T. Halíkovi byla 13. března 2014 udělena Templetonova cena.

Kázání

25. prosince 1996

SLAVNOST NAROZENÍ PÁNĚ - VE DNE

Iz 52,7-10 Žid 1,1-6 Jan 1,1-18

Slovo se stalo tělem

Vyslechli jsme právě jeden z nejposvátnějších, nejkrásnějších, nejhlubších textů celého Písma, prolog Janova evangelia. Starověcí otcové církve v egyptské Alexandrii milovali tento text tak, že věřili, že už samo zbožné předčítání tohoto hymnu uzdravuje svět.

Už dnes v noci, když jsme uvažovali o narození Páně, jsme dotkli tohoto textu, věty, že Slovo se stalo tělem. Řekli jsme si, že na odvěkou touhu, která dřímá v hlubinách lidského srdce, touhu být bohem, postavit se na Boží místo - odpovídá v tichu vánoční noci Bůh tím, že se on sám staví na naše místo. Jeho Slovo přijímá, bere na sebe naše lidství. My, kteří bychom chtěli v adamovské pýše vystoupit na místo Boží, náhle vidíme, že Bůh ve své pokoře sestupuje na naše místo, jeho Slovo se usídlilo mezi námi, říká Janův Prolog.

Uvažovali jsme, co z toho vyplývá pro naše pojetí člověka, jaký závazek z toho plyne pro hájení lidské důstojnosti, práv a svobody. Avšak teď připojme této úvaze ještě druhou část, možná z počátku znějící jako překvapivý kontrast. Staří otcové církve - ano, právě ti teologové již zmíněné alexandrijské školy, jako byl Origenes nebo Klement Alexandrijský - neváhali učit: "Bůh se stal člověkem, aby se člověk stal Bohem."

Tedy ona touha "být bohem" je nakonec přece naplněna, ovšem ne tím adamovským způsobem, ne tím, že si člověk ve své pýše a dobyvačné vůli chce ukradnout místo, které mu nepřísluší. Naopak: Bůh se v lásce sklonil k nám: a ten, který má účast na našem lidství, nám dává účast na svém božství. To je skutečný vrchol vánoc. V každé mši říká kněz, když mísí v kalichu víno s vodou, tuto modlitbu: "dej, aby ten, který se stal účastným našeho lidství, nám dal účast na svém božství." Dej, aby naše lidství bylo tou kapičkou vody, která bude přimíšena do jiskřícího, silného vína Boží radosti a Boží slávy.

xxx

Člověk a Bůh patří tajemným způsobem k sobě. Někteří novověcí myslitelé - nejznámější z nich je Feuerbach, ale po něm to opakoval Marx i Freud a určitým způsobem i Nietzsche - tento vztah vykládali tak, že Bůh je projekcí člověka. Bůh je projekcí lidského přání a lidského strachu na nebesa.

Anebo je tomu naopak? Neříká naše víra, že člověk je projekcí Boží, že člověk je plodem Božího přání a Boží lásky? Jsme tady, protože si to Bůh přál ve své moudrosti a ve své lásce. A naše lidství učinil vrcholným tvarem svého Slova, svého sebevyjádření, jak jsme o tom meditovali dnes v noci.

Nejenom lidství Kristovo, nýbrž lidství každého z nás je tím, čím se Bůh vyjadřuje. I toto čteme u svatých otců starověké církve, když rozjímají o Božím Vtělení v Kristu: to, co platí aktuálně o Kristu, platí potencionálně o každém z nás. Boží Slovo vzalo na sebe "lidskou přirozenost", tedy ono lidství, na němž má účast každý z nás. Všimněme si dobře: mám na něm účast už tím, že je člověkem, tedy ne teprve například svou vírou, mravností či dobrými skutky. Každý člověk jakožto člověk - ano, i pohan, ateista, nejhorší hříšník - se tak svým lidstvím určitým způsobem "dotýká" tajemství Vtělení, má na něm účast.

Jistě je pro nás, kteří jsme si odvykli myslet v metafyzických kategoriích "přirozenosti", a kteří "lidství" chápeme personalisticky a individualisticky, jako konkrétní lidství určitého člověka, trochu těžké vstoupit do tohoto způsobu uvažování o "lidství jako takovém", o naší společné přirozenosti (natura), který byl myslitelům dávných století běžný. Ale ta myšlenka je natolik silná, že stojí za námahu, pokusit se jí nějak "přemyslet" či interpretovat tak, aby nám byla bližší a srozumitelnější.

xxx

Ještě se k tomuto obrazu určitě vícekrát vrátíme, ale nechme ho alespoň na chvilku zazářit i do našich vánočních meditací: drama našeho lidství, života každého z nás, se děje mezi dvěma póly. Tím prvým je "Adam": snaha člověka uloupit si božskou pozici, bezohledně a svévolně rozhodovat o tom, co je dobré a zlé, správné a špatné. Tuto "adamovskou" snahu, kterou "ratifikujeme" každým svým hříchem, nazýváme "prvotní hřích" či "dědičná vina". Druhý pól představuje "nový Adam", Kristus. V něm se Bůh sklání k člověku, staví se na "naši pozici" a otvírá prostor láskyplného setkání, ba "sjednocení" lidské a božské "přirozenosti". To je podstata Vtělení, uskutečňuje se v životě Kristově, vrcholí "novou smlouvou" v jeho krvi, kterou "ratifikujeme" svou vírou, životem v Kristu a s Kristem, životem "na ježíšovský způsob" - a také slavením eucharistie, památky naší spásy. Kristus a jeho dílo spásy je tím největším a nejvlastnějším Božím darem, na nějž odpovídáme také všemi způsoby vzájemného obdarování, pozornosti a lásky. Kéž tak činíme - a nejenom o vánocích! Amen.

Proslovy a kázání

19. listopadu 2016 Proslovy
PONTIFICI 2016
.
17. listopadu 2016 Proslovy
PEVNÝ NÁROD V PEVNÉ ZEMI
.
3. března 2016 Proslovy
HLEDÁNÍ EVROPSKÉ IDENTITY
.
5. prosince 2015 Proslovy
PAKT Z KATAKOMB
.
18. září 2015 Proslovy
REQUIEM ZA PROF. RADIMA PALOUŠE
.
28. března 2015 Proslovy
Pozdrav účastníkům shromáždění na podporu našeho členství v NATO
.
8. prosince 2014 Proslovy
PŘEDNÁŠKA NA UK PŘI TEMPLETON DAY
.
13. listopadu 2014 Proslovy
JEŽÍŠŮV PŘÍBĚH ZŮSTÁVÁ OTEVŘENÝ
.
6. listopadu 2014 Proslovy
EVROPA DNEŠKA A ZÍTŘKA POTŘEBUJE VELKÉ EVROPANY (oxfordská přednáška)
.
14. května 2014 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEVZETÍ TEMPLETONOVY CENY V LONDÝNĚ
.
13. března 2014 Proslovy
TEMPLETONOVA CENA
.
2. října 2013 Proslovy
VÍTĚZSTVÍ PRAVDY MEZI ILUZÍ A NADĚJÍ (Nedokončená revoluce Václava Havla)
.
23. dubna 2011 Proslovy
POZDRAV ÚČASTNÍKŮM BOHOSLUŽBY V KRUPCE
.
8. května 2010 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEDÁVÁNÍ CEN PAMĚTI NÁRODA
.
6. května 2010 Proslovy
PROJEV K ROZŠÍŘENÉMU ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA
.
12. listopadu 2009 Proslovy
PROMLUVA V BRNĚNSKÉ KATEDRÁLE PŘI POŘADU K VÝROČÍ SVATOŘEČENÍ ANEŽKY ČESKÉ
.
5. března 2009 Proslovy
REFERÁTY NA MEZINÁRODNÍM KŘESŤANSKO-ŽIDOVSKÉM SETKÁNÍ V KRAKOVĚ
.
25. prosince 2008 Proslovy
PROJEV O KARLU ČAPKOVI
.
10. ledna 2008 Proslovy
MEZINÁBOŽENSKÝ DIALOG MEZI VÝZVOU A REALITOU
.
1. listopadu 2007 Proslovy
ŽIDÉ, KŘESŤANÉ A KULTURA PAMĚTI
.
1. června 2007 Proslovy
CELOEVROPSKÁ KONFERENCE „ČLOVĚK – CESTA PRO EVROPU“
.
12. května 2007 Proslovy
PROSLOV PŘI PIETNÍM AKTU KONFEDERACE POLITICKÝCH VĚZŇŮ ZA OBĚTI KOMUNISMU NA MOTOLSKÉM HŘBITOVĚ
.
4. listopadu 2005 Proslovy
DUCHOVNÍ ZKUŠENOST EVROPY
.
16. září 2005 Proslovy
MODLITBA TOHOTO VEČERA
.
30. ledna 2003 Proslovy
POCTA VÁCLAVU HAVLOVI
.
8. února 2002 Proslovy
POCTA KRÁLI KOMIKŮ
.
16. října 2001 Proslovy
FORUM 2001
.
17. května 2001 Proslovy
ZAHÁJENÍ MEZINÁRODNÍ KONFERENCE ROMŮ
.
27. června 2000 Proslovy
50. VÝROČÍ POPRAVY MILADY HORÁKOVÉ
.
12. října 1998 Proslovy
FORUM 1998
.
1. října 1997 Proslovy
HOLOKAUST - POKUS O FILOZOFICKOU REFLEXI
.
1. prosince 1995 Proslovy
ADVENTNÍ PROMLUVA V PARLAMENTU (prosinec 1995)
.
27. srpna 2017 Kázání
KÝM JSEM PRO VÁS?
.
2. července 2017 Kázání
SMETANOVA LITOMYŠL 2017
.
16. dubna 2017 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2017
.
15. dubna 2017 Kázání
VELKÁ NOC 2017
.
14. dubna 2017 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2017
.
13. dubna 2017 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2017
.
9. dubna 2017 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2017
.
4. října 2016 Kázání
ZAHÁJENÍ AKADEMICKÉHO ROKU 2016/2017
.
25. září 2016 Kázání
KÁZÁNÍ O NEBI A O PEKLE
.
4. září 2016 Kázání
KŘESŤANSTVÍ JAKO ŠKOLA SVOBODY
.
28. srpna 2016 Kázání
O VNITŘNÍM BOHU, VNITŘNÍM ČLOVĚKU A PŘEDNÍCH MÍSTECH NA HOSTINĚ
.
14. srpna 2016 Kázání
O MEČI, POSVÁTNÝCH TEXTECH A TAŠCE PAPEŽE FRANTIŠKA
.
3. července 2016 Kázání
SVATÝ TOMÁŠ (Litomyš)
.
29. března 2016 Kázání
MŠE ZA OBĚTI KOMUNISTICKÉHO REŽIMU V ČÍNĚ
.
27. března 2016 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2016
.
26. března 2016 Kázání
VELKÁ NOC 2016
.
25. března 2016 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2016
.
24. března 2016 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2016
.
20. března 2016 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2016
.
14. června 2015 Kázání
REQUIEM ZA LUDVÍKA VACULÍKA
.
21. března 2015 Kázání
BŮH PŘEKVAPENÍ (kázání v Rožnově pod Radhoštěm)
.
18. března 2015 Kázání
DEN PRO KUBU (kázání v kostele sv. Martina ve zdi)
.
10. ledna 2012 Kázání
EKUMÉNA JE BOŽÍ HRA
.
20. prosince 2011 Kázání
VÍRA VÁCLAVA HAVLA
.
2. listopadu 2011 Kázání
PAMÁTKA VŠECH VĚRNÝCH ZEMŘELÝCH
.
16. října 2011 Kázání
NEDÁVEJTE CÍSAŘI, CO JE BOŽÍ
.
17. listopadu 2009 Kázání
KÁZÁNÍ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA PŘI SLAVNOSTNÍ BOHOSLUŽBĚ
.
28. května 2009 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU VÁCLAVA VAŠKO
.
25. února 2009 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI POPELCI UMĚLCŮ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA
.
6. února 2008 Kázání
PROMLUVA NA POPELEČNÍ STŘEDU
.
1. března 2006 Kázání
POPELEC UMĚLCŮ U NEJSV. SALVÁTORA
.
27. června 2004 Kázání
SVOBODA - OLTÁŘ NEZNÁMÉHO BOHA
.
22. června 2003 Kázání
DVANÁCTÁ NEDĚLE V MEZIDOBÍ
.
18. dubna 2003 Kázání
VELKÝ PÁTEK
.
9. března 2003 Kázání
PRVNÍ NEDĚLE POSTNÍ
.
15. prosince 2002 Kázání
TŘETÍ NEDĚLE ADVENTNÍ
.
2. července 2000 Kázání
UZDRAVUJÍCÍ DOTYK VÍRY
.
1. června 1999 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU ZDENKY K. A JEJÍCH DĚTÍ, ZABITÝCH PŘI SILNIČNÍM NEŠTĚSTÍ
.
7. dubna 1999 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI REKVIEM ZA IVANA DIVIŠE
.
19. července 1998 Kázání
PROMLUVA PŘI MŠI ZA PANÍ OLGU HAVLOVOU
.
11. dubna 1998 Kázání
VELKÁ NOC VZKŘÍŠENÍ
.
9. dubna 1998 Kázání
ZELENÝ ČTVRTEK
.
29. května 1997 Kázání
SLAVNOST TĚLA A KRVE PÁNĚ
.
25. prosince 1996 Kázání
SLAVNOST NAROZENÍ PÁNĚ - VE DNE
.

Kontakt

Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D.

profesor Univerzity Karlovy
ÚFaR FF UK, nám. Jana Palacha 2,
110 00 Praha 1

prezident České Křesťanské akademie
ČKA, Vyšehradská 49, 128 00 Praha 2
e-mail: tomas.halik(o)gmail.com

farář Akademické farnosti Praha
(audio archiv kázání)
Křižovnické nám., 110 00 Praha 1
e-mail: halik(o)farnostsalvator.cz

předseda rady
Centra pro studium politické filozofie, etiky a náboženství
ÚFAR FF UK

Myšlenka na den

Pracuji-li s předpokladem, že jak víra, tak nevíra mají svůj kus pravdy, pak se nechci spokojit s lacině postmoderním heslem „každý má svou pravdu!“ Zajímá-li mne „pravda nevíry“, pak ne proto, abych ji blazeovaně „uznal“, nýbrž abych jejím promyšlením a protrpěním obohatil svou víru.