T. Halíkovi byla 13. března 2014 udělena Templetonova cena.

Kázání

9. dubna 2017

KVĚTNÁ NEDĚLE 2017

Stojíme opět v bráně Velikonoc, vcházíme do příběhu. Proč jste vlastně neopustil církev? – ptali se lidé jednoho amerického kněze, který ze své velmi hořké zkušenosti psal velmi hořké knihy o církvi. A on jim odpověděl: Protože církev má velké příběhy! Tohle je ten největší, nejsilnější z nich.

Dnes na mnoha místech probíhají pašijové hry, lidé naslouchají Bachovým pašijím, televize pouští filmy o Ježíšovi. Účastní se toho lidé i v době, kdy mnozí nemají vztah k církvi, nevěří v Ježíšovo božství, nevěří v Boha ani posmrtný život. Ten příběh překračuje všechny hranice, zdaleka už není jenom naším majetkem, zdaleka už nemáme monopol na jeho výklad. Jeden z těch filmů, Gibsonovo Utrpení Krista (film, vůči kterému bych měl spoustu teologických námitek), plnil kina nejenom v křesťanských zemích, ale také v muslimských. Ježíšův příběh překračuje hranice.

Není tu jeden jediný správný výklad. Už to, že v Novém zákoně máme čtyři verze, které se v mnohém rozcházejí, nám ukazuje, že nejde o reportáž, která má zachytit do detailu, jak to bylo, ale že jde o svědectví, jak se tento příběh dotkl různých posluchačů. Ano, ta míra a způsob správnosti výkladu je v tom, jakým způsobem nás ten příběh zasáhne a vtáhne, jakým způsobem do něj vejdeme a on do nás. To se může dít různými způsoby; proto ho také čteme každý rok. Možná že někdy má výhodu ten, kdo přichází zvnějšku a slyší ho poprvé, protože my sami jsme často už desenzibilizováni tím, že jsme ho slyšeli tolikrát. Ano, někdy se člověku dotkne jeho emocí, někdy se dotkne jeho představivosti, jindy v něm vyvolá spoustu asociací a myšlenek. Jindy připomene něco z toho, co vidíme v dnešním světě – ano, i v dnešním světě jsou mnohá pole krve, jsou mnohé stříbrné, které jsou vypláceny za zradu. Jsou mnohé nevinné oběti. Ano, zlo, které dnes nás ohrožuje možná nejvíc, se vyznačuje tím, že si hledá nevinné oběti. Tenhle příběh o nevinné oběti je stále aktuální. Tenhle příběh nastavuje zrcadlo našemu světu i nám samým: Některý rok se vidíme v Petrovi, který se holedbal – a zapřel dřív, než kohout zakokrhal. Jindy se vidíme v tom Pilátovi, který čeká na odpověď – a žádnou nedostane. V Janově evangeliu Ježíš odpovídá Pilátovi a mnohým; v Matoušově, jak jsme slyšeli, Ježíš mlčí. Ale na rozdíl od Janova evangelia, kde Ježíšova slova na kříži končí vítězným: Dokonáno jest, Matouš zaznamenává slovo, které je temné: Bože můj, proč jsi mě opustil? Někdy se nás tento příběh dotýká právě touto temno větou. Budeme o ní mluvit jistě ještě na Velký pátek, neboť ona vede do hloubky. Ona je otázkou, na kterou Ježíš čeká odpověď od svého Otce – a ta odpověď přijde ve velikonočním ránu.

Ano, tenhleten příběh je nedokončený příběh, ale příběh Ježíšův v našem světě je svým způsobem stále nedokončený. Ježíšův příběh přichází k našemu životu a chce, abychom my do něj vstoupili, abychom my z něj vzali něco, co rozehrajeme v tom našem specifickém, vlastním příběhu. Ježíš stojí u dveří a klepe, čteme v Písmu. Tenhleten příběh stojí znovu u našich dveří, nastavuje zrcadlo našemu světu, nastavuje zrcadlo i nám. Řekli jsme si před několika dny, že Ježíš tím, že nechal na sebe dopadnout ten hněv a zlobu druhých, aniž by je vrátil, je tím nezkaleným zrcadlem, které je nastaveno zlu. V kterém můžeme vidět zlo v celé jeho nahotě, bez omluv a výmluv. A je řečeno: Pohlédli na toho, kterého probodli. A je psáno také: Jeho ranami jsme byli uzdraveni. Ano, to jsou ty velké hádanky tohoto příběhu.

O mnohých Velikonocích jsem připomínal onu starou pověst, kterou zaznamenává Erben ve své básni Poklad: Že při čtení pašijí se otvírají poklady, pukají skály. Kéž bychom vstoupili do tohoto dramatu Velikonoc tak, aby to, co je v nás kamenné a ztvrdlé, puklo; aby se objevily poklady. Protože ten příběh otvírá také něco v nás – to je právě ten důvod, proč mu často rozumějí lidé přes všechny hranice, proč ten příběh přerůstá i viditelné hranice církve. Protože se dotýká něčeho, co je syrově lidské. A my věříme, že tam, kde je člověk nejvíce člověkem, se dotýká Boha, je spojen s Bohem.

V úvodní modlitbě dnešní bohoslužby jsme prosili, abychom prošli tímto týdnem rozjímání o Ježíšově cestě kříže a o Ježíšově oběti tak, abychom měli účast na jeho vzkříšení. Ano, i to je záhadná věta. Máme vejít do tohoto příběhu a i dnešní první čtení nám naznačilo něco o tom, jakým způsobem můžeme nechat přijít k nám tenhleten příběh: Pán svému učedníku otvírá uši, otvírá mu sluch. A nedávno o jedné postní neděli jsme četli o tom, jak Ježíš otvírá oči slepých. To je obraz vidění víry, to je obraz slyšení víry. Víra nás senzibilizuje, činí nás schopnými vidět to, co bez ní vidět nemůžeme; slyšet to, čemu bychom bez ní nerozuměli. Náš zrak a sluch – a tady ten tělesný zrak a sluch je jenom obrazem oné otevřenosti pro smysl příběhu, pro smysl, kterým se k nám a k našim smyslům obrací Bůh – k těm našim vnitřním smyslům, k té naší vnitřní otevřenosti, o tu se uchází tento dramatický příběh – abychom měli účast na jeho vzkříšení.

I o tom budeme v těchto dnech přemýšlet, co to znamená mít účast na Kristově vzkříšení, co to znamená mít účast na onom pohybu, kterým život vítězí nad smrtí, kterým Kristus přemáhá ten kámen, který je přivalen zlobou k jeho hrobu. Ano, tím měl ten příběh skončit – přivalili kámen, zapečetili ho a postavili stráž. A ti, kteří se dívají na ten příběh, aniž by se jim otevřely oči, aniž by se jim otevřel sluch, tak končí touto větou. A my prosíme o to, abychom směli jít ještě dál, my prosíme o to, aby i z našeho srdce byl odvalen kámen, abychom měli účast na Kristově vítězství nad tmou, abychom vstoupili do jeho světla, abychom byli jeho světlem. K tomu všemu nám má dopomáhat bohatá symbolika liturgie tohoto Svatého týdne. Vstupme do ní tedy s pozorným otevřeným srdcem, s otevřenýma očima srdce, s otevřeným sluchem, abychom rozuměli. Amen.


K poslechu v audio archivu Akademické farnosti
Cyklus postních zamyšlení
Zpět na Rozcestník velikonočních kázání

Proslovy a kázání

17. listopadu 2017 Proslovy
POSELSTVÍ K 17. LISTOPADU
.
19. listopadu 2016 Proslovy
PONTIFICI 2016
.
17. listopadu 2016 Proslovy
PEVNÝ NÁROD V PEVNÉ ZEMI
.
3. března 2016 Proslovy
HLEDÁNÍ EVROPSKÉ IDENTITY
.
5. prosince 2015 Proslovy
PAKT Z KATAKOMB
.
18. září 2015 Proslovy
REQUIEM ZA PROF. RADIMA PALOUŠE
.
28. března 2015 Proslovy
Pozdrav účastníkům shromáždění na podporu našeho členství v NATO
.
8. prosince 2014 Proslovy
PŘEDNÁŠKA NA UK PŘI TEMPLETON DAY
.
13. listopadu 2014 Proslovy
JEŽÍŠŮV PŘÍBĚH ZŮSTÁVÁ OTEVŘENÝ
.
6. listopadu 2014 Proslovy
EVROPA DNEŠKA A ZÍTŘKA POTŘEBUJE VELKÉ EVROPANY (oxfordská přednáška)
.
14. května 2014 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEVZETÍ TEMPLETONOVY CENY V LONDÝNĚ
.
13. března 2014 Proslovy
TEMPLETONOVA CENA
.
2. října 2013 Proslovy
VÍTĚZSTVÍ PRAVDY MEZI ILUZÍ A NADĚJÍ (Nedokončená revoluce Václava Havla)
.
23. dubna 2011 Proslovy
POZDRAV ÚČASTNÍKŮM BOHOSLUŽBY V KRUPCE
.
8. května 2010 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEDÁVÁNÍ CEN PAMĚTI NÁRODA
.
6. května 2010 Proslovy
PROJEV K ROZŠÍŘENÉMU ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA
.
12. listopadu 2009 Proslovy
PROMLUVA V BRNĚNSKÉ KATEDRÁLE PŘI POŘADU K VÝROČÍ SVATOŘEČENÍ ANEŽKY ČESKÉ
.
5. března 2009 Proslovy
REFERÁTY NA MEZINÁRODNÍM KŘESŤANSKO-ŽIDOVSKÉM SETKÁNÍ V KRAKOVĚ
.
25. prosince 2008 Proslovy
PROJEV O KARLU ČAPKOVI
.
10. ledna 2008 Proslovy
MEZINÁBOŽENSKÝ DIALOG MEZI VÝZVOU A REALITOU
.
1. listopadu 2007 Proslovy
ŽIDÉ, KŘESŤANÉ A KULTURA PAMĚTI
.
1. června 2007 Proslovy
CELOEVROPSKÁ KONFERENCE „ČLOVĚK – CESTA PRO EVROPU“
.
12. května 2007 Proslovy
PROSLOV PŘI PIETNÍM AKTU KONFEDERACE POLITICKÝCH VĚZŇŮ ZA OBĚTI KOMUNISMU NA MOTOLSKÉM HŘBITOVĚ
.
4. listopadu 2005 Proslovy
DUCHOVNÍ ZKUŠENOST EVROPY
.
16. září 2005 Proslovy
MODLITBA TOHOTO VEČERA
.
30. ledna 2003 Proslovy
POCTA VÁCLAVU HAVLOVI
.
8. února 2002 Proslovy
POCTA KRÁLI KOMIKŮ
.
16. října 2001 Proslovy
FORUM 2001
.
17. května 2001 Proslovy
ZAHÁJENÍ MEZINÁRODNÍ KONFERENCE ROMŮ
.
27. června 2000 Proslovy
50. VÝROČÍ POPRAVY MILADY HORÁKOVÉ
.
12. října 1998 Proslovy
FORUM 1998
.
1. října 1997 Proslovy
HOLOKAUST - POKUS O FILOZOFICKOU REFLEXI
.
1. prosince 1995 Proslovy
ADVENTNÍ PROMLUVA V PARLAMENTU (prosinec 1995)
.
27. srpna 2017 Kázání
KÝM JSEM PRO VÁS?
.
2. července 2017 Kázání
SMETANOVA LITOMYŠL 2017
.
16. dubna 2017 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2017
.
15. dubna 2017 Kázání
VELKÁ NOC 2017
.
14. dubna 2017 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2017
.
13. dubna 2017 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2017
.
9. dubna 2017 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2017
.
4. října 2016 Kázání
ZAHÁJENÍ AKADEMICKÉHO ROKU 2016/2017
.
25. září 2016 Kázání
KÁZÁNÍ O NEBI A O PEKLE
.
4. září 2016 Kázání
KŘESŤANSTVÍ JAKO ŠKOLA SVOBODY
.
28. srpna 2016 Kázání
O VNITŘNÍM BOHU, VNITŘNÍM ČLOVĚKU A PŘEDNÍCH MÍSTECH NA HOSTINĚ
.
14. srpna 2016 Kázání
O MEČI, POSVÁTNÝCH TEXTECH A TAŠCE PAPEŽE FRANTIŠKA
.
3. července 2016 Kázání
SVATÝ TOMÁŠ (Litomyš)
.
29. března 2016 Kázání
MŠE ZA OBĚTI KOMUNISTICKÉHO REŽIMU V ČÍNĚ
.
27. března 2016 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2016
.
26. března 2016 Kázání
VELKÁ NOC 2016
.
25. března 2016 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2016
.
24. března 2016 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2016
.
20. března 2016 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2016
.
14. června 2015 Kázání
REQUIEM ZA LUDVÍKA VACULÍKA
.
21. března 2015 Kázání
BŮH PŘEKVAPENÍ (kázání v Rožnově pod Radhoštěm)
.
18. března 2015 Kázání
DEN PRO KUBU (kázání v kostele sv. Martina ve zdi)
.
10. ledna 2012 Kázání
EKUMÉNA JE BOŽÍ HRA
.
20. prosince 2011 Kázání
VÍRA VÁCLAVA HAVLA
.
2. listopadu 2011 Kázání
PAMÁTKA VŠECH VĚRNÝCH ZEMŘELÝCH
.
16. října 2011 Kázání
NEDÁVEJTE CÍSAŘI, CO JE BOŽÍ
.
17. listopadu 2009 Kázání
KÁZÁNÍ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA PŘI SLAVNOSTNÍ BOHOSLUŽBĚ
.
28. května 2009 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU VÁCLAVA VAŠKO
.
25. února 2009 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI POPELCI UMĚLCŮ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA
.
6. února 2008 Kázání
PROMLUVA NA POPELEČNÍ STŘEDU
.
1. března 2006 Kázání
POPELEC UMĚLCŮ U NEJSV. SALVÁTORA
.
27. června 2004 Kázání
SVOBODA - OLTÁŘ NEZNÁMÉHO BOHA
.
22. června 2003 Kázání
DVANÁCTÁ NEDĚLE V MEZIDOBÍ
.
18. dubna 2003 Kázání
VELKÝ PÁTEK
.
9. března 2003 Kázání
PRVNÍ NEDĚLE POSTNÍ
.
15. prosince 2002 Kázání
TŘETÍ NEDĚLE ADVENTNÍ
.
2. července 2000 Kázání
UZDRAVUJÍCÍ DOTYK VÍRY
.
1. června 1999 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU ZDENKY K. A JEJÍCH DĚTÍ, ZABITÝCH PŘI SILNIČNÍM NEŠTĚSTÍ
.
7. dubna 1999 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI REKVIEM ZA IVANA DIVIŠE
.
19. července 1998 Kázání
PROMLUVA PŘI MŠI ZA PANÍ OLGU HAVLOVOU
.
11. dubna 1998 Kázání
VELKÁ NOC VZKŘÍŠENÍ
.
9. dubna 1998 Kázání
ZELENÝ ČTVRTEK
.
29. května 1997 Kázání
SLAVNOST TĚLA A KRVE PÁNĚ
.
25. prosince 1996 Kázání
SLAVNOST NAROZENÍ PÁNĚ - VE DNE
.

Kontakt

Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D.

profesor Univerzity Karlovy
ÚFaR FF UK, nám. Jana Palacha 2,
110 00 Praha 1

prezident České Křesťanské akademie
ČKA, Vyšehradská 49, 128 00 Praha 2
e-mail: tomas.halik(o)gmail.com

farář Akademické farnosti Praha
(audio archiv kázání)
Křižovnické nám., 110 00 Praha 1
e-mail: halik(o)farnostsalvator.cz

předseda rady
Centra pro studium politické filozofie, etiky a náboženství
ÚFAR FF UK

Myšlenka na den

Víra je nadějí na osvobození z nejtěžšího žaláře, do nějž může být člověk uvržen, z žaláře vlastního já, posedlostí sebou a bezvýchodným kroužením kolem sebe.