovnické nám., 110 00 Praha 1
e-mail: halik(o)farnostsalvator.cz

předseda rady
Centra pro studium politické filozofie, etiky a náboženství
ÚFAR FF UK

Myšlenka na den

Pracuji-li s předpokladem, že jak víra, tak nevíra mají svůj kus pravdy, pak se nechci spokojit s lacině postmoderním heslem „každý má svou pravdu!“ Zajímá-li mne „pravda nevíry“, pak ne proto, abych ji blazeovaně „uznal“, nýbrž abych jejím promyšlením a protrpěním obohatil svou víru.