T. Halíkovi byla 13. března 2014 udělena Templetonova cena.

Kázání

16. října 2011

NEDÁVEJTE CÍSAŘI, CO JE BOŽÍ

Meditace nad evangeliem 29. neděle během roku

Když jsme se za minulého režimu snažili prosit řadu kněží – a to nejen ty, kteří byli činovníky kolaborantského sdružení Pacem in terris - , aby se tolik nehrbili před politickou mocí, odpovídali nám poukazem na Ježíšovo slovo z dnešního evangelia: Dávejte císařovi, co je císařovo, co je Božího, Bohu. Vždyť sám Pán Ježíš nás vyzývá ke kompromisu, neděláme nic špatného: v kostele sloužíme bohoslužby ke cti Boží, v politické oblasti ctíme vrchnost, která právě vládne. Podobně řada německých biskupů (naštěstí ne všichni!) vytýkala těm křesťanům, kteří se zapojovali do odboje proti nacistickému režimu, se příčí legitimní vrchnosti, která navíc přišla k moci ve volbách! Nepřekvapilo by mne, kdybych dodnes slyšel z kazatelen v nejrůznějších částech světa podobný farizejský výklad o potřebných kompromisech církve a politické moci. Není divu, že podobné provoplánové nakládání s Písmem pak často vede k osudným chybám i v morálním jednání jednotlivců i k dezorientaci v církvi.

Opravdu si někdo může vážně myslet, že by Ježíš nabádal k takovému kompromisu (něco Bohu, něco císaři, něco za cibuli, něco za křen) a že by o něčem prohlásil, že to není Boží, že to Bohu nepatří?

Ano, „království Boží není z tohoto světa“ (neřídí se logikou moci a násilí „tohoto světa“), ale je v tomto světě a pro tento svět má velký význam: je zdrojem mravní síly síly prorocké tradice odvážné kritiky moci, kdykoliv si moc hodlá nasazovat auru posvátného (náboženské legitimace, instrumentalizace náboženství a církve k svému prospěchu) a kritiky těch, kteří v tom moci napomáhají. To platí především o diktátorských autoritativních režimech, avšak zdaleka ne jen o nich.

Pro inspiraci mravního postoje křesťana k státu a politické moci nelze prvoplánově využívat jeden citát, navíc vytržený z kontextu (i situačního a historického kontextu). Ježíš v oné evangelijní scéně nepředkládá vyčerpávající teorii vztahu k moci, nýbrž především prozíravě uniká těm, kteří na něj nastražili past: Kdyby placení daně odmítl, mohou ho obžalovat jako politického rebela, kdyby jí jednoznačně posvětil, ztratil by přízeň lidu a mohl být označen za napomáhače okupační moci.

V Novém zákoně najdeme ve vztahu k (římskému) státu zcela rozdílné postoje: u Pavla věty o podřízenosti vrchnosti coby od Boha seslané, v Apokalypse naopak démonizaci římského státu jako babylonské děvky, kterou čeká nejtvrdší Boží trest. (Takovou názorovou pluralitu najdeme v Písmu v mnoha případech – proto katolická církev odmítá stavět svou politickou etiku fundamentalisticky na biblických citátech, nýbrž rozvinula teologickou discipínu, který už v patristice a zejména ve scholastice přibírá na pomoc i racionalitu antických filozofů a svou soudobou sociální nauku rozvíjí v dialogu Písma a tradice s poznatky společenských věd. Vždy jde o to, najít pořebné rozlišení „znamení času“, aby se dosáhlo důstojné kooperace tam, kde je možná a žádoucí a kde se nezvrhává v nekritickou a církev kompromitující devótnost – a samozřejmě zde existuje legitimní různost názorů a má to být předmětem klidné úvahy a svobodné diskuse. V hledání správné odpovědi na konkrétní výzvy doby hledejme odpověď nikoliv účelově pragmatickou, nýbrž takovou, která vzejde z modlitby, z rozhovoru svědomí se Slovem Božím a poučením z tradice církve – i z jejích historických chyb.)

Zdá se, jakoby Ježíšova odpověď v dnešním evangeliu nabízela „střední cestu“ mezi onou větou apoštola Pavla a radikalismem Apokalypsy. Ale Ježíš – čteme-li vážně a důkladně evangelium - opravdu není hlasatelem oportunismu, morálních kompromisů a zlaté střední cesty“, která nikde nenarazí. Proto rozumím Ježíšově odpovědi takto: Varujte se dát císaři, co je Boží! Na minci je obraz císařův, avšak člověk je obraz Boží! Jeho svoboda, jeho svědomí – to jsou Boží dary a člověk (i církev) je musí chránit před mocnáři, kteří by si je chtěli podrobit. Musí je chránit před diktátory, ale i před demagogy a populisty všeho druhu, před těmi, kteří si účelově nasazují ovčí kůži , ale uvnitř jsou vlci hltaví.

Proto jedním z velkých darů Bible a tradice je „desakralizace moci“. Začíná exodem vyvoleného lidu – neposlušností vůči „božskému faraonovi“, pokračuje Nathanovými tvrdě kritickými slovy králi Davidovi (miláčku Hospodinovu, který se ovšem prohřešil) a pokračuje celými dějinami církve v jednání těch, kdo vzali vážně, že součástí křestního pomazání je i účast na prorockém poslání církve. Moc si ráda nasazuje svatozář a čichá vůni kadidla. Muži a ženy Boží se však sklání pouze před Hospodinem. Jemu buď sláva a čest navěky věků.

Proslovy a kázání

19. listopadu 2016 Proslovy
PONTIFICI 2016
.
17. listopadu 2016 Proslovy
PEVNÝ NÁROD V PEVNÉ ZEMI
.
3. března 2016 Proslovy
HLEDÁNÍ EVROPSKÉ IDENTITY
.
5. prosince 2015 Proslovy
PAKT Z KATAKOMB
.
18. září 2015 Proslovy
REQUIEM ZA PROF. RADIMA PALOUŠE
.
28. března 2015 Proslovy
Pozdrav účastníkům shromáždění na podporu našeho členství v NATO
.
8. prosince 2014 Proslovy
PŘEDNÁŠKA NA UK PŘI TEMPLETON DAY
.
13. listopadu 2014 Proslovy
JEŽÍŠŮV PŘÍBĚH ZŮSTÁVÁ OTEVŘENÝ
.
6. listopadu 2014 Proslovy
EVROPA DNEŠKA A ZÍTŘKA POTŘEBUJE VELKÉ EVROPANY (oxfordská přednáška)
.
14. května 2014 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEVZETÍ TEMPLETONOVY CENY V LONDÝNĚ
.
13. března 2014 Proslovy
TEMPLETONOVA CENA
.
2. října 2013 Proslovy
VÍTĚZSTVÍ PRAVDY MEZI ILUZÍ A NADĚJÍ (Nedokončená revoluce Václava Havla)
.
23. dubna 2011 Proslovy
POZDRAV ÚČASTNÍKŮM BOHOSLUŽBY V KRUPCE
.
8. května 2010 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEDÁVÁNÍ CEN PAMĚTI NÁRODA
.
6. května 2010 Proslovy
PROJEV K ROZŠÍŘENÉMU ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA
.
12. listopadu 2009 Proslovy
PROMLUVA V BRNĚNSKÉ KATEDRÁLE PŘI POŘADU K VÝROČÍ SVATOŘEČENÍ ANEŽKY ČESKÉ
.
5. března 2009 Proslovy
REFERÁTY NA MEZINÁRODNÍM KŘESŤANSKO-ŽIDOVSKÉM SETKÁNÍ V KRAKOVĚ
.
25. prosince 2008 Proslovy
PROJEV O KARLU ČAPKOVI
.
10. ledna 2008 Proslovy
MEZINÁBOŽENSKÝ DIALOG MEZI VÝZVOU A REALITOU
.
1. listopadu 2007 Proslovy
ŽIDÉ, KŘESŤANÉ A KULTURA PAMĚTI
.
1. června 2007 Proslovy
CELOEVROPSKÁ KONFERENCE „ČLOVĚK – CESTA PRO EVROPU“
.
12. května 2007 Proslovy
PROSLOV PŘI PIETNÍM AKTU KONFEDERACE POLITICKÝCH VĚZŇŮ ZA OBĚTI KOMUNISMU NA MOTOLSKÉM HŘBITOVĚ
.
4. listopadu 2005 Proslovy
DUCHOVNÍ ZKUŠENOST EVROPY
.
16. září 2005 Proslovy
MODLITBA TOHOTO VEČERA
.
30. ledna 2003 Proslovy
POCTA VÁCLAVU HAVLOVI
.
8. února 2002 Proslovy
POCTA KRÁLI KOMIKŮ
.
16. října 2001 Proslovy
FORUM 2001
.
17. května 2001 Proslovy
ZAHÁJENÍ MEZINÁRODNÍ KONFERENCE ROMŮ
.
27. června 2000 Proslovy
50. VÝROČÍ POPRAVY MILADY HORÁKOVÉ
.
12. října 1998 Proslovy
FORUM 1998
.
1. října 1997 Proslovy
HOLOKAUST - POKUS O FILOZOFICKOU REFLEXI
.
1. prosince 1995 Proslovy
ADVENTNÍ PROMLUVA V PARLAMENTU (prosinec 1995)
.
27. srpna 2017 Kázání
KÝM JSEM PRO VÁS?
.
2. července 2017 Kázání
SMETANOVA LITOMYŠL 2017
.
16. dubna 2017 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2017
.
15. dubna 2017 Kázání
VELKÁ NOC 2017
.
14. dubna 2017 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2017
.
13. dubna 2017 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2017
.
9. dubna 2017 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2017
.
4. října 2016 Kázání
ZAHÁJENÍ AKADEMICKÉHO ROKU 2016/2017
.
25. září 2016 Kázání
KÁZÁNÍ O NEBI A O PEKLE
.
4. září 2016 Kázání
KŘESŤANSTVÍ JAKO ŠKOLA SVOBODY
.
28. srpna 2016 Kázání
O VNITŘNÍM BOHU, VNITŘNÍM ČLOVĚKU A PŘEDNÍCH MÍSTECH NA HOSTINĚ
.
14. srpna 2016 Kázání
O MEČI, POSVÁTNÝCH TEXTECH A TAŠCE PAPEŽE FRANTIŠKA
.
3. července 2016 Kázání
SVATÝ TOMÁŠ (Litomyš)
.
29. března 2016 Kázání
MŠE ZA OBĚTI KOMUNISTICKÉHO REŽIMU V ČÍNĚ
.
27. března 2016 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2016
.
26. března 2016 Kázání
VELKÁ NOC 2016
.
25. března 2016 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2016
.
24. března 2016 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2016
.
20. března 2016 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2016
.
14. června 2015 Kázání
REQUIEM ZA LUDVÍKA VACULÍKA
.
21. března 2015 Kázání
BŮH PŘEKVAPENÍ (kázání v Rožnově pod Radhoštěm)
.
18. března 2015 Kázání
DEN PRO KUBU (kázání v kostele sv. Martina ve zdi)
.
10. ledna 2012 Kázání
EKUMÉNA JE BOŽÍ HRA
.
20. prosince 2011 Kázání
VÍRA VÁCLAVA HAVLA
.
2. listopadu 2011 Kázání
PAMÁTKA VŠECH VĚRNÝCH ZEMŘELÝCH
.
16. října 2011 Kázání
NEDÁVEJTE CÍSAŘI, CO JE BOŽÍ
.
17. listopadu 2009 Kázání
KÁZÁNÍ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA PŘI SLAVNOSTNÍ BOHOSLUŽBĚ
.
28. května 2009 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU VÁCLAVA VAŠKO
.
25. února 2009 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI POPELCI UMĚLCŮ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA
.
6. února 2008 Kázání
PROMLUVA NA POPELEČNÍ STŘEDU
.
1. března 2006 Kázání
POPELEC UMĚLCŮ U NEJSV. SALVÁTORA
.
27. června 2004 Kázání
SVOBODA - OLTÁŘ NEZNÁMÉHO BOHA
.
22. června 2003 Kázání
DVANÁCTÁ NEDĚLE V MEZIDOBÍ
.
18. dubna 2003 Kázání
VELKÝ PÁTEK
.
9. března 2003 Kázání
PRVNÍ NEDĚLE POSTNÍ
.
15. prosince 2002 Kázání
TŘETÍ NEDĚLE ADVENTNÍ
.
2. července 2000 Kázání
UZDRAVUJÍCÍ DOTYK VÍRY
.
1. června 1999 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU ZDENKY K. A JEJÍCH DĚTÍ, ZABITÝCH PŘI SILNIČNÍM NEŠTĚSTÍ
.
7. dubna 1999 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI REKVIEM ZA IVANA DIVIŠE
.
19. července 1998 Kázání
PROMLUVA PŘI MŠI ZA PANÍ OLGU HAVLOVOU
.
11. dubna 1998 Kázání
VELKÁ NOC VZKŘÍŠENÍ
.
9. dubna 1998 Kázání
ZELENÝ ČTVRTEK
.
29. května 1997 Kázání
SLAVNOST TĚLA A KRVE PÁNĚ
.
25. prosince 1996 Kázání
SLAVNOST NAROZENÍ PÁNĚ - VE DNE
.

Kontakt

Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D.

profesor Univerzity Karlovy
ÚFaR FF UK, nám. Jana Palacha 2,
110 00 Praha 1

prezident České Křesťanské akademie
ČKA, Vyšehradská 49, 128 00 Praha 2
e-mail: tomas.halik(o)gmail.com

farář Akademické farnosti Praha
(audio archiv kázání)
Křižovnické nám., 110 00 Praha 1
e-mail: halik(o)farnostsalvator.cz

předseda rady
Centra pro studium politické filozofie, etiky a náboženství
ÚFAR FF UK

Myšlenka na den

Pracuji-li s předpokladem, že jak víra, tak nevíra mají svůj kus pravdy, pak se nechci spokojit s lacině postmoderním heslem „každý má svou pravdu!“ Zajímá-li mne „pravda nevíry“, pak ne proto, abych ji blazeovaně „uznal“, nýbrž abych jejím promyšlením a protrpěním obohatil svou víru.