T. Halíkovi byla 13. března 2014 udělena Templetonova cena.

Kázání

4. února 2024

KATOLICITA A EKUMENISMUS

O páté neděli liturgického mezidobí čteme z listu sv. apoštola Pavla:

Jsem nezávislý na všech, a přece jsem udělal ze sebe služebníka všech, abych tak získal tím větší počet lidí. U slabých jsem se stal slabým, abych získal slabé. Pro všechny jsem se stal vším, abych stůj co stůj zachránil aspoň některé.

Apoštol Pavel vyvedl křesťany z úzkého prostoru tehdejšího judaismu na široké pole římské a řecké antické kultury, tehdejší oikumené.

Podobně je tomu dnes. Druhý vatikánský koncil a nyní ještě důrazněji papež František vyvádí křesťanství z úzké podoby „katolicismu“, který se vytvořil během novověku jako kontrakultura vůči protestantismu, ale i moderní kultuře, vědě, filosofii, politickému myšlení a modernímu umění.

Tento rigidní systém vrcholil kolem 1. vatikánského koncilu na konci 19. století a zřejmě definitivně ztratil věrohodnost po nedávném odhalení skandálů se zneužíváním moci a autority v církvi. Papež František jasně rozpoznal, že nešlo jen o selhání množství jednotlivců, nýbrž o selhání systému, jenž nazývá „klerikalismem“, a zároveň volá po velké a hluboké církevní reformě, po návratu k synodální podobě církve jako společné cesty – cesty vzájemného naslouchání a kooperace.

Z úzkého „katolicismu“ je třeba vyjít na cestu katolicity – všeobecnosti, otevřenosti, univerzality. Katolicita církve, kterou vyznáváme, kdykoliv se modlíme vyznání víry: „věřím v jednu svatou, katolickou (všeobecnou) apoštolskou církev,“ spočívá v její ekumenicitě. Prohlubovat katolicitu církve znamená prohlubovat a rozšiřovat její ekumenický charakter.

V radikálně pluralitním světě může obstát jen ekumenické křesťanství. Vedle uzavřeného katolicismu tu byl protestantský fundamentalismus a militantní ateismus. Ideologické bloky se definovaly tím, co je odlišuje, odděluje. Myšlenka ekumenismu na 2. vatikánském koncilu však byla spojena s výzvou „hledejme, co nás spojuje.“

Na této cestě se už udělaly významné kroky. Evangelíci přestali být pro katolíky heretiky a schismatiky, nýbrž byli nazýváni „odloučenými bratry“. Kajícný pohled do dějin, který Jan Pavel II. spojil s jubilejním rokem 2000, a poté výročí reformace ukázaly, že za odloučení a rozdělení nenesla vinu jen jedna strana. Padla představa, že jednota církve nastane, až se nekatoličtí křesťané kajícně navrátí do Říma. Cestou k jednotě je cesta vzájemného uznání, cesta pochopení mnoha (jistě ne všech) odlišností jako doplnění. Jednota církve nebyla a ani nikdy nebude jednotou uniformity, nýbrž jednotou v různosti.

Svatý Pavel vedl k tomuto uznání oprávněné a žádoucí rozdílnosti v církvi obrazem organismu, těla: Ruka nemůže říci noze „nepotřebuji tě“ a oko nemůže říci uchu „nepotřebuji tě“. V církvi existuje velká pluralita řeholních rodin, které mají mnoho odlišného: formy života, cesty spirituality, rozdílné teologické důrazy. Jezuité nemohou nahradit dominikány, saleziáni nemohou nahradit kartuziány a tak podobně. Nemůže analogicky existovat společenství různých křesťanských konfesí?

Analogický krok učinila církev na koncilu vůči ateismu. Bližší studium ukázalo, že většina ateistů a ateismů se nestaví proti Bohu, ale spíše proti určitým pojetím Boha, vůči určitým druhům teismu. Ateistická kritika různých podob křesťanství je oprávněná a cenná. Když ti, kteří jsou označováni za ateisty, odloží svůj dogmatický a militantní charakter, mohou být prospěšnými kritickými partnery křesťanů.

Církev se sama definuje jako svátost (tj. symbol, účinné znamení) jednoty celého lidstva. Té úplné jednoty lidstvo dosáhne až ve svém eschatologickém cíli, v bohu Omega na konci dějin. Také až tehdy bude církev plně svatá, jednotná, katolická a apoštolská.

Tyto rysy (charismata) dostala na počátku jako Boží dar a úkol na celé dějiny. Musí je rozvíjet, prohlubovat. To je ona ekumenicita a synodalita – společná cesta.

Církev je tu pro všechny – per tutti, per tutti, opakuje papež František.

Proto musí být flexibilní, pružná, zachovat a rozvíjet vnitřní pestrost, pluralitu. Uchovávat místo jak pro ty, kteří odvážně zkoušejí nové cesty, tak pro ty, kteří potřebují a vyžadují přísnou dietu, pro ty slabé, na které je třeba také brát ohled, jak učí sv. Pavel: „být každému vším“. Silným se silnými, slabým se slabými. Židem pro Židy, Řekem pro Řeky. Aby byla církev srozumitelná všem.

Učení 2. vatikánského koncilu o inkulturaci – ve stopách odvážných jezuitských misionářů v Asii v 17. století – povzbuzuje ke křesťanství mnoha tváří. Synodální reforma je dalším pokračováním tímto směrem: rozvíjet tu vnitřní bohatost křesťanství.

Kam až je možné zajít, co smíme změnit a co musíme zachovat, aby křesťanství neztratilo svou identitu? Jinými slovy: co je cíl synodální cesty? Papež František říká, že na otázku po konečném cíli nastoupené cesty nemůžeme dnes odpovědět. Musíme být jako Abraham, o němž říká Písmo: Vydal na cestu, aniž by věděl, kam jde.

Musíme být stále vedeni Duchem, stále se potřebujeme učit umění duchovního rozlišování.

Identitu církve netvoří nějaký uzavřený soubor dogmat, nýbrž živý Kristus. Tajemství jeho vzkříšení stále pokračuje – v Duchu svatém odkrýváme Krista, který žije ve víře svých učedníků po celé dějiny, Krista, který je semper maior, stále větší, než jsme ho dosud vnímali.

Teilhard de Chardin psal o christifikaci nejen celé lidské rodiny, nýbrž celého stvoření, celého vesmíru. Spějeme k bodu Omega, k okamžiku, kdy – jak praví Písmo – bude Bůh všechno ve všem.

Duch synodality a ekumenického sbližování samozřejmě neznamená nekritické přijímání všeho. Stále se potřebujeme učit umění duchovního rozlišování.

Je zcela oprávněná otázka, jaký typ křesťanství tento proces autenticky rozvíjí a který je spíše deviací a slepou uličkou křesťanských dějin. Jedním kritériem, které mne v odpovědi na tuto otázku napadá, je vzájemná láska mezi křesťany. Křesťany poznáte po lásce; hleďte, jak se milují, říkali prý pohané o mladém křesťanství.

Mezi křesťany vždy byly názorové rozdíly a neshody. Někdy i velcí světci mezi sebou vedli spory o řadu věcí. V církvi, která podle citovaných Pavlových slov má být vstřícná a otevřená do mnoha stran, musí být názorová pluralita, pestrost. Rozdíly a z nich vyplývající napětí a tříbení názorů jsou přirozená věc, která může mít pozitivní plody.

Obávám se však, že tam, kde názorové rozdíly vedou k osobním nepřátelstvím a vzájemné démonizaci – tam zřejmě Kristův Duch nepůsobí.

Je dobře, že se dnes křesťané mezi sebou pro názorové rozdíly už nezabíjejí, ale stačí pohlédnout na některé sociální sítě, kde lidé, hlásící se ke Kristu, své sourozence ve víře hrubě a nenávistně urážejí.

K synodální obnově církve – k proměně církve ve společnou cestu – patří vytrvalá snaha o porozumění druhým a ochota hledat k sobě navzájem cestu. Kéž by se nám to více dařilo!


K poslechu v audioarchivu Akademické farnosti Praha - video na YouTube

Proslovy a kázání

7. října 2024 Proslovy
SLAVNOSTNÍ UVEDENÍ KNIHY DOPISY PAPEŽI V 6 JAZYCÍCH (ŘÍM)
.
25. února 2024 Proslovy
ZÁSADA „ZUB ZA ZUB“ ODPORUJE EVANGELIU
.
9. prosince 2023 Proslovy
REQUIEM ZA KARLA SCHWARZENBERGA (Katedrála)
.
28. září 2023 Proslovy
PROJEV V SENÁTU PČR - STŘÍBRNÁ MEDAILE PŘEDSEDY SENÁTU
.
12. března 2022 Proslovy
COMENIUSPRIJS - PŘEVZETÍ KOMENSKÉHO CENY (NAARDEN)
.
23. listopadu 2019 Proslovy
PŘEVZETÍ MEDAILE SV. JIŘÍ (KRAKOW)
.
11. června 2019 Proslovy
POZDRAV ÚČASTNÍKŮM MANIFESTACÍ ZA SVOBODU A DEMOKRACII
.
4. května 2019 Proslovy
KŘESŤANÉ V SRDCI EVROPY (Evropská pouť, Mariazell)
.
18. ledna 2019 Proslovy
ZAHÁJENÍ VÝSTAVY „SÍLA ČINU“ – KAMPA MUSEUM
.
17. listopadu 2018 Proslovy
VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ - XI. 2018
.
1. července 2018 Proslovy
RŮŽOVÝ PALOUČEK 2018
.
10. března 2018 Proslovy
K VÝROČÍ JANA MASARYKA
.
9. března 2018 Proslovy
POZDRAV ÚČASTNÍKŮM DEMONSTRACE PŘED VELVYSLANECTVÍM SR
.
17. listopadu 2017 Proslovy
POSELSTVÍ K 17. LISTOPADU
.
19. listopadu 2016 Proslovy
PONTIFICI 2016
.
17. listopadu 2016 Proslovy
PEVNÝ NÁROD V PEVNÉ ZEMI
.
3. března 2016 Proslovy
HLEDÁNÍ EVROPSKÉ IDENTITY
.
5. prosince 2015 Proslovy
PAKT Z KATAKOMB
.
18. září 2015 Proslovy
REQUIEM ZA PROF. RADIMA PALOUŠE
.
28. března 2015 Proslovy
Pozdrav účastníkům shromáždění na podporu našeho členství v NATO
.
8. prosince 2014 Proslovy
PŘEDNÁŠKA NA UK PŘI TEMPLETON DAY
.
13. listopadu 2014 Proslovy
JEŽÍŠŮV PŘÍBĚH ZŮSTÁVÁ OTEVŘENÝ
.
6. listopadu 2014 Proslovy
EVROPA DNEŠKA A ZÍTŘKA POTŘEBUJE VELKÉ EVROPANY (oxfordská přednáška)
.
14. května 2014 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEVZETÍ TEMPLETONOVY CENY V LONDÝNĚ
.
13. března 2014 Proslovy
TEMPLETONOVA CENA
.
2. října 2013 Proslovy
VÍTĚZSTVÍ PRAVDY MEZI ILUZÍ A NADĚJÍ (Nedokončená revoluce Václava Havla)
.
23. dubna 2011 Proslovy
POZDRAV ÚČASTNÍKŮM BOHOSLUŽBY V KRUPCE
.
8. května 2010 Proslovy
PROSLOV PŘI PŘEDÁVÁNÍ CEN PAMĚTI NÁRODA
.
6. května 2010 Proslovy
PROJEV K ROZŠÍŘENÉMU ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA
.
12. listopadu 2009 Proslovy
PROMLUVA V BRNĚNSKÉ KATEDRÁLE PŘI POŘADU K VÝROČÍ SVATOŘEČENÍ ANEŽKY ČESKÉ
.
5. března 2009 Proslovy
REFERÁTY NA MEZINÁRODNÍM KŘESŤANSKO-ŽIDOVSKÉM SETKÁNÍ V KRAKOVĚ
.
25. prosince 2008 Proslovy
PROJEV O KARLU ČAPKOVI
.
10. ledna 2008 Proslovy
MEZINÁBOŽENSKÝ DIALOG MEZI VÝZVOU A REALITOU
.
1. listopadu 2007 Proslovy
ŽIDÉ, KŘESŤANÉ A KULTURA PAMĚTI
.
1. června 2007 Proslovy
CELOEVROPSKÁ KONFERENCE „ČLOVĚK – CESTA PRO EVROPU“
.
12. května 2007 Proslovy
PROSLOV PŘI PIETNÍM AKTU KONFEDERACE POLITICKÝCH VĚZŇŮ ZA OBĚTI KOMUNISMU NA MOTOLSKÉM HŘBITOVĚ
.
4. listopadu 2005 Proslovy
DUCHOVNÍ ZKUŠENOST EVROPY
.
16. září 2005 Proslovy
MODLITBA TOHOTO VEČERA
.
30. ledna 2003 Proslovy
POCTA VÁCLAVU HAVLOVI
.
8. února 2002 Proslovy
POCTA KRÁLI KOMIKŮ
.
16. října 2001 Proslovy
FORUM 2001
.
17. května 2001 Proslovy
ZAHÁJENÍ MEZINÁRODNÍ KONFERENCE ROMŮ
.
27. června 2000 Proslovy
50. VÝROČÍ POPRAVY MILADY HORÁKOVÉ
.
12. října 1998 Proslovy
FORUM 1998
.
1. října 1997 Proslovy
HOLOKAUST - POKUS O FILOZOFICKOU REFLEXI
.
1. prosince 1995 Proslovy
ADVENTNÍ PROMLUVA V PARLAMENTU (prosinec 1995)
.
18. února 2024 Kázání
ŘEKNI ĎÁBLOVI NE!
.
11. února 2024 Kázání
NÁSLEDOVÁNÍ KRISTA
.
4. února 2024 Kázání
KATOLICITA A EKUMENISMUS
.
28. ledna 2024 Kázání
RŮŽE PRO VRAHA – RŮŽE BEZ TRNÍ?
.
17. prosince 2023 Kázání
JAK SE DOSTAL GOLIÁŠ DO KOLEDY? - 3. NEDĚLE ADVENTNÍ
.
14. prosince 2023 Kázání
REQUIEM ZA KARLA SCHWARZENBERGA (Farnost)
.
10. prosince 2023 Kázání
DĚLÁM, CO MŮŽU. TOMÁŠ - 2. NEDĚLE ADVENTNÍ
.
3. prosince 2023 Kázání
JSME VRÁTNÍ SVĚTA - 1. NEDĚLE ADVENTNÍ
.
26. listopadu 2023 Kázání
SLAVNOST KRISTA KRÁLE
.
5. listopadu 2023 Kázání
POZOR (NEJEN) NA VELKÉ STŘAPCE
.
2. listopadu 2023 Kázání
VNÁŠEJME NEBE DO PEKEL NAŠEHO SVĚTA
.
29. října 2023 Kázání
VĚŘÍM – TO ZNAMENÁ: ODDÁVÁM SE
.
22. října 2023 Kázání
JEŽÍŠ A FARIZEOVÉ
.
8. října 2023 Kázání
NEVYSLYŠENÁ MODLITBA
.
16. dubna 2022 Kázání
VELKÁ NOC 2022
.
15. dubna 2022 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2022
.
14. dubna 2022 Kázání
ÚDOLÍM STÍNŮ K ODVAZE DŮVĚŘOVAT (Poslední večeře Páně 2022)
.
13. února 2022 Kázání
BLAHOSLAVENSTVÍ – 6. NEDĚLE V MEZIDOBÍ
.
6. února 2022 Kázání
TRADIČNÍ ZPOVĚĎ NEBO DUCHOVNÍ DOPROVÁZENÍ? – 5. NEDĚLE V MEZIDOBÍ
.
30. ledna 2022 Kázání
CESTA K DOSPĚLOSTI VÍRY – 4. NEDĚLE V MEZIDOBÍ
.
25. října 2020 Kázání
NEJVĚTŠÍ PŘIKÁZÁNÍ - 30. NEDĚLE V MEZIDOBÍ
.
18. října 2020 Kázání
NEDÁVEJTE CÍSAŘI, CO JE BOŽÍ - 29. NEDĚLE V MEZIDOBÍ
.
12. července 2020 Kázání
SMETANOVA LITOMYŠL 2020
.
24. května 2020 Kázání
NANEBEVSTOUPENÍ PÁNĚ - 7. NEDĚLE VELIKONOČNÍ
.
17. května 2020 Kázání
TŘETÍ OSOBA TROJICE - 6. NEDĚLE VELIKONOČNÍ
.
10. května 2020 Kázání
GLOBALIZACE JAKO BOŽÍ VÝZVA - 5. NEDĚLE VELIKONOČNÍ
.
3. května 2020 Kázání
NEDĚLE DOBRÉHO PASTÝŘE - 4. NEDĚLE VELIKONOČNÍ
.
26. dubna 2020 Kázání
CESTA DO EMAUZ - 3. NEDĚLE VELIKONOČNÍ
.
19. dubna 2020 Kázání
DOTKNI SE RAN - BÍLÁ NEDĚLE 2020
.
12. dubna 2020 Kázání
NEDĚLE VELIKONOČNÍ 2020
.
12. dubna 2020 Kázání
NEDĚLE VELIKONOČNÍ 2020 (ČRo VLTAVA)
.
11. dubna 2020 Kázání
BÍLÁ SOBOTA 2020
.
10. dubna 2020 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2020
.
9. dubna 2020 Kázání
ZELENÝ ČTVRTEK 2020
.
5. dubna 2020 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2020
.
2. dubna 2020 Kázání
CO JE DŮLEŽITÉ, JE OČÍM NEVIDITELNÉ (Pandemie jako spirituální úkol)
.
8. září 2019 Kázání
NÁSLEDOVÁNÍ (23. neděle v mezidobí - Lk 14,25)
.
1. září 2019 Kázání
POKORA, POKORA, POKORA (22. neděle v mezidobí - Lk 14,7)
.
25. srpna 2019 Kázání
JE MÁLO TĚCH, KDO BUDOU SPASENI? (21. neděle v mezidobí - Lk 13,22)
.
18. srpna 2019 Kázání
ROZDĚLENÍ (20. neděle v mezidobí - Lk 12,49)
.
30. června 2019 Kázání
SMETANOVA LITOMYŠL 2019: POVOLÁNÍ KE SVOBODĚ
.
12. května 2019 Kázání
NEDĚLE DOBRÉHO PASTÝŘE
.
25. prosince 2018 Kázání
SLAVNOST NAROZENÍ PÁNĚ
.
18. listopadu 2018 Kázání
O PRAVÝCH A FALEŠNÝCH PROROCÍCH
.
29. července 2018 Kázání
BYL JSEM UPRCHLÍK, A NEUJALI JSTE SE MNE...
.
5. července 2018 Kázání
SMETANOVA LITOMYŠL 2018: SVÁTEK CYRILA A METODĚJE
.
3. června 2018 Kázání
PODĚKOVÁNÍ ZA 70 LET ŽIVOTA
.
31. března 2018 Kázání
VELKÁ NOC 2018
.
30. března 2018 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2018
.
29. března 2018 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2018
.
27. srpna 2017 Kázání
KÝM JSEM PRO VÁS?
.
2. července 2017 Kázání
SMETANOVA LITOMYŠL 2017
.
16. dubna 2017 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2017
.
15. dubna 2017 Kázání
VELKÁ NOC 2017
.
14. dubna 2017 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2017
.
13. dubna 2017 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2017
.
9. dubna 2017 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2017
.
4. října 2016 Kázání
ZAHÁJENÍ AKADEMICKÉHO ROKU 2016/2017
.
25. září 2016 Kázání
KÁZÁNÍ O NEBI A O PEKLE
.
4. září 2016 Kázání
KŘESŤANSTVÍ JAKO ŠKOLA SVOBODY
.
28. srpna 2016 Kázání
O VNITŘNÍM BOHU, VNITŘNÍM ČLOVĚKU A PŘEDNÍCH MÍSTECH NA HOSTINĚ
.
14. srpna 2016 Kázání
O MEČI, POSVÁTNÝCH TEXTECH A TAŠCE PAPEŽE FRANTIŠKA
.
3. července 2016 Kázání
SMETANOVA LITOMYŠL 2016: SVATÝ TOMÁŠ
.
29. března 2016 Kázání
MŠE ZA OBĚTI KOMUNISTICKÉHO REŽIMU V ČÍNĚ
.
27. března 2016 Kázání
SLAVNOST ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ 2016
.
26. března 2016 Kázání
VELKÁ NOC 2016
.
25. března 2016 Kázání
VELKÝ PÁTEK 2016
.
24. března 2016 Kázání
POSLEDNÍ VEČEŘE PÁNĚ 2016
.
20. března 2016 Kázání
KVĚTNÁ NEDĚLE 2016
.
14. června 2015 Kázání
REQUIEM ZA LUDVÍKA VACULÍKA
.
21. března 2015 Kázání
BŮH PŘEKVAPENÍ (kázání v Rožnově pod Radhoštěm)
.
18. března 2015 Kázání
DEN PRO KUBU (kázání v kostele sv. Martina ve zdi)
.
10. ledna 2012 Kázání
EKUMÉNA JE BOŽÍ HRA
.
20. prosince 2011 Kázání
VÍRA VÁCLAVA HAVLA
.
2. listopadu 2011 Kázání
PAMÁTKA VŠECH VĚRNÝCH ZEMŘELÝCH
.
16. října 2011 Kázání
NEDÁVEJTE CÍSAŘI, CO JE BOŽÍ
.
17. listopadu 2009 Kázání
KÁZÁNÍ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA PŘI SLAVNOSTNÍ BOHOSLUŽBĚ
.
28. května 2009 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU VÁCLAVA VAŠKO
.
25. února 2009 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI POPELCI UMĚLCŮ V KOSTELE NEJSV. SALVÁTORA
.
6. února 2008 Kázání
PROMLUVA NA POPELEČNÍ STŘEDU
.
1. března 2006 Kázání
POPELEC UMĚLCŮ U NEJSV. SALVÁTORA
.
27. června 2004 Kázání
SVOBODA - OLTÁŘ NEZNÁMÉHO BOHA
.
22. června 2003 Kázání
DVANÁCTÁ NEDĚLE V MEZIDOBÍ
.
18. dubna 2003 Kázání
VELKÝ PÁTEK
.
9. března 2003 Kázání
PRVNÍ NEDĚLE POSTNÍ
.
15. prosince 2002 Kázání
TŘETÍ NEDĚLE ADVENTNÍ
.
2. července 2000 Kázání
UZDRAVUJÍCÍ DOTYK VÍRY
.
1. června 1999 Kázání
KÁZÁNÍ NA POHŘBU ZDENKY K. A JEJÍCH DĚTÍ, ZABITÝCH PŘI SILNIČNÍM NEŠTĚSTÍ
.
7. dubna 1999 Kázání
KÁZÁNÍ PŘI REKVIEM ZA IVANA DIVIŠE
.
19. července 1998 Kázání
PROMLUVA PŘI MŠI ZA PANÍ OLGU HAVLOVOU
.
11. dubna 1998 Kázání
VELKÁ NOC VZKŘÍŠENÍ
.
9. dubna 1998 Kázání
ZELENÝ ČTVRTEK
.
29. května 1997 Kázání
SLAVNOST TĚLA A KRVE PÁNĚ
.
25. prosince 1996 Kázání
SLAVNOST NAROZENÍ PÁNĚ - VE DNE
.

Kontakt

Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D.

profesor Univerzity Karlovy
ÚFaR FF UK, nám. Jana Palacha 2,
110 00 Praha 1

prezident České Křesťanské akademie
ČKA, Vyšehradská 49, 128 00 Praha 2
e-mail: tomas.halik(o)gmail.com

ČKA: Project Templeton
e-mail: projekt.templeton@gmail.com

farář Akademické farnosti Praha
(audio archiv kázání)
Křižovnické nám., 110 00 Praha 1
e-mail: halik(o)farnostsalvator.cz

předseda rady
Centra pro studium politické filozofie, etiky a náboženství
ÚFAR FF UK

předseda správní rady
Nadačního fondu Tomáše Halíka - NR

člen správní rady
Nadace The SEKYRA FOUNDATION

člen poradního výboru Evropské hodnoty

člen expertní rady Gymnázium Paměti národa

vicepresident
Council for Research ...

Myšlenka na den

Zrození víry jako zkušenost setkání s oslovujícím Bohem, který před člověkem otvírá nekonečné možnosti, svěřuje mu konkrétní úkol (a člověk svou vírou na toto oslovení odpovídá a úkol přijímá), může být významnou součástí osobního příběhu víry – známe to z příběhů nesčetných konvertitů všech dob.