T. Halíkovi byla 13. března 2014 udělena Templetonova cena.

Kázání

16. dubna 2017

SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2017

I my se musíme ptát, zda rozumíme tomu, co to znamená, že Kristus vstal z mrtvých. V nejposvátnějším dni křesťanského roku se nejprve vraťme k některým myšlenkám našich úvah Svatého týdne a pokusme se je trochu prohloubit.

Pokusme se v době velikonoční zamyslet nad některými pojmy náboženského jazyka, které si zaslouží, abychom je zbavili dětinských představ a objevili či alespoň poodkryli skutečnou hloubku jejich smyslu. Slova jako vykoupení, hřích, vzkříšení, nebe a peklo se opakují v ústech křesťanů často tak lehce, že se stávají prázdnými, ba někdy zavádějícími frázemi.

Ta slova jsou metafory; používají to, co známe, aby nás vedlo k tomu, co neznáme. Slovo vykoupení je vzato z praxe vykupování otroků, znamená osvobození, dát svobodu, zbavit otroctví. Kristus nás učinil svobodnými, aby nás vyvedl ze žaláře hříchu. Co to znamená? Hřích znamená uzavření do svého sobectví a pýchy, odcizení od Boha a bližních. V tomto smyslu je hřích také vstupem nebo pádem do pekla.

Peklo není podzemní mučírna s kotly a čerty z pohádek, nýbrž temný stav odervanosti od Boha zvrácenou lidskou vůlí. Tento hřích působí už peklo na zemi. Pašijový příběh i dnešní pašije násilí v mnoha koutech světa jsou takovým obrazem pozemského pekla. Církev nás učí, že setrvá-li člověk v tomto stavu existenciálního ne vůči Bohu a bližnímu i ve smrti, pak tato odervanost od Boha dostává tragickou tíhu věčnosti. Pak už nejde pouze o peklo na zemi.

Apoštolské vyznání víry shrnuje pašijový příběh slovy: Sestoupil do pekel. Řekli jsme si, že Ježíšův výkřik na kříži „Bože můj, proč jsi mě opustil?“, tato rána do srdce, dává nahlédnout do tohoto pekla, pokušení k zoufalství, ztráty veškeré naděje; už Dante popisuje vstup do pekla s nápisem „Lasciate ogni speranza“ – Vzdejte se veškeré naděje! Dodali jsme však, že Ježíš na kříži to pokušení k zoufalství, toto peklo překonává. Jeho výkřik není výrazem zoufalství, nýbrž má podobu otázky. Proč? Otázky adresované Bohu otci – čili tato otázka je modlitbou.

Řekli jsme si dnes v noci, že slovo vzkříšení znamená Boží odpověď na tuto Ježíšovu bolestnou otázku. To, co opisujeme slovy vzkříšení a zmrtvýchvstání, není odpověď na zvědavou otázku, co se přihodilo s Ježíšovou mrtvolou. Je to tajemná Boží odpověď na Ježíšovu otázku z hlubin utrpení: Proč to všechno? Pokusili jsme se o interpretaci této Boží odpovědi: Proto, aby Bůh byl s námi v Kristu nyní novým způsobem. Mocnosti zla se snažily Ježíše odstranit; Bůh ho vrací znovu do hry.

Ježíš se nevrací do tohoto života podrobeného smrti, Ježíš žije ve víře a svědectví svých učedníků, žije v jejich společenství: Kde jsou dva nebo tři ve jménu mém, tam jsem já uprostřed nich; žije ve svém slově, žije ve svátostech církve. Ale žije i za hranicemi církve – především v potřebných, kteří čekají na naši blízkost a solidaritu: Cokoliv jste učinili nejmenšímu z mých bratří, mně jste učinili.

Křest zcela jedinečným způsobem spojuje člověka s Kristem, je nezrušitelným znamením, že pokřtěný patří ke Kristu na věky. Avšak Kristus svým vtělením vzal na sebe lidství nás všech – každý (ano, i nepokřtěný, i nevěřící) má skrze své lidství (už tím, že je člověkem) určitý, zatím anonymní, nereflektovaný, neuvědomovaný vztah ke Kristu. Čím je ve svém lidství autentičtější, čím je lidštější, tím je blíže Bohu – i když si to třeba neuvědomuje. Obrácení, metanoia, proměna – znamená vlastně objev tohoto Krista, který je přítomen v člověku. Víra znamená dát mu vědomě prostor ve svém životě. Křest znamená otevření brány a zpečetění této skutečnosti. Svátost biřmování navazující na křest (a u těch, které křtíme jako děti, pak potvrzující jejich dospělé ano jejich křtu) je výrazem právě tohoto zpečetění. Eucharistie je slavnostní hostina smlouvy, smlouvy nové a věčné.

Je-li uzavření do sobectví a pýchy, odcizení od lásky k Bohu a člověku, odtržení vůle člověka od vůle Boží peklem už na zemi, pak ono otevření se Kristu ve víře, v naději, v lásce (zvláště to, které je slaveno a prožíváno ve svátostech) je už nebe na zemi. Kdo věrně setrvává na této cestě, o tom smíme věřit, že projde jako Ježíš vítězně i skrze bránu smrti – k velikonoční radosti bez konce. Amen.


K poslechu v audio archivu Akademické farnosti
Cyklus postních zamyšlení
Zpět na Rozcestník velikonočních kázání

Proslovy a kázání

1. července 2018 Proslovy
RŮŽOVÝ PALOUČEK 2018
.
10. března 2018 Proslovy
K VÝROČÍ JANA MASARYKA
.
9. března 2018 Proslovy
POZDRAV ÚČASTNÍKŮM DEMONSTRACE PŘED VELVYSLANECTVÍM SR
.
17. listopadu 2017 Proslovy
POSELSTVÍ K 17. LISTOPADU
.
19. listopadu 2016 Proslovy
PONTIFICI 2016
.
17. listopadu 2016 Proslovy
PEVNÝ NÁROD V PEVNÉ ZEMI
.
3. března 2016 Proslovy
HLEDÁNÍ EVROPSKÉ IDENTITY
.
5. prosince 2015 Proslovy
PAKT Z KATAKOMB
.
18. září 2015 Proslovy
REQUIEM ZA PROF. RADIMA PALOUŠE
.
28. března 2015 Proslovy
Pozdrav účastníkům shromáždění na podporu našeho členství v NATO
.
8. prosince 2014 Proslovy
PŘEDNÁŠKA NA UK PŘI TEMPLETON DAY
.
13. listopadu 2014 Proslovy
JEŽÍŠŮV PŘÍBĚH ZŮSTÁVÁ OTEVŘENÝ
.
6. listopadu 2014 Proslovy
EVROPA DNEŠKA A ZÍTŘKA POTŘEBUJE VELKÉ EVROPANY (oxfordská přednáška)
.
14. května 2014 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEVZETÍ TEMPLETONOVY CENY V LONDÝNĚ
.
13. března 2014 Proslovy
TEMPLETONOVA CENA
.
2. října 2013 Proslovy
VÍTĚZSTVÍ PRAVDY MEZI ILUZÍ A NADĚJÍ (Nedokončená revoluce Václava Havla)
.
23. dubna 2011 Proslovy
POZDRAV ÚČASTNÍKŮM BOHOSLUŽBY V KRUPCE
.
8. května 2010 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEDÁVÁNÍ CEN PAMĚTI NÁRODA
.
6. května 2010 Proslovy
PROJEV K ROZŠÍŘENÉMU ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA
.
12. listopadu 2009 Proslovy
PROMLUVA V BRNĚNSKÉ KATEDRÁLE PŘI POŘADU K VÝROČÍ SVATOŘEČENÍ ANEŽKY ČESKÉ
.
5. března 2009 Proslovy
REFERÁTY NA MEZINÁRODNÍM KŘESŤANSKO-ŽIDOVSKÉM SETKÁNÍ V KRAKOVĚ
.
25. prosince 2008 Proslovy
PROJEV O KARLU ČAPKOVI
.
10. ledna 2008 Proslovy
MEZINÁBOŽENSKÝ DIALOG MEZI VÝZVOU A REALITOU
.
1. listopadu 2007 Proslovy
ŽIDÉ, KŘESŤANÉ A KULTURA PAMĚTI
.
1. června 2007 Proslovy
CELOEVROPSKÁ KONFERENCE „ČLOVĚK – CESTA PRO EVROPU“
.
12. května 2007 Proslovy
PROSLOV PŘI PIETNÍM AKTU KONFEDERACE POLITICKÝCH VĚZŇŮ ZA OBĚTI KOMUNISMU NA MOTOLSKÉM HŘBITOVĚ
.
4. listopadu 2005 Proslovy
DUCHOVNÍ ZKUŠENOST EVROPY
.
16. září 2005 Proslovy
MODLITBA TOHOTO VEČERA
.
30. ledna 2003 Proslovy
POCTA VÁCLAVU HAVLOVI
.
8. února 2002 Proslovy
POCTA KRÁLI KOMIKŮ
.
16. října 2001 Proslovy
FORUM 2001
.
17. května 2001 Proslovy
ZAHÁJENÍ MEZINÁRODNÍ KONFERENCE ROMŮ
.
27. června 2000 Proslovy
50. VÝROČÍ POPRAVY MILADY HORÁKOVÉ
.
12. října 1998 Proslovy
FORUM 1998
.
1. října 1997 Proslovy
HOLOKAUST - POKUS O FILOZOFICKOU REFLEXI
.
1. prosince 1995 Proslovy
ADVENTNÍ PROMLUVA V PARLAMENTU (prosinec 1995)
.
29. července 2018 Kázání
BYL JSEM UPRCHLÍK, A NEUJALI JSTE SE MNE...
.
5. července 2018 Kázání
SVÁTEK CYRILA A METODĚJE - SMETANOVA LITOMYŠL 2018
.
3. června 2018 Kázání
PODĚKOVÁNÍ ZA 70 LET ŽIVOTA
.
31. března 2018 Kázání
VELKÁ NOC 2018
.
30. března 2018 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2018
.
29. března 2018 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2018
.
27. srpna 2017 Kázání
KÝM JSEM PRO VÁS?
.
2. července 2017 Kázání
SMETANOVA LITOMYŠL 2017
.
16. dubna 2017 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2017
.
15. dubna 2017 Kázání
VELKÁ NOC 2017
.
14. dubna 2017 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2017
.
13. dubna 2017 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2017
.
9. dubna 2017 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2017
.
4. října 2016 Kázání
ZAHÁJENÍ AKADEMICKÉHO ROKU 2016/2017
.
25. září 2016 Kázání
KÁZÁNÍ O NEBI A O PEKLE
.
4. září 2016 Kázání
KŘESŤANSTVÍ JAKO ŠKOLA SVOBODY
.
28. srpna 2016 Kázání
O VNITŘNÍM BOHU, VNITŘNÍM ČLOVĚKU A PŘEDNÍCH MÍSTECH NA HOSTINĚ
.
14. srpna 2016 Kázání
O MEČI, POSVÁTNÝCH TEXTECH A TAŠCE PAPEŽE FRANTIŠKA
.
3. července 2016 Kázání
SVATÝ TOMÁŠ (Litomyš)
.
29. března 2016 Kázání
MŠE ZA OBĚTI KOMUNISTICKÉHO REŽIMU V ČÍNĚ
.
27. března 2016 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2016
.
26. března 2016 Kázání
VELKÁ NOC 2016
.
25. března 2016 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2016
.
24. března 2016 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2016
.
20. března 2016 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2016
.
14. června 2015 Kázání
REQUIEM ZA LUDVÍKA VACULÍKA
.
21. března 2015 Kázání
BŮH PŘEKVAPENÍ (kázání v Rožnově pod Radhoštěm)
.
18. března 2015 Kázání
DEN PRO KUBU (kázání v kostele sv. Martina ve zdi)
.
10. ledna 2012 Kázání
EKUMÉNA JE BOŽÍ HRA
.
20. prosince 2011 Kázání
VÍRA VÁCLAVA HAVLA
.
2. listopadu 2011 Kázání
PAMÁTKA VŠECH VĚRNÝCH ZEMŘELÝCH
.
16. října 2011 Kázání
NEDÁVEJTE CÍSAŘI, CO JE BOŽÍ
.
17. listopadu 2009 Kázání
KÁZÁNÍ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA PŘI SLAVNOSTNÍ BOHOSLUŽBĚ
.
28. května 2009 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU VÁCLAVA VAŠKO
.
25. února 2009 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI POPELCI UMĚLCŮ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA
.
6. února 2008 Kázání
PROMLUVA NA POPELEČNÍ STŘEDU
.
1. března 2006 Kázání
POPELEC UMĚLCŮ U NEJSV. SALVÁTORA
.
27. června 2004 Kázání
SVOBODA - OLTÁŘ NEZNÁMÉHO BOHA
.
22. června 2003 Kázání
DVANÁCTÁ NEDĚLE V MEZIDOBÍ
.
18. dubna 2003 Kázání
VELKÝ PÁTEK
.
9. března 2003 Kázání
PRVNÍ NEDĚLE POSTNÍ
.
15. prosince 2002 Kázání
TŘETÍ NEDĚLE ADVENTNÍ
.
2. července 2000 Kázání
UZDRAVUJÍCÍ DOTYK VÍRY
.
1. června 1999 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU ZDENKY K. A JEJÍCH DĚTÍ, ZABITÝCH PŘI SILNIČNÍM NEŠTĚSTÍ
.
7. dubna 1999 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI REKVIEM ZA IVANA DIVIŠE
.
19. července 1998 Kázání
PROMLUVA PŘI MŠI ZA PANÍ OLGU HAVLOVOU
.
11. dubna 1998 Kázání
VELKÁ NOC VZKŘÍŠENÍ
.
9. dubna 1998 Kázání
ZELENÝ ČTVRTEK
.
29. května 1997 Kázání
SLAVNOST TĚLA A KRVE PÁNĚ
.
25. prosince 1996 Kázání
SLAVNOST NAROZENÍ PÁNĚ - VE DNE
.

Kontakt

Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D.

profesor Univerzity Karlovy
ÚFaR FF UK, nám. Jana Palacha 2,
110 00 Praha 1

prezident České Křesťanské akademie
ČKA, Vyšehradská 49, 128 00 Praha 2
e-mail: tomas.halik(o)gmail.com

farář Akademické farnosti Praha
(audio archiv kázání)
Křižovnické nám., 110 00 Praha 1
e-mail: halik(o)farnostsalvator.cz

předseda rady
Centra pro studium politické filozofie, etiky a náboženství
ÚFAR FF UK

předseda správní rady
Nadačního fondu Tomáše Halíka

vicepresident
Council for Research in Values and Philosophy

Myšlenka na den

Zaměřuji se více na způsob víry než na obsah víry, zajímá mne více to, jak člověk věří, než to, čemu věří. Psychologové náboženství si kladou otázku, zda se v různých systémech víry (believes) může vyskytovat obdobný typ víry (faith). Zdá se to být – zejména dnes, v době „prolínání světů“ a vzájemného ovlivnění různých náboženství – velmi pravděpodobné.