T. Halíkovi byla 13. března 2014 udělena Templetonova cena.

Kázání

14. dubna 2017

VELKÝ PÁTEK 2017

Ježíš zemřel na kříži, aby nás vykoupil. Co to znamená? Měli bychom rok po roce o Velikonocích se zkusit zamyslet nad těmito slovy, která často tak příliš snadno, ze zvyku užíváme, aniž bychom jim možná příliš rozuměli, možná že je někdy vyprazdňujeme až k jakési floskuli. Slovo vykoupení je metafora – tak jako mnohé pojmy, které používáme v souvislosti s velikonočním příběhem. Je to metafora vzatá z vykupování otroků, čili znamená to učinit člověka svobodným. Bůh, učí nás Bible, učinil člověka svobodným, svoboda je jeho největší dar. Ale člověk může tuto svobodu ztratit, člověk může ztratit Boha. Tato ztráta Boha je vystižena jinou metaforou, slovem peklo. To slovo gehenna je obraz vzatý z údolí blízko Jeruzaléma, kde snad dříve byly přinášeny oběti, lidské oběti, a v době Ježíšově tam byly páleny odpadky.

Prý se dnes málo káže o pekle. Nuže, na Velký pátek je pravý čas kázat o pekle, neboť Velký pátek nám připomíná událost, kterou apoštolské vyznání víry shrnuje slovy: sestoupil do pekel.

Ano, je třeba to slovo očistit od vulgárních karikatur. Nejde o podzemní mučírny s vřícími kotly a chlupatými čerty, takové peklo existuje jen v lidové fantazii a v pohádkách na strašení dětí. Nejde ani o to perverzní líčení jako v kázání, jaké popisuje James Joyce v Portrétu umělce jako mladého muže.

Jistou představu o pekle nám přinášejí už samy pašije, ukazují nám nejprve to peklo na tomto světě, peklo nespravedlnosti, zaslepenosti, nenávisti, fanatismu a krutosti, peklo v srdcích, myslích a činech lidí, kteří Ježíše dostali na kříž. Toto pozemské peklo, které se o Velikonocích vyzuřilo na Ježíšovi, nemusíme dnes hledat jen na obrazech či ve filmech s pašijovou tématikou, stačí si otevřít televizní zprávy a uvědomit si, že tisíce našich bližních dnes takové peklo zakoušejí nejen jako diváci v křesle před obrazovkou nebo v jevišti pašijových her.

Ježíš, ačkoliv byl roven Bohu, vzal na sebe podobu služebníka, byl jako jeden z lidí, píše apoštol Pavel; Ježíš vzal na sebe lidský osud v dějinách, které jsou nejen dějinami pokroku, ale také dějinami zla a násilí, vzal na sebe lidství ne v jeho vyšlechtěné a vypasené a pohodlné podobě, ale i v té podobě, jakou dnes zakoušejí tisíce našich bližních v peklech současných dějin, lidství zranitelné a zraňované; je psáno: Neměl podoby ani krásy, muž bolesti.

Kde je dobrota a láska, tam je Bůh, zpívali jsme včera; kde je zabíjení nevinných, kde lidé přicházejí o své domovy, kde prchají před násilím, kde jsou odsuzováni, odmítáni a ponižováni, tam je Kristus – Kristus znovu křižovaný, dodejme dnes. Ježíš vzal na sebe tělo lidských dějin i s pekly, která jsou jejich součástí.


Avšak peklo je ještě děsivější realitou než jen coby metafora pro lidskou krutost v dějinách. Nejhlubší pohled do temných hlubin pekla otvírá Ježíšův výkřik na kříži: Bože můj, proč jsi mě opustil? Peklo bylo vnímáno jako Boží trest za hřích. Napadá mě jiný pohled: Peklo je už hřích sám, hřích, který sám už je svým trestem. Pojem hřích tu užíváme ne jako označení našich každodenních slabostí, nýbrž pro „hřích všech hříchů“, jak jsme o něm mluvili včera: hřích jako totální odvrat vlastní vůle od vůle Boží. Jako ztrátu oné svobody pro Boha a pro bližní, jako „existenciální ne“ vůči Bohu.

Kdo se opevní ve svém sobectví proti Bohu a bližním, už je v pekle. Tato samota krajního sobectví, kdy je člověk odvrácen od Boha a zapouzdřen do sebe, „incurvatus in se ipsum“, jak nazýval toto vězení Augustin, už je „peklem“, či chcete-li předpeklím, protože dokud jsme v těle, nejsme zcela zbaveni naděje na obrácení. Teprve když člověk setrvá ve vědomém odvratu od Boha i v té poslední zkoušce smrti, může tato ztráta Boha dostat tíhu věčnosti, jak to učí tradice církve. Peklo je jiný výraz pro bytí bez Boha.

(Mějme ovšem na paměti, že „být s Bohem“ nebo „být bez Boha“ není totéž jako „být věřící“ nebo „být nevěřící“ ve smyslu myslet si to či ono o Bohu a jeho existenci; bytí s Bohem se týká způsobu existence, nikoliv pouze názoru; jsou „nevěřící“, kteří jsou s Bohem, aniž ho Bohem jmenují, a jsou „věřící“, kteří žijí bez Boha. Bůh má svůj příběh s úplně každým člověkem.)


Ježíš se stal plně solidárním s člověkem, vzal na sebe lidství a lidský svět i s jeho temnou stránkou, i s touto tragickou možností ztráty Boha; sestoupil do pekla největší opuštěnosti, zoufalství, ztráty naděje.

Ale právě na kříži, právě v tom okamžiku, Ježíš vítězí nad peklem zoufalství. Výkřik „Bože můj, proč jsi mě opustil?“ není zoufalstvím, není odmítnutím mlčícího Boha. Ježíš svou bolest a opuštěnost proměňuje v otázku a modlitbu. Bože, proč (přesněji: k čemu) jsi mne opustil?

Podobně velký český barokní básník, spojený i s naším kostelem, jezuitský kněz Bedřich Bridel (kterého Václav Černý nazýval největším českým básníkem před Máchou) píše v jedné své básni: Bože, pokud jaký Bůh jsi… (Je velký rozdíl mezi otázkou, zda Bůh jest – ve třetí osobě, a otázkou adresovanou Bohu ve druhé osobě. Bůh ve třetí osobě, „on“, předmět, od něhož mohu mít odstup a mluvit o něm jaksi zvnějšku, to je modla, nebo nanejvýš jenom metafora; Bůh je živým Bohem jen jakožto „Ty“. Na otázku po Bohu mohu dostat adekvátní odpověď jen od Boha samého, jen když se odvážím dialogu s Bohem, modlitby.)

Na Velký pátek slyšíme křik Ukřižovaného – a v něm křik všech obětí nespravedlnosti, krutosti a násilí celých dějin. Dějiny prý píšou vítězové. Ale víra si nezacpává uši před křikem obětí.

Dnes slyšíme výkřik bolesti a opuštěnosti, proměněný v otázku a modlitbu. A zítra se zamyslíme nad odpovědí, kterou Bůh sám dal na tuto otázku. Amen.


K poslechu v audio archivu Akademické farnosti
Cyklus postních zamyšlení
Zpět na Rozcestník velikonočních kázání

Proslovy a kázání

19. listopadu 2016 Proslovy
PONTIFICI 2016
.
17. listopadu 2016 Proslovy
PEVNÝ NÁROD V PEVNÉ ZEMI
.
3. března 2016 Proslovy
HLEDÁNÍ EVROPSKÉ IDENTITY
.
5. prosince 2015 Proslovy
PAKT Z KATAKOMB
.
18. září 2015 Proslovy
REQUIEM ZA PROF. RADIMA PALOUŠE
.
28. března 2015 Proslovy
Pozdrav účastníkům shromáždění na podporu našeho členství v NATO
.
8. prosince 2014 Proslovy
PŘEDNÁŠKA NA UK PŘI TEMPLETON DAY
.
13. listopadu 2014 Proslovy
JEŽÍŠŮV PŘÍBĚH ZŮSTÁVÁ OTEVŘENÝ
.
6. listopadu 2014 Proslovy
EVROPA DNEŠKA A ZÍTŘKA POTŘEBUJE VELKÉ EVROPANY (oxfordská přednáška)
.
14. května 2014 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEVZETÍ TEMPLETONOVY CENY V LONDÝNĚ
.
13. března 2014 Proslovy
TEMPLETONOVA CENA
.
2. října 2013 Proslovy
VÍTĚZSTVÍ PRAVDY MEZI ILUZÍ A NADĚJÍ (Nedokončená revoluce Václava Havla)
.
23. dubna 2011 Proslovy
POZDRAV ÚČASTNÍKŮM BOHOSLUŽBY V KRUPCE
.
8. května 2010 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEDÁVÁNÍ CEN PAMĚTI NÁRODA
.
6. května 2010 Proslovy
PROJEV K ROZŠÍŘENÉMU ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA
.
12. listopadu 2009 Proslovy
PROMLUVA V BRNĚNSKÉ KATEDRÁLE PŘI POŘADU K VÝROČÍ SVATOŘEČENÍ ANEŽKY ČESKÉ
.
5. března 2009 Proslovy
REFERÁTY NA MEZINÁRODNÍM KŘESŤANSKO-ŽIDOVSKÉM SETKÁNÍ V KRAKOVĚ
.
25. prosince 2008 Proslovy
PROJEV O KARLU ČAPKOVI
.
10. ledna 2008 Proslovy
MEZINÁBOŽENSKÝ DIALOG MEZI VÝZVOU A REALITOU
.
1. listopadu 2007 Proslovy
ŽIDÉ, KŘESŤANÉ A KULTURA PAMĚTI
.
1. června 2007 Proslovy
CELOEVROPSKÁ KONFERENCE „ČLOVĚK – CESTA PRO EVROPU“
.
12. května 2007 Proslovy
PROSLOV PŘI PIETNÍM AKTU KONFEDERACE POLITICKÝCH VĚZŇŮ ZA OBĚTI KOMUNISMU NA MOTOLSKÉM HŘBITOVĚ
.
4. listopadu 2005 Proslovy
DUCHOVNÍ ZKUŠENOST EVROPY
.
16. září 2005 Proslovy
MODLITBA TOHOTO VEČERA
.
30. ledna 2003 Proslovy
POCTA VÁCLAVU HAVLOVI
.
8. února 2002 Proslovy
POCTA KRÁLI KOMIKŮ
.
16. října 2001 Proslovy
FORUM 2001
.
17. května 2001 Proslovy
ZAHÁJENÍ MEZINÁRODNÍ KONFERENCE ROMŮ
.
27. června 2000 Proslovy
50. VÝROČÍ POPRAVY MILADY HORÁKOVÉ
.
12. října 1998 Proslovy
FORUM 1998
.
1. října 1997 Proslovy
HOLOKAUST - POKUS O FILOZOFICKOU REFLEXI
.
1. prosince 1995 Proslovy
ADVENTNÍ PROMLUVA V PARLAMENTU (prosinec 1995)
.
27. srpna 2017 Kázání
KÝM JSEM PRO VÁS?
.
2. července 2017 Kázání
SMETANOVA LITOMYŠL 2017
.
16. dubna 2017 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2017
.
15. dubna 2017 Kázání
VELKÁ NOC 2017
.
14. dubna 2017 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2017
.
13. dubna 2017 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2017
.
9. dubna 2017 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2017
.
4. října 2016 Kázání
ZAHÁJENÍ AKADEMICKÉHO ROKU 2016/2017
.
25. září 2016 Kázání
KÁZÁNÍ O NEBI A O PEKLE
.
4. září 2016 Kázání
KŘESŤANSTVÍ JAKO ŠKOLA SVOBODY
.
28. srpna 2016 Kázání
O VNITŘNÍM BOHU, VNITŘNÍM ČLOVĚKU A PŘEDNÍCH MÍSTECH NA HOSTINĚ
.
14. srpna 2016 Kázání
O MEČI, POSVÁTNÝCH TEXTECH A TAŠCE PAPEŽE FRANTIŠKA
.
3. července 2016 Kázání
SVATÝ TOMÁŠ (Litomyš)
.
29. března 2016 Kázání
MŠE ZA OBĚTI KOMUNISTICKÉHO REŽIMU V ČÍNĚ
.
27. března 2016 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2016
.
26. března 2016 Kázání
VELKÁ NOC 2016
.
25. března 2016 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2016
.
24. března 2016 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2016
.
20. března 2016 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2016
.
14. června 2015 Kázání
REQUIEM ZA LUDVÍKA VACULÍKA
.
21. března 2015 Kázání
BŮH PŘEKVAPENÍ (kázání v Rožnově pod Radhoštěm)
.
18. března 2015 Kázání
DEN PRO KUBU (kázání v kostele sv. Martina ve zdi)
.
10. ledna 2012 Kázání
EKUMÉNA JE BOŽÍ HRA
.
20. prosince 2011 Kázání
VÍRA VÁCLAVA HAVLA
.
2. listopadu 2011 Kázání
PAMÁTKA VŠECH VĚRNÝCH ZEMŘELÝCH
.
16. října 2011 Kázání
NEDÁVEJTE CÍSAŘI, CO JE BOŽÍ
.
17. listopadu 2009 Kázání
KÁZÁNÍ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA PŘI SLAVNOSTNÍ BOHOSLUŽBĚ
.
28. května 2009 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU VÁCLAVA VAŠKO
.
25. února 2009 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI POPELCI UMĚLCŮ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA
.
6. února 2008 Kázání
PROMLUVA NA POPELEČNÍ STŘEDU
.
1. března 2006 Kázání
POPELEC UMĚLCŮ U NEJSV. SALVÁTORA
.
27. června 2004 Kázání
SVOBODA - OLTÁŘ NEZNÁMÉHO BOHA
.
22. června 2003 Kázání
DVANÁCTÁ NEDĚLE V MEZIDOBÍ
.
18. dubna 2003 Kázání
VELKÝ PÁTEK
.
9. března 2003 Kázání
PRVNÍ NEDĚLE POSTNÍ
.
15. prosince 2002 Kázání
TŘETÍ NEDĚLE ADVENTNÍ
.
2. července 2000 Kázání
UZDRAVUJÍCÍ DOTYK VÍRY
.
1. června 1999 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU ZDENKY K. A JEJÍCH DĚTÍ, ZABITÝCH PŘI SILNIČNÍM NEŠTĚSTÍ
.
7. dubna 1999 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI REKVIEM ZA IVANA DIVIŠE
.
19. července 1998 Kázání
PROMLUVA PŘI MŠI ZA PANÍ OLGU HAVLOVOU
.
11. dubna 1998 Kázání
VELKÁ NOC VZKŘÍŠENÍ
.
9. dubna 1998 Kázání
ZELENÝ ČTVRTEK
.
29. května 1997 Kázání
SLAVNOST TĚLA A KRVE PÁNĚ
.
25. prosince 1996 Kázání
SLAVNOST NAROZENÍ PÁNĚ - VE DNE
.

Kontakt

Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D.

profesor Univerzity Karlovy
ÚFaR FF UK, nám. Jana Palacha 2,
110 00 Praha 1

prezident České Křesťanské akademie
ČKA, Vyšehradská 49, 128 00 Praha 2
e-mail: tomas.halik(o)gmail.com

farář Akademické farnosti Praha
(audio archiv kázání)
Křižovnické nám., 110 00 Praha 1
e-mail: halik(o)farnostsalvator.cz

předseda rady
Centra pro studium politické filozofie, etiky a náboženství
ÚFAR FF UK

Myšlenka na den

Pracuji-li s předpokladem, že jak víra, tak nevíra mají svůj kus pravdy, pak se nechci spokojit s lacině postmoderním heslem „každý má svou pravdu!“ Zajímá-li mne „pravda nevíry“, pak ne proto, abych ji blazeovaně „uznal“, nýbrž abych jejím promyšlením a protrpěním obohatil svou víru.