T. Halíkovi byla 13. března 2014 udělena Templetonova cena.

Kázání

25. března 2016

VELKÝ PÁTEK 2016

Řekli jsme si v bráně letošních Velikonoc: Květy Květné neděle brzy vadnou. Volání slávy (Hosana Synu Davidovu) se během několika dní v ústech zástupů mění v „Ukřižuj, ukřižuj ho!“ Lidé v davu snadno mění nálady a názory. Řekli jsme si v bráně letošních Velikonoc: Je zlý čas. Nejen ulice Jeruzaléma, ale mnohá místa Země dnes skrápí pot a krev. Řev davu a hesla těch, kteří davem manipulují, jsou slyšet i na našich ulicích. Málokdy ke mně tak silně jako letos promlouvala věta z pašijí: To je vaše hodina, vláda tmy. Ale Kristus i za nás prosil, aby naše víra nezanikla. Ano, jsou chvíle v životě člověka, a jsou chvíle v dějinách, kdy je naše víra křižována. Kdy je naše naděje tvrdě zkoušena. Kdy je naše láska – tváří v tvář zlobě a násilí – vystavena silnému pokušení. Zlo je zlé nejen tím, že působí bolestné rány, zlo je nebezpečné tím, že je nakažlivé. Nenávist nad námi vítězí tehdy, když i my začneme nenávidět. Kristus na kříži ukazuje nesnadnou, nicméně jedinou spásnou cestu: Otče, odpusť jim, neboť nevědí, co činí. Zlo zaslepuje. Lidé, kteří se nechávají strhnout zlem a nenávistí, nedokážou vidět konce své cesty. Zlo má sebezáhubný charakter, ničí mnoho, ale nakonec zničí samo sebe. Lidé, kteří se upsali zlu, to nevědí a nechtějí vědět.

Zlé a těžké doby plodí strach. Také strach zaslepuje. Lidé hledají ve světě objekty strachu, ale pravá příčina strachu je vždy uvnitř člověka. Pravá příčina strachu nejsou věci ve světě, ale nedostatek víry a lásky v našem srdci. „Dokonalá láska zahání strach,“ říká Písmo. „Proč se bojíte, malověrní?“ ptá se Ježíš.

Ježíš na cestě kříže měl mnoho důvodů k strachu. Poznal trýzeň úzkosti v temnotě zahrady Getsemanské. Ale překonal strach aktem důvěry: tím, že vložil svou vůli do vůle Otcovy: Ne má, ale Tvá vůle se staň.

Starosti, obavy, úzkosti, ba strach jsou přirozené reakce lidí v nebezpečných dobách, avšak naše víra nás zavazuje: Nesmíme nikdy pustit strach ke kormidlu našeho života, našeho smýšlení a jednání. Církevní otec Lactantius napsal: Bez statečnosti jsou všechny ctnosti jako vdovy.

Ano, i Ježíšova důvěra je v určitém okamžiku ukřižována. Ježíš na kříži volá: Bože můj, proč jsi mne opustil? Tato věta vypadá jako výkřik zoufalství a beznaděje.
Ale všimněme si dobře: Ta věta má tvar otázky a tvar modlitby. Jsou chvíle, kdy modlitby mají povahu otázky. Jsou těžké, ale požehnané chvíle, kdy naše bolestné otázky se stávají modlitbami. Můj Bože, k čemu to všechno? Můj Bože, proč i v našem světě je tolik krve, násilí, nenávisti, zaslepenosti, strachu a zloby?
Ano, i my, jako Ježíš, potřebujeme tyto otázky adresovat Bohu a nikomu jinému. Nikdo a nic ve světě není schopno nám dát odpověď. Chraňme se zbožných frází, laciných odpovědí. Boží odpověď přišla třetího dne, za velikonočního rána. Bůh vrátil Ježíše do života. Vrátil ho do prostoru naší víry a našeho života. Ježíš se nevrací jako mstitel do světa Jidášů, Pilátů, Herodů a Kaifášů. Ježíš se vrací k nám změněný zkušeností smrti k nepoznání. Učedníci na cestě do Emauz ho pokládají za neznámého poutníka, za cizince. Ano, on přichází v podobě poutníků a cizinců, v podobě těch, kteří potřebují naši pomoc: „Cokoliv jste učinili jednomu z těchto mých nejmenších bratří, mně jste učinili. Měl jsem hlad a dali jste mi najíst, byl jsem nahý a oblékli jste mne, byl jsem na cestě a ujali jste se mně.“

Naše bohoslužba bude pokračovat uctíváním kříže. Ale my neuctíváme kříž; uctíváme ukřižovanou lásku, která nese bolestné rány, rány našeho světa.

Evangelia podávají svědectví o dvou různých pochopeních Kristových ran. Když Pilát ukazuje davu zbičovaného, zraněného Krista, říká: Ecce homo. Ejhle člověk. Je tenhle krvavý cár lidství vůbec ještě člověk? Chce tím marně vzbudit soucit zfanatizovaného davu. Když se apoštol Tomáš setkává se vzkříšeným Kristem, Ježíš se mu legitimuje svými ranami a Tomáš zvolá při pohledu na jeho rány: Ecce Deus! Hle Bůh! Můj Pán a můj Bůh. Je to jediné místo v evangeliích, kde je Ježíš explicitně nazván Bohem, jen tam, při doteku ran, jen skrze rány vidíme božství našeho Pána, nekonečnou sebevydávající se lásku. Skrze zraněné lidství se nám ukazuje Bůh v Kristu. Když ignorujeme rány našeho světa, když ignorujeme utrpení našich bližních, když nechceme vidět rány v lidských osudech a srdcích, nemáme právo vyznávat: Náš Pán a náš Bůh. Potřebujeme odvalit kámen z našich srdcí. Ano, naše víra bývá zraněna, dotčena bolestnými ranami světa. Avšak velikonoční příběh nám říká: Náš Bůh je zraněný Bůh. Ani vzkříšení neodstraňuje rány, jak vidíme z příběhu apoštola Tomáše. Avšak je psáno o proroka: Jeho ranami jsme uzdraveni [Iz 53,5]. Mysleme na to nyní, když budeme uctívat ukřižovanou lásku; mysleme na to vždy, když uvidíme rány našeho světa. A je jich tolik kolem nás! Odvalme kámen z našich srdcí, abychom mohli vstát s Kristem k novému životu. Amen.


K poslechu v audio archivu Akademické farnosti

Proslovy a kázání

19. listopadu 2016 Proslovy
PONTIFICI 2016
.
17. listopadu 2016 Proslovy
PEVNÝ NÁROD V PEVNÉ ZEMI
.
3. března 2016 Proslovy
HLEDÁNÍ EVROPSKÉ IDENTITY
.
5. prosince 2015 Proslovy
PAKT Z KATAKOMB
.
18. září 2015 Proslovy
REQUIEM ZA PROF. RADIMA PALOUŠE
.
28. března 2015 Proslovy
Pozdrav účastníkům shromáždění na podporu našeho členství v NATO
.
8. prosince 2014 Proslovy
PŘEDNÁŠKA NA UK PŘI TEMPLETON DAY
.
13. listopadu 2014 Proslovy
JEŽÍŠŮV PŘÍBĚH ZŮSTÁVÁ OTEVŘENÝ
.
6. listopadu 2014 Proslovy
EVROPA DNEŠKA A ZÍTŘKA POTŘEBUJE VELKÉ EVROPANY (oxfordská přednáška)
.
14. května 2014 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEVZETÍ TEMPLETONOVY CENY V LONDÝNĚ
.
13. března 2014 Proslovy
TEMPLETONOVA CENA
.
2. října 2013 Proslovy
VÍTĚZSTVÍ PRAVDY MEZI ILUZÍ A NADĚJÍ (Nedokončená revoluce Václava Havla)
.
23. dubna 2011 Proslovy
POZDRAV ÚČASTNÍKŮM BOHOSLUŽBY V KRUPCE
.
8. května 2010 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEDÁVÁNÍ CEN PAMĚTI NÁRODA
.
6. května 2010 Proslovy
PROJEV K ROZŠÍŘENÉMU ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA
.
12. listopadu 2009 Proslovy
PROMLUVA V BRNĚNSKÉ KATEDRÁLE PŘI POŘADU K VÝROČÍ SVATOŘEČENÍ ANEŽKY ČESKÉ
.
5. března 2009 Proslovy
REFERÁTY NA MEZINÁRODNÍM KŘESŤANSKO-ŽIDOVSKÉM SETKÁNÍ V KRAKOVĚ
.
25. prosince 2008 Proslovy
PROJEV O KARLU ČAPKOVI
.
10. ledna 2008 Proslovy
MEZINÁBOŽENSKÝ DIALOG MEZI VÝZVOU A REALITOU
.
1. listopadu 2007 Proslovy
ŽIDÉ, KŘESŤANÉ A KULTURA PAMĚTI
.
1. června 2007 Proslovy
CELOEVROPSKÁ KONFERENCE „ČLOVĚK – CESTA PRO EVROPU“
.
12. května 2007 Proslovy
PROSLOV PŘI PIETNÍM AKTU KONFEDERACE POLITICKÝCH VĚZŇŮ ZA OBĚTI KOMUNISMU NA MOTOLSKÉM HŘBITOVĚ
.
4. listopadu 2005 Proslovy
DUCHOVNÍ ZKUŠENOST EVROPY
.
16. září 2005 Proslovy
MODLITBA TOHOTO VEČERA
.
30. ledna 2003 Proslovy
POCTA VÁCLAVU HAVLOVI
.
8. února 2002 Proslovy
POCTA KRÁLI KOMIKŮ
.
16. října 2001 Proslovy
FORUM 2001
.
17. května 2001 Proslovy
ZAHÁJENÍ MEZINÁRODNÍ KONFERENCE ROMŮ
.
27. června 2000 Proslovy
50. VÝROČÍ POPRAVY MILADY HORÁKOVÉ
.
12. října 1998 Proslovy
FORUM 1998
.
1. října 1997 Proslovy
HOLOKAUST - POKUS O FILOZOFICKOU REFLEXI
.
1. prosince 1995 Proslovy
ADVENTNÍ PROMLUVA V PARLAMENTU (prosinec 1995)
.
27. srpna 2017 Kázání
KÝM JSEM PRO VÁS?
.
2. července 2017 Kázání
SMETANOVA LITOMYŠL 2017
.
16. dubna 2017 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2017
.
15. dubna 2017 Kázání
VELKÁ NOC 2017
.
14. dubna 2017 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2017
.
13. dubna 2017 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2017
.
9. dubna 2017 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2017
.
4. října 2016 Kázání
ZAHÁJENÍ AKADEMICKÉHO ROKU 2016/2017
.
25. září 2016 Kázání
KÁZÁNÍ O NEBI A O PEKLE
.
4. září 2016 Kázání
KŘESŤANSTVÍ JAKO ŠKOLA SVOBODY
.
28. srpna 2016 Kázání
O VNITŘNÍM BOHU, VNITŘNÍM ČLOVĚKU A PŘEDNÍCH MÍSTECH NA HOSTINĚ
.
14. srpna 2016 Kázání
O MEČI, POSVÁTNÝCH TEXTECH A TAŠCE PAPEŽE FRANTIŠKA
.
3. července 2016 Kázání
SVATÝ TOMÁŠ (Litomyš)
.
29. března 2016 Kázání
MŠE ZA OBĚTI KOMUNISTICKÉHO REŽIMU V ČÍNĚ
.
27. března 2016 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2016
.
26. března 2016 Kázání
VELKÁ NOC 2016
.
25. března 2016 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2016
.
24. března 2016 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2016
.
20. března 2016 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2016
.
14. června 2015 Kázání
REQUIEM ZA LUDVÍKA VACULÍKA
.
21. března 2015 Kázání
BŮH PŘEKVAPENÍ (kázání v Rožnově pod Radhoštěm)
.
18. března 2015 Kázání
DEN PRO KUBU (kázání v kostele sv. Martina ve zdi)
.
10. ledna 2012 Kázání
EKUMÉNA JE BOŽÍ HRA
.
20. prosince 2011 Kázání
VÍRA VÁCLAVA HAVLA
.
2. listopadu 2011 Kázání
PAMÁTKA VŠECH VĚRNÝCH ZEMŘELÝCH
.
16. října 2011 Kázání
NEDÁVEJTE CÍSAŘI, CO JE BOŽÍ
.
17. listopadu 2009 Kázání
KÁZÁNÍ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA PŘI SLAVNOSTNÍ BOHOSLUŽBĚ
.
28. května 2009 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU VÁCLAVA VAŠKO
.
25. února 2009 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI POPELCI UMĚLCŮ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA
.
6. února 2008 Kázání
PROMLUVA NA POPELEČNÍ STŘEDU
.
1. března 2006 Kázání
POPELEC UMĚLCŮ U NEJSV. SALVÁTORA
.
27. června 2004 Kázání
SVOBODA - OLTÁŘ NEZNÁMÉHO BOHA
.
22. června 2003 Kázání
DVANÁCTÁ NEDĚLE V MEZIDOBÍ
.
18. dubna 2003 Kázání
VELKÝ PÁTEK
.
9. března 2003 Kázání
PRVNÍ NEDĚLE POSTNÍ
.
15. prosince 2002 Kázání
TŘETÍ NEDĚLE ADVENTNÍ
.
2. července 2000 Kázání
UZDRAVUJÍCÍ DOTYK VÍRY
.
1. června 1999 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU ZDENKY K. A JEJÍCH DĚTÍ, ZABITÝCH PŘI SILNIČNÍM NEŠTĚSTÍ
.
7. dubna 1999 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI REKVIEM ZA IVANA DIVIŠE
.
19. července 1998 Kázání
PROMLUVA PŘI MŠI ZA PANÍ OLGU HAVLOVOU
.
11. dubna 1998 Kázání
VELKÁ NOC VZKŘÍŠENÍ
.
9. dubna 1998 Kázání
ZELENÝ ČTVRTEK
.
29. května 1997 Kázání
SLAVNOST TĚLA A KRVE PÁNĚ
.
25. prosince 1996 Kázání
SLAVNOST NAROZENÍ PÁNĚ - VE DNE
.

Kontakt

Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D.

profesor Univerzity Karlovy
ÚFaR FF UK, nám. Jana Palacha 2,
110 00 Praha 1

prezident České Křesťanské akademie
ČKA, Vyšehradská 49, 128 00 Praha 2
e-mail: tomas.halik(o)gmail.com

farář Akademické farnosti Praha
(audio archiv kázání)
Křižovnické nám., 110 00 Praha 1
e-mail: halik(o)farnostsalvator.cz

předseda rady
Centra pro studium politické filozofie, etiky a náboženství
ÚFAR FF UK

Myšlenka na den

Pracuji-li s předpokladem, že jak víra, tak nevíra mají svůj kus pravdy, pak se nechci spokojit s lacině postmoderním heslem „každý má svou pravdu!“ Zajímá-li mne „pravda nevíry“, pak ne proto, abych ji blazeovaně „uznal“, nýbrž abych jejím promyšlením a protrpěním obohatil svou víru.